افزایش ۱۰۰ درصدی قاچاق لوازم خانگی

عصر کالا- رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش حجم قاچاق لوازم خانگی، از لابی‌گری برای واردات آن‌ در جلسه مبارزه با تحریم خبر داد و گفت: تحریم‌ها طلایی‌ترین فرصت را در اختیار صنعت کشور قرار داده که باید از این فرصت استفاده کرد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قاچاق لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری با اشاره به افزایش حجم قاچاق لوازم خانگی به کشور اظهار داشت: در حال حاضر کالای قاچاق بیمه می‌شود و توسط شرکت پست نیز توزیع می‌شود.

    به گفته وی، هم‌اکنون مبارزه با قاچاق مانند سال‌های قبل نیست و میزان قاچاق لوازم خانگی نسبت به گذشته 100 درصد افزایش یافته است که این کالاهای قاچاق هم به صورت سازمان‌یافته و هم به صورت کوله‌بری به کشور وارد می‌شود.

    دیانی تأکید کرد: بحث قاچاق مقداری رها شده و دولت باید پیگیر این مسئله باشد.

    وی افزود: در برخی بخش‌ها که واردات ممنوع شده، در واقع این اتفاق به دلیل محدویت منابع ارزی دولت صورت گرفته، وگرنه اگر قرار بود برای حمایت از تولید چنین اتفاقی بیفتد، این نوع تصمیمات گرفته نمی‌شد.

    * لزوم رسیدگی به پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی

    رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه فضای بسیار مناسبی برای مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده است، گفت:‌ پرونده‌های بزرگتری در زمینه فساد وجود دارد که می‌تواند مطرح شود.

    وی با بیان اینکه شاید وضعیت 7 یا 8 بانک از وضعیت بانک سرمایه بدتر باشد که باید به آنها هم رسیدگی شود، ادامه داد: فقط نباید کف‌های روی آب مطرح شوند، بلکه باید با فسادهای بزرگتر نیز مبارزه شود.

    دیانی با تأکید بر لزوم مبارزه عمیق‌تر و دقیق‌تر با فساد، افزود: در حال حاضر نظام اداری و دولتی با وحشت کار می‌کند و کار عادی‌شان را نیز به سختی انجام می‌دهند، در حالی که در کنار مبارزه با فساد باید فضا طوری ایجاد شود که ضمن جلوگیری از تکرار فساد، مانع پیچیده‌تر شدن بروکراسی اداری کشور شود.

    وی همچنین با تأکید بر لزوم اولویت‌دهی دولت به صنایع پیشران، گفت: باید از صنایعی حمایت شود که سریع‌تر به نتیجه می‌رسند، اینکه منابع مالی به 200 صنعت پرداخت شود عدالت نیست، بلکه حیف و میل منابع است.

    وی با بیان اینکه تفسیر رانت و حمایت باید شفاف و از یکدیگر تفکیک شود، افزود: رهبر معظم انقلاب از سال 91 تاکنون 10 مرتبه بر لزوم هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید تأکید داشته‌اند، ولی این اتفاق عملی نشده است.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی توضیح داد:‌در سال 96 حدود 28 درصد نقدینگی کشور به سمت تولید رفت و این رقم در سال 97 به 27 درصد رسید. اینکه چرا نقدینگی کشور به سمت تولید نمی‌رود، به سیاست‌های موجود در جهت‌دهی به نقدینگی مربوط می‌شود.

    به گفته وی، در 15 کشور دنیا نقدینگی بر اساس سیاست‌های تشویقی و تنبیهی جهت‌دهی شده‌اند. در ایران نیز در کنار ساماندهی نرخ ارز باید به جهت‌دهی نقدینگی به سمت تولید توجه شود و همانطور که نظام و بانک مرکزی به کنترل نرخ ارز پرداخت، در جهت‌دهی نقدینگی نیز باید جدی‌تر عمل شود.

    * اهمیت توجه سران قوا به مالیات بر عایدی سرمایه

    وی همچنین با تأکید بر اهمیت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: 2.5 درصد سپرده‌گذاران غیردولتی، 85 درصد سپرده‌ها را دراختیار دارند و یک درصد سپرده‌گذاران نیز 74 درصد سپرده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. با سود روزانه پرداختی به این 2.5 درصد می‌توان 400 کیلومتر بزرگراه ساخت و یا 10 بیمارستان 100 تخت خوابی ایجاد کرد، یا اینکه 4 هزار و 327 کلاس درس در کشور احداث کرد.

    وی افزود: این در حالی است که این سپرده‌گذاران حتی از پرداخت مالیات هم معاف هستند.

    وی تأکید کرد: رقبای تولید باید کنترل شوند و درآمدهای بادآورده بدون مالیات و بدون ریسک نیز مورد کنترل قرار گیرند.

    دیانی تصریح کرد: در دانمارک 42 درصد مالیات عایدی بر سرمایه دریافت می‌شود و این رقم در فرانسه 34 درصد، ایرلند 33 درصد و آمریکا 26.8 درصد است.

    وی از سران سه قوه خواست تا موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را هر چه سریع‌تر تصویب کنند، زیرا تنها راه مبارزه با تحریم، تولید ملی و حمایت از این موضوع است.

    * تحریم‌ها طلایی‌ترین فرصت را در اختیار صنعت قرار داد

    وی در ادامه با بیان اینکه مذاکره با آمریکا دیگر پوست انداخته و فایده‌ای ندارد، افزود: تنها راه مبارزه با تحریم، تولید ملی است.

    به گفته وی، اگر سیاست‌های دولت و سران قوا در جهت حمایت از تولید باشد، ترامپ بدون مذاکره برای کنترل ایران، تحریم‌ها را برخواهد داشت.

    وی تأکید کرد: در حال حاضر طلایی‌ترین فرصت در اختیار صنعت کشور قرار گرفته و یک توفیق ارزشمند اجباری در اثر تحریم‌ها برای صنعت کشور ایجاد شده است، به شرطی که سیاست‌های اقتصادی، دقیق و منسجم اجرایی شوند.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: اگر حمایت از پیشران‌های اقتصادی کشور صورت گیرد، طی یکی دو سال آینده، آمریکا بدون مذاکره به این نتیجه می‌رسد که هر چه سریع‌تر تحریم‌ها را لغو کند، زیرا در واقع آمریکایی‌ها تحلیل دقیق و کارشناسی از توانمندی صنعتی ایران ندارد.

    وی با بیان اینکه اگر تولید انبوه بسیاری از کالاها صورت گیرد، خریداران زیادی در دنیا خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر صنایع کشور زمین‌گیر نقدینگی هستند و نقدینگی در سفته‌بازی یا سپرده‌های بانکی ذخیره شده است، در حالی که با مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان این نقدینگی را به سمت تولید جهت‌دهی کرد.

    وی حمایت از تولید را لازمه تقویت ارزش پول ملی دانست و افزود: اگر پیشران‌های صنعتی رشد کنند، ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت.

    * تحریم‌ها باعث شد به تولید برخی قطعات در داخل پی ببریم

    دیانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت لوازم خانگی هیچ مشکل تحریمی و پولی وجود ندارد، گفت:‌هیچ محدودیتی برای تولیدکنندگان از محل تحریم‌ها ایجاد نشده و بهترین کالاها را با بهترین کیفیت می‌توانیم تولید کنیم، زیرا در تکنولوژی لوازم خانگی هیچ  مانعی نداریم.

    وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده تا توجه بیشتری به مواد اولیه و قطعات داخلی داشته باشیم، گفت: تولیدکنندگان کره‌ای به ما کندانسور را نمی‌فروشند به همین دلیل بررسی کردیم و متوجه شدیم که در یکی از شهرهای نزدیکمان سرمایه‌گذاری برای این قطعه صورت گرفته و قرار شد این قطعه را برای ما هم تولید کنند.

    وی در عین حال با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه لجستیک و حمل و نقل دریایی، از دولت خواست تا برای حل این مسئله برنامه‌ریزی کند.

    * لابی‌گری برای واردات لوازم خانگی در جلسه مبارزه با تحریم

    رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی در ادامه با انتقاد از بحث‌های مطرح شده در یک جلسه دولتی در هفته گذشته مبنی بر صدور مجوز برای واردات لوازم خانگی، گفت: هفته پیش در جلسه‌ای در رابطه با مبارزه با تحریم‌ها بحث‌هایی برای صدور مجوز واردات قطعات اس‌کی‌دی لوازم خانگی مطرح شده که منتظر امضای مسئولان رده بالا است.

    وی ادامه داد: اگر این مصوبه صادر شود، داخلی‌سازی قطعات لوازم خانگی در کشور با مشکل روبه‌رو می‌شود و این موضوع مغایر با افزایش عمق ساخت داخل است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کارخانه‌های لوازم خانگی با ظرفیت در حدود 20 درصد فعال هستند، گفت: در صورت صدور این مصوبه، پروژه‌های تعریف شده برای داخلی‌سازی قطعات با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

    وی با تأکید بر لزوم برخورد با تصمیمات غلط در اقتصاد کشور، گفت: این موضوع نیز باید به عنوان یک جرم بزرگ مطرح شود، فقط نباید با یک سفر کیش یا چنین مواردی برخورد شود.

    * دو شرط کاهش 40 درصدی قیمت لوازم خانگی

    دیانی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا در صورت حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات، قیمت لوازم خانگی داخلی تعدیل خواهد شد؟ نیز گفت: در صورت تأمین سرمایه در گردش کارخانه‌های لوازم خانگی، امکان کاهش قیمت لوازم خانگی تا 20 درصد وجود دارد و اگر کارخانه‌ها به تولید انبوه برسند نیز قیمت محصولات داخلی 30 تا 40 درصد زیر قیمت محصولات وارداتی خواهد بود.

    وی نیاز صنعت خانگی به نقدینگی را حدود 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: دولت باید موضوع اختصاص کارت اعتباری بابت خرید لوازم خانگی را دوباره پیگیری کند.

    دیانی با اشاره به پرداخت تسهیلات خرید کالای چینی در این کشور به منظور نجات صنایع آن از بحران اقتصادی، گفت: در ایران نیز در صورت تزریق 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صنعت لوازم خانگی، طی دو ماه امکان تأمین نیاز بازار فراهم می‌شود.

    وی با بیان اینکه نیاز کارخانه‌های داخلی به سرمایه در گردش 2.5 برابر قبل شده است، گفت: برای اینکه جای خارجی‌ها را پر کنیم، باید دو برابر قبل تولید داشته باشیم که این مسئله نیازمند تأمین سرمایه در گردش کارخانه‌ها است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر