رونق بازار لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی

عصر کالا- «فروش انواع کولر گازی اورجینال بسیار کم‌مصرف، لباسشویی، ظرفشویی مارک‌های معتبر و جهانی ۲سال وارانتی، ۵سال گارانتی، نصب رایگان... ۰۹۱۲۶۲۷» این نمونه هزاران پیامکی است که این روزها توسط سامانه‌های پیامکی ارسال می‌شود

رونق بازار لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ال کا ایران، روزنامه جوان نوشت:

    «فروش انواع کولر گازی اورجینال بسیار کم‌مصرف، لباسشویی، ظرفشویی مارک‌های معتبر و جهانی 2سال وارانتی، 5سال گارانتی، نصب رایگان... 0912627» این نمونه هزاران پیامکی است که این روزها توسط سامانه‌های پیامکی ارسال می‌شود و یا در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود و مردم را ترغیب می‌کند تا لوازم خانگی مورد نیاز خود را خارج از فروشگاه‌های سطح شهر از فضای مجازی تهیه کنند. شراط فروش هم به نحوی است که با نخستین تماس تلفنی، 24 ساعت بعد کالا درب منزل تحویل و رایگان نصب می‌شود و هزینه آن نیز دریافت می‌شود.
    از ابتدای مهرماه سال گذشته طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق به منظور حفظ تولید و اشتغال داخلی در سطح کشور آغاز و به فروشندگان اجناس فاقد برگه خرید رسمی، 15 روز فرصت داده شد اقدام به تهیه فاکتور کنند و در غیر این صورت کالای فروشگاه‌های مزبور جمع‌آوری و در مرحله بعد جریمه نقدی برای واحد صنفی تعیین می‌شود. با اجرای این طرح و ورود بازرسان به مراکز اصلی فروش لوازم خانگی، اجناس قاچاق فروشگاه‌ها به انبارها منتقل شد. در ابتدای طرح اندکی قیمت‌ها افزایش یافت اما با فعال شدن کانال‌های تلگرامی و ارسال پیامک‌ها برای فروش این اجناس قاچاق، قیمت‌ها تعدیل شد.
    در روزهای آغازین این طرح انتظار می‌رفت فعالان نتوانند حجم قابل توجهی از کالاها را به فروش برسانند اما آن گونه که گردانندگان برخی از کانال‌ها می‌گویند، فروش از طریق فضای مجازی رونق خوبی دارد و دیگر حاشیه‌های بازار شامل حالشان نمی‌شود. می‌گویند مغازه‌ها اجاره سنگینی دارند و واحد صنفی باید مالیات سنگینی پرداخت کند. اما رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که به فضای پیش آمده انتقاد شدیدی دارد، می‌گوید: باید با کانال‌هایی که کالاهای قاچاق را به فروش می‌رسانند برخورد شود. محمد طحان‌پور می‌گوید: امروز به جای عرضه کالای قاچاق در سطح عرضه، شاهد فروش قاچاق به صورت مجازی و اینترنتی هستیم که ما گزارش‌های لازم را در مواردی که در این زمینه مشاهده کردیم به مسئولان داده‌ایم اما گاهی خود مردم هم متقاضی این کالاها در فضای مجازی هستند.
    به گفته یکی از فروشندگان لوازم خانگی، بازار از نیمه دوم سال گذشته تاکنون وارد رکود شده است، این درشرایطی است که مبادی ورودی باز بوده و بازار مملو از کالاهای قاچاق و ساخت داخل است. یکی از مدیران کانال‌ها که چند وقتی است کسب و کارش رونق پیدا کرده است، می‌گوید: مردم به دنبال جنس ارزان هستند لذا سعی ما این است که کالاها را ارزان‌تر به دست مشتریان برسانیم. در این میان مردم هم با قاچاق بودن کالا کاری ندارند. تا چهار ماه پیش اعضای کانال ما حدود 100 نفر بود اما اخیراً از عدد 6 هزار هم رد شده است....
    اکنون 11 ماه از آغاز جمع‌آوری کالای قاچاق از فروشگاه‌ها می‌گذرد، دیگر خبری از بازرسی‌ها نیست اما همچنان این کالاهای قاچاق از مبادی ورودی در حال ارسال به بازار‌های رسمی است، اما مقصد به جای مغازه و فروشگاه، منازل مسکونی تعیین شده است که به عنوان دفتر کار اجاره شده است.
    بسیاری از فروشگاه‌هایی که تخلف می‌کنند یا این‌که اکنون جنسشان به عنوان قاچاق شناخته شده مشتریان خانگی زیادی دارند که تنها با تلفن کالای مورد نظر را از همان انبارهای خانگی بار وانت کرده و روانه محل مورد نظر متقاضیان می‌کنند، بدون این‌که نگران بازرس یا مسئولان تعزیرات باشند.
    یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی در فضای مجازی در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: اجناس ما قاچاق است و دارای گارانتی معتبر از شرکت خدمات پس از فروش ایرانی نیست اما به شما قول می‌دهیم جنس را اصل از شرکت تولیدکننده خارجی خریداری کرده و به دست شما می‌رسانیم. وی می‌افزاید: اجناس ما معتبر و سفارش کشورهای عربی است. به عنوان مثال کولر گازی برند ال‌جی که به سفارش عراق و ترکیه ساخته شده خریداری کرده و در ایران درب منزل با نصب رایگان تحویل داده و در محل، هزینه آن را دریافت می‌کنیم. وی در خصوص گارانتی این کالاها می‌گوید: این کالاها گارانتی گلدیران یا سام سرویس نیستند؛ بلکه درصورت خرابی با همین شماره تماس می‌گیرید و تعمیر‌کاران شرکت ما مراجعه کرده و کولر مورد نظر را تعمیر می‌کنند و در صورت نیاز جنس را تعویض می‌کنیم. این فروشنده در واکنش به تبعات نداشتن گارانتی معتبر تأکید می‌کند: برندهایی که در ایران با عنوان شرکت‌های کره‌ای، آلمانی و... تولید می‌شوند به دلیل تحریم‌ها، قطعات را از چین وارد کرده و در ایران مونتاژ می‌کنند و با قیمت بسیار گران با گارانتی داخلی به مردم می‌فروشند. این درحالی است که یک کولر ال‌جی 18000 را ما با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان تحویل می‌دهیم اما همین کولر را اگر بخواهید از فروشگاه‌ها و نمایندگی ال‌جی تهیه کنید باید 3 میلیون و 200 هزار تومان بپردازید. حال خودتان انتخاب کنید کدام کالا مقرون به صرفه‌تر است؟
    براساس این گزارش، ارسال پیامک از سوی فروشندگان کالاهای قاچاق و ارائه بهترین شرایط برای مردم در حالی است که تولید‌کنندگان داخلی حتی در فروش اقساطی محصولات خود نتوانستند کار جدی و منظمی انجام دهند. تولیدکنندگان داخلی از این امر گلایه دارند که بازار راکد است و هیچ فروشی ندارند حال اگر این بازار در رکود به سر می‌برد چگونه فعالان فضای مجازی روزانه حجم وسیعی از محصولات خود را به تهران و سایر شهرستان‌ها می‌برند؟
    طحان‌پور: رکود در توزیع است، نه فروش
    برخلاف نظر فعالان بازار، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است به هیچ وجه در صنعت لوازم خانگی رکود وجود ندارد و دلال‌بازی نیز جمع شده است. وی در گفت‌و‌گو با جوان می‌گوید: سالانه یک میلیون و 100 هزار جهیزیه خریداری می‌شود، علاوه بر این خانواده‌هایی نیز هستند که لوازم قدیمی و خراب‌شان را تعویض می‌کنند. از این رو در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است و رکود به بخش توزیع منتقل شده است. طحان‌پور می‌افزاید: بازار به اصطلاح التماسی است و کلیه شرکت‌های تعاونی سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات دولتی و غیر‌دولتی فعال شدند و ارتباط مستقیم با کارخانجات دارند و اجناس به صورت شرایطی با اقساط 36 تا 60 ماهه به اعضا فروخته می‌شود، در چنین شرایطی است که اصناف و فروشگا‌ه‌ها راکد شده‌اند و خرید و فروش‌شان کاهش یافته است.
    وی همچنین از مازاد تولید لباسشویی و تلویزیون خبر داده و می‌گوید: 250 کارخانه معتبر داریم، اما صادرات یخچال، لباسشویی، تلویزیون و... صفر است و تنها فروش‌مان در بازار داخل است که آن را فروش‌های اقساطی و غیر‌حضوری (کانال‌های تلگرامی اجناس قاچاق‌) مصادره کرده‌اند.
    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از حضور برند‌های خارجی سامسونگ، بوش، ال‌جی و... ابراز رضایت کرده و می‌افزاید: این برند‌ها در داخل کشور فعالند و لوازم خانگی موجود در بازار با عنوان این برند‌ها در داخل کشور مونتاژ می‌شوند اما با ورود این برند‌ها رقابت افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر