شرایط و قوانین فعالیت شرکت های خارجی در ایران مبهم است

عصر کالا- مدیر یک شرکت چند ملیتی لوازم الکترونیکی گفت :پس از برجام برای بررسی بازار به ایران آمدیم و با ایجاد دفتر نمایندگی فعالیت خود را بصورت مستقیم از سر گرفتیم ،اما با ابهام هایی در زمینه فعالیت در ایران روبرو هستیم .

شرایط و قوانین فعالیت شرکت های خارجی در ایران مبهم است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، 'سوجی گامی' که بعنوان مدیر این شرکت در ایران فعال است ، روز دوشنبه افزود: پس از امضای برنامه جامع مشترک (برجام) و از سرگیری روابط شرکت های خارجی با ایران ، هیات 6 نفره ای از این شرکت چند ملیتی برای بررسی وضعیت موجود به ایران آمدند.
    وی با اشاره به اینکه ایران بازار بسیار بزرگی دارد و یکی از اهداف اصلی ما است، افزود:پس از حضور در ایران و انجام تحفیقات لازم درباره نیاز بازار ، اقدام به شناسایی شرکت هایی کردیم که نزدیک به استاندارد شرکت ما بودند و تعدادی از آنها برای کار مونتاژ و دیگر فعالیت ها انتخاب کردیم که در حال حاضر 200 تا 300 نفر به صورت مستقل و براساس خواسته های شرکت مشغول به کار هستند.
    سوجی گامی سپس افزود: پس از برجام و توقف 10 ساله ارتباطات تجاری بین ایران و دیگر کشورها امیدواری بین شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد شده است.
    مدیرشرکت پاناسونیک گفت : این شرکت کالاهایی دیگری نیز برای خط تولید دارد اما به دلیل اعمال برخی تحریم های بین المللی برخی از این کالاها که تکنولوژی آمریکایی دارند را نمی توان به ایران فروخت.
    ** اول گسترش شبکه فروش بعد تولید در داخل ایران
    سوجی گامی در مورد برنامه های این شرکت چند ملیتی برای انتقال تکنولوژی و راه اندازی خط تولید لوازم الکترونیکی خانگی در ایران ، اظهار داشت : در مرحله اول هدفگذاری و تقدم فکری تیم اقتصادی ما افزایش تعداد فروشگاه و شبکه های فروش در سطح کشور است تا براساس آن توجیه تولید داشته باشیم و در واقع تولید در داخل ایران فاز دوم بحث است. چرا که در مرحله اول باید درهای اقتصادی کشور ایران باز شود و سرمایه گذاران بتوانند از نزدیک در جریان بازار قرار گیرند و در مرحله بعد ورود تکنولوژی و سرمایه مطرح می شود.
    سوجی گامی تاکید کرد که ابتدا باید پتانسیل ها و واقعیت های ایران را ببینیم و براین اساس برای ایجاد خط تولید تصمیم گیری کنیم.

    ** شرایط فعالیت شرکت های خارجی در ایران مبهم است
    این فعال اقتصادی در ادامه از تاکید 30 درصدی وزارت صنعت و معدن گفت: این تکلیفی که وزارت صنعت و معدن برای همکاری های ایرانی با طرف های خارجی تعیین کرده ابهام دارد و تعیین نکرده که این 30 درصد در زمینه تکنولوژی، قطعات یا قیمت است.
    با آغاز همکاری های بین المللی صنایع داخلی با کمپانی های خارجی در زمینه هایی از جمله خودرو، لوازم خانگی و ... ، وزارت صنعت،معدن و تجارت چند شرط برای این همکاری ها اعلام کرد؛ در گام نخست، وزارت صنعت تاکید کرد که تولیدات مشترک باید با حداقل 30 درصد ساخت داخل (استفاده از قطعات داخلی) آغاز شود و این میزان هر ساله افزایش پیدا کند.
    وی در پایان گفت: اعتماد و وجود زیرساخت های لازم برای راه اندازی خط تولید در ایران فراهم شود تا شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر