رییس اتحادیه لوازم‌خانگی:

صنف لوازم‌خانگی در حال گذار به دنیای مدرن

عصر کالا- رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: فروشگاه‌های فیزیکی، متراکم و سنتی در سه راه امین ظهور نمی‌توانند کسب سود کنند و شانس بقا در این صنف برای کسانی است که توان تطبیق با شرایط مدرن را داشته باشند.

صنف لوازم‌خانگی در حال گذار به دنیای مدرن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ال کا ایران، محمد طحان پور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت فعالیت در صنف لوازم خانگی گفت: در نگاه کلی فعالیت در این صنف تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. اما اتفاقات جزیی در صنف لوازم خانگی در حال رخ دادن است که امید به فعالیت را افزایش داده است.

    وی افزود: شرایط تولید کالای ایرانی در صنف لوازم خانگی در حال بهبود است و به رغم خارج شدن کارخانه های تولیدی متفرقه ای که در دولت قبل در این صنف شکل گرفت، امروز شاهد هستیم کارخانه های تولیدی مطرح ایرانی ماندگار شدند و با شرکای خارجی عقد قرارداد تولید مشترک دارند. که به دلیل عمق تولید این محصولات می توانیم بگوییم تولید متعلق به داخل است.

    رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در سال های گذشته تولید کننده هایی وارد چرخه فعالیت شدند و از تسهیلات بانکی مناسبی هم بهره مند شدند، اما به دلیل نداشتن نگاه اقتصادی درست سرمایه های خود را به درستی وارد چرخه تولید نکردند و از دریافت تکنولوژی روز غافل شدند. همین موضوع هم سبب شد امروز تعداد این کارخانه های در معرض بحران زیاد باشد. که البته برخی هم وجود این کارخانه ها را نمادی از رکود در بخش لوازم خانگی می دانند. اما باید توجه داشت کارخانه هایی که با تکنولوژی روز تطبیق پیدا کردند وضعیت خوبی دارند و نمی توان تعبیر رکود در بخش لوازم خانگی را پذیرفت.

    وی ادامه داد: در بخش عرضه فروشگاه ها هم شاهد شرایط مشابهی هستیم، چرا که میزان استقبال از بازارهای اینترنتی در حال گسترش است، در حالی که فروشگاه های سنتی مانند راسته سه راه امین حضور توان رقابت با ظرفیت بازار جدید را ندارند اما با این حال تعداد فروشگاه های عرضه در این خیابان رو به گسترش است و خلوت بودن این خیابان در نگاه برخی تعبیر به رکود در صنف لوازم خانگی شده است.

    طحان پور با بیان اینکه مراکز عرضه و تولیدی که توان تطبیق با شرایط جدید بازار را ندارند، می بایست از چرخه بازار خارج شوند، تصریح کرد: در صنف لوازم خانگی شاهد یک دوره گذار از حالت سنتی به مدرن هستیم، اما این موضوع مورد غفلت قرار می گیرد و در سال های گذشته از سوی شهرداری شاهد صدور پروانه های ساخت زیادی بودیم که به افراد اجازه می داد فعالیت خود را به شکل سنتی شروع کنند. اما این افراد ناتوان از فعالیت می شوند و برای ادامه بقا در این صنف ناگزیر می شوند از محل فروش کالاهای چند میلیون تومانی تنها سود یک درصد دریافت کنند. به طوری که با وجود رتبه بندی بین المللی بالای این صنف در بین دیگر مشاغل دنیا، هم اکنون یک واحد صنفی عرضه ساندویچ از سود بیشتری نسبت به عرضه کننده کولر برخوردار است.

    وی تصریح کرد: دربخش تولید لوازم خانگی شرایط امیدوار کننده تری برقرار است و تولید کننده های مطرح توانستند با شرکای خارجی شرایط تولید مشترک را تجربه کنند، اما هنوز نگاه صادراتی در این بخش برقرار نشده است و می بایست با برنامه ریزی از ظرفیت ایجاد شده درست استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر