معرفی رشته «تعمیر لوازم خانگی»

جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور با تعمیر لوازم خانگی

عصر کالا- با تعمیر لوازم خانگی می‌توان سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرد. در ضمن با توجه به محدودیت در مواد اولیه کشور، صرفه‌جویی در صنعت لوازم خانگی در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور با تعمیر لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا»به نقل از ال کا ایران،  رشته «تعمیر لوازم خانگی» در زمینه صنعت از گروه برق و رایانه قرار دارد.

    * معرفی رشته

    تعمیر لوازم خانگی برقی به عنوان یک ضرورت در جوامع امروزی به منظور صرفه‌جویی در منابع اقتصادی خانواده و جامعه نقش بسزایی دارد.

    با تعمیر لوازم خانگی می‌توان سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرد. در ضمن با توجه به محدودیت در مواد اولیه کشور، صرفه‌جویی در صنعت لوازم خانگی در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

    لذا در راستای نیاز امروز جامعه جهت خوداتکایی رشته تعمیر لوازم برقی ارائه شده است که هنرجویان پس از طی آن می‌توانند از عهده تشخیص عیب، مونتاژ و آزمایش لوازم خانگی برقی، حرارتی و گردنده برآیند.

    * سطح آموزشی مهارت‌ها

    هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و اختیاری، دو استاندارد مهارت شغلی را در طول دوره تحصیلی خود خواهند گذراند. این استانداردها و توانایی عبارتند از:

    1ـ استاندارد تعمیر کار لوازم خانگی برقی حرارتی و گردنده درجه 2: هنرجوی این رشته پس از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، می‌تواند از عهده تشخیص عیب،‌ باز کردن، رفع عیب، مونتاژ و آزمایش لوازم خانگی برقی حرارتی و گردنده برآید.

    2ـ استاندارد تعمیر کار لوازم خانگی برقی حرارتی و گردنده درجه 1: هنرجوی این رشته پس از گذراندن این مهارت علاوه بر داشتن توانایی‌های تعمیر کار لوازم خانگی برقی حرارتی و گردنده درجه 2، می‌تواند از عهده تشخیص عیب، باز کردن، تهیه نقشه مونتاژ، رفع عیب، مونتاژ و آزمایش لوازم برقی حرارتی و گردنده شامل آبگرمکن برقی، رادیاتور برقی، جاروبرقی، هود، پنکه سقفی، کولر دستی، کولر‌آبی، ماکروفر، لباسشویی سطلی، لباسشویی دوقلو، لباسشویی اتوماتیک، خشک کن و ظرفشویی برآید.

    * آینده تحصیلی و شغلی

    هنرجویان این رشته پس از گذراندن دوره متوسطه می‌توانند در رشته‌های تعمیر ماشین‌ الکترونیکی، برق صنعتی و سایر رشته‌های مرتبط در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، جامع علمی ـ کاربردی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند. همچنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، هنرجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی در رشته‌های مرتبط ادامه تحصیل دهند.

    هنرجویان این رشته پس از گذراندن استانداردهای این رشته و کسب مهارت لازم می‌توانند با حداقل سرمایه یک کارگاه کوچک در این زمینه، زمینه خوداشتغالی یا کارآفرینی خود را فراهم کنند. همچنین با عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه نصب و خدمات پس از فروش محصولات لوازم خانگی مشغول به کار شوند. یا به عنوان اپراتور کنترل کیفی و کارگر ماهر رفع عیب در خطوط تولید لوازم خانگی به کار گرفته شوند.

    * ساعت آموزش

    رشته «تعمیر لوازم خانگی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 50 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های‌ کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

    استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «تعمیرکار لوازم خانگی برقی حرارتی درجه 2 متشکل از 10 واحد نظری و 9 واحد عملی»، «ریاضی ا متشکل از 2 واحد نظری، «تعمیرکار لوازم خانگی برقی حرارتی درجه 1 متشکل از 5 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «تعمیرکار ماشین‌های لباسشویی، خشک‌کن و ظرف‌شویی متشکل از 6 واحد نظری و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر