رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد

تولید کمپرسور یخچال به صرفه نیست

عصر کالا- مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت:کمپرسور یخچال محصول چندان پیچیده‌ای نیست، اما تولید آن از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره مشکل تامین ورق فولادی در کشور گفت: در مجموع در کشور با در نظر گرفتن نسبت نیاز به تولید کمبود ورق داریم، اما سعی کردیم با تخصیص لاین جداگانه برای دو صنعت بزرگ و پر اشتغال کشور یعنی خودرو سازی و لوازم خانگی و انجام سایر اقدمات مصرف ورق فولاد را کنترل کردیم. کمبود ورق فولادی موضوع مغفولی بود که خود ما روی آن دست گذاشتیم و در حال حاضر گلایه‌ها نسبت به این موضوع  به طور چشمگیری نسبت به سال گذشته مرتفع شده است.

    گردان درباره تولید کمپرسور یخچال و حمایت از ساخت داخل در حوزه لوازم خانگی تشریح کرد: کمپرسور یخچال محصول چندان پیچیده‌ای نیست و تنها یک موتور تک سیلندر است، اما از نظر اسکیل اقتصادی هنوز نیاز کشور به حد کافی نرسیده و تولید آن به صرفه نیست. طبق برخی برآوردها باید حداقل 12 میلیون کمپرسور یخچال تولید داشته باشیم تا با قیمت متعارف جهانی بتوانیم این محصول را تولید کنیم.

    او ادامه داد: در حالی که سال گذشته حدود 2 و نیم میلیون یخچال در کشور تولید شد که به همین تعداد کمپرسور یخچال نیاز داشتیم. قیمت هر محصول صنعتی بازه قیمتی مشخصی دارد که باید در آن بازه قابل تولید و فروش داشته باشد. کمپرسور به عنوان یکی از هزاران قطعه مورد نیاز در تولید یخچال حداکثر 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

    مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: در سال گذشته 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد که نسبت به سال 98 حدود 6 میلیون دستگاه بیشتر بود و رشد 70 درصدی در این حوزه داشتیم، به طوری که رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد.

    او ادامه داد: هدفگذاری برای تولید لوازم خانگی در سال 99 میزان 12 میلیون دستگاه بود که حدود 3 میلیون فراتر از این هدفگذاری  تولید داشتیم. توجه به این موارد نشان دهنده روند رو به رشد صنعت لوازم خانگی در کشور است. با خودکفایی در تولید لوازم خانگی، بیش از 3 میلیارد دلار ارز صرفه جویی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر