معاون وزیر صمت:

بومی‌سازی ۶۰ درصدی تولید لوازم خانگی

از انتهای سال ۹۷ بسیاری از برندهای خارجی از بازار ایران خارج شدند

عصر کالا- تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که تولیدات داخلی یک رشد جدی و خوبی داشتند و در بخش لوازم خانگی در ۱۰ ماهه امسال ۴۰ درصد رشد کردیم

بومی‌سازی ۶۰ درصدی تولید لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایلنا، سعید زرندی، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به لزوم توجه به تولیدات محصولات داخلی و خودکفایی و بی‌نیازی از خارج در بخش لوازم خانگی گفت: حضور شرکت‌های دانش بنیان در کنار شرکت‌های تولیدکننده داخلی همچون سام الکترونیک بسیار می‌تواند به افزایش کیفیت و کمیت تولید کمک کند.

    وی ادامه داد: موضوع ارتقای فناوری در تولیدات یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بخش تولید کالا با ارزش افزوده زیاد است و تولید با ارزش افزوده بالا تنها راه نجات کشور است. اگر می‌خواهیم تولید با ارزش افزوده بالا انجام دهیم، نیازمند تکنولوژی هستیم که دو راه بیشتر ندارد یا باید به شکل واردات انجام بدهیم یا اینکه از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: امروز با توجه به تحریم‌های بین المللی بسیاری از کشورها حاضر نیستند با ما همکاری کنند و از انتهای سال 97 بسیاری از برندهای خارجی خودشان را از بازار ایران خارج کردند و از همان زمان این دغدغه وجود داشت که آیا توان جایگزینی با اتکا به قدرت داخلی را داریم یا خیر.

    زرندی افزود: تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که تولیدات داخلی یک رشد جدی و خوبی داشتند و در بخش لوازم خانگی در 10 ماهه امسال 40 درصد رشد کردیم و این رشد باید ادامه داشته باشد. برای پنج سال آینده لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران باید به اهداف مهمی برسد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده تولیدات و حتی حضور در بازارهای جهانی ایفا کند.

    وی با اشاره به اینکه نگاه باید به سمت بومی‌سازی در تولیدات باشد گفت: امروز بومی‌سازی در محصولاتی همچون یخچال، ماشین لباسشویی تا 60 درصد انجام شده است و با کمک شرکت‌های دانش بنیان در حال حرکت به سمتی هستیم تا نیازهای باقیمانده را نیز بومی‌سازی کنیم البته امروز بسیاری از شرکت‌ها دانش بومی‌سازی را دارند اما هنوز موضوع تجمیع تقاضا اتفاق نیفتاده است.

    زرندی با اشاره به حرکت به سمت استانداردسازی قطعات افزود: به دنبال آن هستیم که تولید یک قطعه بتواند به برندهای مختلف خدمات بدهد و در این راه معاونت علمی نیز همکاری خوبی دارد و امروز در پایان سال جهش تولید صنایع لوازم خانگی ما در مجموع نمره بسیار بالایی در توجه به تولید داخلی و بومی‌سازی می‌گیرد.

    وی ادامه داد: تحریم به نوعی زمینه خودباوری را در تولیدات داخلی فراهم کرد تا ما شاهد ساخت و ارتقای برند داخلی باشیم و اگر مشکلات مرتفع شود قطعا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند رشد خوبی داشته باشند اما باید بپذیریم که بخشی از مشکلات داخلی نیست به طور مثال برخی از مواد اولیه باید از خارج از کشور تامین شود.

    وی ادامه داد: در بررسی که از بین 960 شرکت بزرگ داخلی انجام دادیم بالغ بر 380 شرکت در همین زمان تحریم رشد 20 درصدی داشتند و این امر نشان می‌دهد که تولید در حال بازگشت به فضای مناسب خود است و اگر بتوانیم اثر تورم را بر تولید کم کنیم، پایان سال 99 می‌تواند پایان خوشی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر