حضور برندهای مطرح لوازم خانگی ، فرصتی طلایی برای صنعت ایران

عصر کالا- در هفته گذشته، عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حفظ همکاری‌های اقتصادی با کره‌ای‌ها در تولید مشترک لوازم خانگی، بر تمایل و حرکت ایران در تولید مشترک این محصولات به سمت اروپا خبر داد.

حضور برندهای مطرح لوازم خانگی ، فرصتی طلایی برای صنعت ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از  تحلیلی «میهن صنعت»، وی در بخشی از صحبت های خود با تاکید بر اینکه در صنعت لوازم خانگی توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت توسعه همکاری‌های مشترک مابین تولیدکنندگان داخلی به همراه تولیدکنندگان معتبر جهانی است، اظهار کرد: هدف از این همکاری‌ها این است که با سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌ها در داخل کشور تکنولوژی و ساخت‌های روز دنیا به داخل بیاید و از این طریق به همراه انتقال دانش و فناوری به تولید مشترک دست یابیم.

    در همین راستا، روزنامه عصراقتصاد گفت و گوهایی با برخی از فعالان صنعت لوازم خانگی ترتیب داد. در ادامه این مصاحبه ها را می خوانید:

    احیای کارخانه های لوازم خانگی نیازمند ارتقای تکنولوژی تولید

    محمدطحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گو با روزنامه عصر اقتصاد در رابطه همکاری مشترک با شرکت های اروپایی عنوان کرد:  تمام این اتفاقات نتیجه برجام است و نشان می دهد که زحمات دولت یازدهم در زمینه بهبود فضای سیاسی کشور به نتیجه رسیده است.

    وی در ادامه افزود: در حقیقت سابق براین با شرکت کره ای قرار دادی صورت گرفته بود اما جز موارد آن انتقال تکنولوژی نبود

    اما در پسابرجام مذاکراتی مبنی بر انتقال تکنولوژی صورت گرفت  که علاوه برتامین نیاز داخلی  ایران می تواند در حوزه صادرات نیز وارد شود.

    طحان پور در رابطه با دستاوردهای این قراردادها مطرح کرد: در این میان دو شرکت معروف LG و سامسونگ نیز با ایران همکاری می کنند. بنابر این گزارش حضور متخصصان کره ای در کنار متخصصان ایرانی و انتقال دانش فنی کره ای ها به ایرانی ها نه تنها تخصص ایرانی ها را بالا می برد، بلکه نقطه قوتی است برای ایرانی ها تا با فراگرفتن این دانش آن را بومی کنند.

    وی تصریح کرد: این سرمایه گذاری در پی موافقت این دو شرکت در راستای انجام نوعی سرمایه گذاری مشترک صورت گرفته است و به عنوان دستاوردهای مهم این اقدام می توان به ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم؛ و انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز ساخت دنیا در تولید محصولات یخچال و فریزر به درون کشور اشاره کرد.

    رییس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص شرکت های اروپایی عنوان کرد: در این میان شرکت های اروپایی مانند آلمان و ایتالیا نیز در این زمینه حاضر به همکاری شده اند. در حال حاضر شرکت ایتالیایی کندی در ایران قراردادی منعقد کرده اند.

    وی در ادامه افزود: یک شرکت اروپایی با ایران برای در اختیار گرفتن برند ارج  وارد مذاکره شده است. این کارخانه که یک برند معروف در میان ایرانیان است، قرار است تا محصول مشترک آن ها در صورت توافق در ایران با نام ارج به فروش برسد و با نام طرف قرارداد اروپایی به کشورهای اروپایی صادر شود. نمونه دیگر، برند بوش است که در زمینه همکاری آن با شرکت بوتان به توافق رسیده اند تا آبگرمکن ایرانی ساخته شود حتی در این حوزه وارد مقوله  صادرات نیز خواهد شد.

    طحان پور در رابطه با اهمیت صادرات مطرح کرد: نگاه ما باید صادرات محور باشد،این موضوع به کیفیت تولیدات داخل کمک می کند تا می خواهیم کالای بی کیفیت در اختیار مردم قرار دهیم، مردم عجله ای ندارند و درنهایت یک کالای با کیفیت و  با قیمتی مناسب را می یابند. با این اوصاف؛ این تولیدکنندگان هستند که زیان می کنند. کسی که می گوید رکود بر بازار حاکم است در حقیقت جزو آن دسته از تولید کنندگان هستند که سال ها است کالای بی کیفیت در اختیار مردم قرار می دهند.

    رییس اتحادیه لوازم خانگی  در خصوص این قراردادها اظهار داشت: در مجموع این اتفاق به نفع اقتصاد ایران است و ایران باید از این فرصت مانند کشور ترکیه  استفاده و سعی کند که تمام برندها به  تولید در داخل کشور ترغیب شوند. 

    حضور برندهای مطرح لوازم خانگی یکی از محصول برجام است

    حامد رنجبر، عضو اتاق بازرگانی سنندج در گفت و گو با روزنامه عصر اقتصاد در رابطه با قراردادهای مشترک ایران و کشورهای اروپایی عنوان کرد: این اتفاق مطلوب و مبارکی است چراکه بخشی از تولیدات  در  ایران اتفاق می افتد و دولتمردان ما در بحث اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات بهتر عمل می کنند و این قراردادها اگر به صورت سرمایه وارد کشور شود، بخشی از مشکلات اشتغال ایران را نیز رفع خواهد شد. در حقیقت، با توجه به اینکه طبق قراردادها تکنولوژی و فناوری نیز وارد کشور خواهد شد، این موضوع دستاورد ماندگاری است.

    رنجبر در ادامه افزود :تا به امروز نیز شرکت های کره ای در ایران فعالیت هایی داشته اند اما بیشتر صادرات به ایران بوده و کالای ساخته شده و تمام شده به ایران می آمد. اگر این کالاها در داخل کشورتولید شود، حداقل بخشی از قیمت تمام شده آن در اقتصاد ایران به جریان می افتد.

    وی تصریح کرد: قاعدتا اگر بتوان از امکانات و توان برندهایی که در کشور موجود است استفاده شود به سود طرفین قرارداد خواهد بود. به عنوان مثال؛ برندی مانند ارج که در میان ایرانیان شناخته شده است مردم ازحضور آن در بازار استقبال می کنند. به خصوص اگر با نمونه های خارجی از نظر کیفیت هم برابری کند و قابلیت رقابت را دارا باشد، استقبال بیشتری صورت خواهد گرفت.

    رنجبر در رابطه با کارخانه ارج عنوان کرد: این برند در بازار جایگاه خود را دارد اگر تمام این موارد را در نظر بگیریم، استفاده از نام ارج  بیشتربه سود طرف قرار داد خارجی تمام خواهد شد.

    این فعال اقتصادی درخصوص جزئیات قرار دادها عنوان کرد: سابق بر این تنها بخش مونتاژ در ایران صورت می گیرد اما این قراردادها تفاوت فاحشی با آن دارند و حدود 70 درصد پروسه ساخت آن در ایران صورت می گیرد و 30 درصد باقی مانده که بیشتر مواد اولیه است از خارج از کشور وارد می شود. در چنین شرایطی تکنولوژی وارد می شود و نیروی انسانی  موجود داخل کشور بیشتر از موارد مونتاژ در فرآیند آن درگیر می شود.

    وی با بیان اینکه ایران می تواند  بازار منطقه را در آینده تصاحب کند، اظهار داشت: کشورهای منطقه حدود 400 میلیون نفر جمعیت را در برمی گیرد.  در حقیقت سرمایه گذاران خارجی نیز بی دلیل ایران را انتخاب نکرده اند و پس از تحقیقات خود انتخاب هوشمندانه ای را صورت داده اند. به هر حال ما از جمله معدود کشورهای این منطقه هستیم که از نظر امنیتی دارای ثبات لازم برای سرمایه گذاری های بلندمدت هستیم.

    رنجبر در ادامه افزود: با در نظر گرفتن وضعیتی که در سال های اخیر در خاورمیانه مشاهده شد؛ این موضوع ازجمله اولویت های نخست سرمایه گذاران قرار گرفت. ایران با چندین کشور مرز مشترک دارد و عملا می تواند از این کشور به عنوان پایگاه تولید و توزیع کالا استفاده کند و از طریق مرزها به کشورهای دیگر  روانه بازار جهانی کند.

    وی با بیان اینکه چنین فرصتی برای اقتصاد ایران طلایی محسوب می شود، اظهار داشت: ایران با استفاده از این فرصت می تواند وارد بازار جهانی شود و با ارتقای کیفیت خود به رقابت با برندهای جهانی بپردازد. این ماجرا موقعیتی را برای ما فراهم می کند تا در راستای تولید صادرات محور پیشرفت داشته باشیم.

    رنجبر در ادامه افزود: به هر حال تمام این اتفاق ها از جمله دستاوردهای برجام است و نتیجه زحماتی است که در راستای بهبود روابط کشیده شده است. در حال حاضر نیز شاهده به نتیجه رسیدن  زحمات دولت یازدهم هستیم.

    وی در رابطه تاثیر برجام مطرح کرد:  دوره پسابرجام است که کشورهای اروپایی رغبت به حضور در ایران را پیدا کردند اما یک سری تردیدها هنوز هم دارند. در واقع  این موضوع نشات گرفته از استرس و ترسی  است که از آینده مبهم سرمایه گذاری در ایران دارند. البته این ترس به مرور از میان خواهد رفت.

    عضو اتاق بازرگانی سنندج  در پایان بیان کرد: این رغبت همکاری و سرمایه گذاری در ایران مشاهده شده است و وضعیت نسبت به گذشته متفاوت است اما این اطمینان هنوز شکننده است و اگر شروع مناسبی داشته باشیم، حجم بالایی از حمایت های خارجی وارد ایران خواهد شد. با توجه به قدرتی که کشور ما دارد و با توجه به منابع معدنی و انسانی موجود در کشور می توان به آینده ایران امیدوار بود.

    تولید داخلی بهترین روش برای مبارزه با قاچاق

    عبدالرسول ابراهیمی، عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر با تایید این قرار داد، عنوان کرد: این ماجرا اتفاق خوبی است چراکه تولید در خاک ایران انجام می شود و این به این معنا است که در اقتصاد مقاومتی قدم بر می داریم و  در حوزه واردات سرمایه گذاران به ایران به چشم بازار مصرفی نگاه نمی کنند و تولید را نیز به داخل کشور ما می آورند.

    وی در ادامه افزود: سابق بر این هم، خطوط مونتاژ برخی از کالاها در ایران وجود داشت اما اگر سایر مراحل تولید نیز در ایران باشد، میزان اشتغال زایی از طریق این ارتباط به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

    عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر تصریح کرد: این اتفاق می تواند نقش موثری در مبارزه با قاچاق داشته باشد. چراکه به دلیل تعرفه های بالای گمرک  بخش عمده های واردات ما از طریق قاچاق صورت می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر