لوازم خانگی ایرانی جایگزین لوازم خانگی خارجی می‌شود

عصر کالا- لوازم خانگی داخلی آرام آرام در حال ورود به بازار است، اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت لوازم خانگی تا ۴۰ درصد و یا حتی بیشتر نیز افزایش داشته است.

لوازم خانگی ایرانی جایگزین لوازم خانگی خارجی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، نعیم امامی بعد از ظهر امروز در ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در بحث کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از نظر حجم هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: تقریبا در همه کالاها افزایش قیمت داریم که این میزان در مقایسه با اسفند سال گذشته زیاد اما در مقایسه با یک یا دو ماه گذشته رقم زیادی نیست.

    امامی قیمت گوشت هر کیلوگرم گوسفند را در مرداد ماه 52 هزار تومان و در شهریور ماه 57 هزار تومان اعلام کرد و گفت: مرغ نیز با عرضه منجمد آن از 11 هزار تومان به 9 هزار و 700 تومان رسیده است و روند کاهشی قیمت آن همچنان ادامه دارد.

    وی افزایش 16 درصدی قیمت موز را مشخصا مربوط به ارز دانست و بیان کرد: افزایش 5 درصدی قیمت کاغذ، 88 درصدی قیمت خودکار بیک، 20 درصدی دفترچه 100 برگ و 10 درصدی روغن در کنار افزایش قیمت گوشت گوساله از 47 به 52 هزار تومان از دیگر تغییرات قیمتی بارز شهریور ماه نسبت به مرداد ماه بوده است

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش 10 تا 40 درصدی قیمت کالاهای اساسی که درون کشور تهیه و تولید می‌شوند، تصریح کرد: در حوزه نان کماکان افزایش قیمتی وجود ندارد و در برنامه‌ها نیز بحثی روی افزایش قیمت آن انجام نشده است.

    امامی با اشاره به اینکه لوازم خانگی داخلی آرام آرام در حال ورود به بازار هستند، ادامه داد: اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت لوازم خانگی تا 40 درصد و یا حتی بیشتر نیز افزایش داشته است. در ماه‌های آینده شاهد غلبه کالاهای ایرانی بر خارجی خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه لوازم‌التحریر به اندازه کافی در بازار موجود است، خاطرنشان کرد: کمپین بازگشت به مدرسه با قیمت کالایی قبل و 10 تا 30 درصد تخفیف در یکی از فروشگاه‌های استان جاری است که البته با استقبال خوب مردم نیز روبه‌رو شده است. اگر چه تاکید ما همچنان بر برگزاری نمایشگاه و عرضه کالا از آن طریق است

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار استان، بیان کرد: میزان تولید گوشت قرمز در استان 26 هزار تن است که 8 هزار و 500 تن آن مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود ضمن اینکه سرانه تولید گوشت قرمز در استان 28 کیلوگرم و در کشور 18 کیلوگرم است.

    ذبیح‌الله غریب خروج مجاز و غیرمجاز دام از استان اشاره و تصریح کرد: در سال 94 تعداد 298 راس، سال 95 تعداد 31 راس، سال 96 تعداد 154 راس و امسال تاکنون 41 راس گوساله از مبادی رسمی استان خارج شده است. همچنین در سال جاری 728 راس دام سبک به صورت رسمی از استان خارج شده است که این آمار نشان‌ دهنده خروج غیرمجاز دام از استان و نبود مبادله رسمی دام است به عبارت دیگر بخش عمده جابجایی دام در استان بدون مجوز انجام می‌شود.

    وی با تاکید بر تمرکز بیشتر بروی قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: مشکل عرضه وجود ندارد. اکنون دام سنگین زنده کیلوگرمی 19 تا 20 هزار تومان و گوشت آن 40 تا 42 هزار است ضمن اینکه دام سبک نیز به صورت زنده کیلوگرمی 23 هزار تومان و گوشت آن 46 تا 47 هزار تومان است اما سوال این است که چرا 57 هزار تومان به فروش می‌رسد. باید جلوی این کار گرفته شود

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حوزه اقتصاد و بازار به دلیل موجود بودن همه کالاهای اساسی و ضروری بحرانی وجود ندارد، گفت: گوشت گوساله در مرداد ماه 47 هزار تومان و اکنون به 52 هزار تومان رسیده است. ممنوع کردن خروج دام سنگین حداقل به مدت یک ماه از استان می‌تواند تعدیل‌کننده قیمت گوشت در استان باشد در غیر این صورت باید شاهد گوشت با قیمت 60 هزار تومان نیز باشیم.

    امامی تصریح کرد: گرانتر بودن قیمت گوشت قرمز در استان‌های همجوار نیز عاملی برای خروج دام زنده به صورت غیرمجاز از استان است.

    سعید جعفریان، مدیرکل پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با اشاره به نامه استاندار به وزیر جهادکشاورزی برای ورود دام از کشورهای آسیای میانه به استان، بیان کرد: نیمه نخست امسال 77 تن گوشت قرمز منجمد وارد استان شده است در حالی که این رقم در سال گذشته معادل 29 تن بوده است ضمن اینکه سال گذشته 76 تن و امسال تاکنون 42 تن گوشت گرم وارد استان شده است.

    جعفریان با اشاره به مشکلات پیش آمده در بحث گوشت گرم، تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت گرم در استان در شرایطی است که ما خودمان تولید کننده هستیم.

    الله‌کرم نصیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: مشکلی در ارتباط با گوشت سفید منجمد وجود ندارد و از هفته قبل تاکنون بازار قدری تعدیل شده است. برای جبران کمبودها و خلاهای موجود در بازار از طریق تامین گوشت منجمد تلاش می‌شود. ضمن اینکه شورای کنترل نیز حداکثر باید تا هفته آینده نسبت به تعیین و احصاء قیمت گوشت قرمز اقدامات لازم را انجام دهد.

    نصیری به توزیع گوشت قرمز گرم از طریق شعب توزیع و فروشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نمایشگاه عرضه لوازم التحریر، کیف، کفش و مواد پروتئینی از 20 تا 25 شهریور در شهرکرد برگزار می‌شود.

    نیکزاد، یکی از کارخانه‌داران استان که با این مشکل قیمتی خرید شیر روبه‌رو بود، گفت: امروز شیر خام به قیمت 2 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت‌گذاری بر اساس یک هزار و 570 تومان بوده است ضمن اینکه برای خرید شیر نیز حتما باید پول به صورت نقدی و در لحظه واریز شود.

    وی کارخانجات تولیدکننده شیر خشک را مسبب این شرایط دانست و خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وجود دارد مربوط به ظروف بسته‌بندی است به گونه‌ای که قیمت این مواد 3 تا 4 برابر افزایش یافته است در این شرایط خرید شیر و ظروف بسته‌بندی با این قیمت اصلا صرفه اقتصادی ندارد یا باید شیر به قیمت مصوب به ما داده شود و یا اینکه به ما اجازه داده شود قیمت‌گذاری محصولات را تغییر دهیم.

    نیکزاد تاکید کرد: قطعا چنین قیمت‌هایی کاهش مصرف لبنیات و به دنبال آن عوارض و مشکلات مربوط به سلامت جامعه را در سال‌های آتی به دنبال خواهد داشت.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با قیمت عرضه شیر در استان اشاره و بیان کرد: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کیلوگرم شیر را با مشاوره جهادکشاورزی یک هزار و 570 تومان قیمت‌گذاری کرده است اما عملا در بازار استان هر کیلوگرم شیر به قیمت 2 هزار تا 2 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسد.

    امامی به مشکل تامین شیر بنگاه‌های تولیدی و کارخانجات لبنی استان به دلیل خروج شیر از استان اشاره و تصریح کرد: شیر تولید شده در استان عمدتا به دلیل توان مالی بالا توسط کارخانجات بزرگ اصفهان خریداری می‌شود.

    وی با بیان اینکه از 3 ماه قبل تامین مواد اولیه از واحدهای پتروشیمی به بورس رفته است، تاکید کرد: تلاش می‌شود ظرف یک یا دو هفته آینده با برگزاری جلسه نسبت به خرید پت و مواد بسته‌بندی لبنیات برای کارخانجات از بورس اقدام شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز عملا دامداران و واحدهای جمع‌آوری شیر گران‌فروشی می‌کنند، افزود: متاسفانه امروز قیمت مصوب رعایت نمی‌شود اگر ما قانونی برخورد کنیم باید برای اینها پرونده تشکیل ‌شود در غیر اینصورت باید قیمت محصولات تولیدی کارخانجات نیز تعدیل شود.

    امامی تاکید کرد: افزایش قیمت شیر ناشی از افزایش قیمت ارز نبوده است چرا که هیچ دامداری با ارز آزاد نهاده دامی خریداری نکرده است.

    ذبیح‌الله غریب، رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشترین تمرکز بخش کشاورزی روی تولید شیر است، اظهار داشت: قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر در استان براساس نهاده‌های دولتی یک هزار و 680 تومان است.

    وی با بیان اینکه روزانه 641 تن و 3 برابر نیاز استان شیر در استان تولید می‌شود، افزود: از این میزان 111 تن جذب کارخانجات استان، 167 تن از استان خارج و 100 تن جذب واحدهای لبنی کوچک درون استان می‌شود.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارخانجات 2 هزار و 70 تومان تا 2 هزار و 100 تومان به ازای هر کیلوگرم شیر پرداخت می‌کنند، بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌ها مانند اردل قیمت شیر 1200 تا 1500 تومان است می‌توانند با راه‌اندازی مرکز خرید شیر مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از دامدار خریداری کنند.

    غریب با اشاره به وجود 3 هزار و 700 تن ذرت و 3 هزار تن کنجاله سویا در استان، تاکید کرد: تلاش می‌شود تا ابتدای ماه آینده نهاده‌های دامی را تامین کنیم و آن را ملاک تعیین قیمت شیر قرار دهیم.

    الله کرم نصیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در خصوص قیمت تمام شده شیر باید بررسی دقیق صورت گیرد چرا که مشکل اصلی در این رابطه نهاده‌های دامی بود که این مسئله در حال برطرف شدن است.

    نصیری افزود: 15 روز است نهاده‌های دامی به صورت انسجام یافته وارد استان می‌شود از همین‌رو باید بر این اساس قیمت‌ها را آنالیز و مصوب ستاد تنظیم بازار کرد.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را 6 هزار و 500 و گوشت آن را 9 هزار و 200 تومان در بازار استان اعلام و بیان کرد: جوجه ریزی این ماه 300 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است که در مقایسه با ماه گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

    غریب با بیان اینکه اکنون یک میلیون و 200 هزار قطعه جوجه و 450 هزار قطعه مرغ آماده کشتار در استان وجود دارد، تاکید کرد: با توجه به کاهش جوجه‌ریزی نگرانی در خصوص تامین مرغ در ماه‌های آینده نگرانی‌هایی وجود دارد که باید از طریق ذخیره مرغ به صورت منجمد مشکل را حل کنیم.

    حسین مالکی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و پایانه‌های حمل و نقل چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 10 هزار و 500 دستگاه ناوگان عمومی در استان وجود دارد، اظهار داشت: 2 ماه است با مشکل تامین لاستیک مواجه هستیم، در این مدت یک هزار حلقه لاستیک توزیع شده و یک هزار و 500 نفر نیز ثبت نام کرده و منتظر دریافت لاستیک هستند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با شااره به اینکه لاستیک‌های کامیون عمدتا وارداتی هستند، افزود: لاستیک خریداری و وارد کشور شده است اما هنوز در گمرک هستند گقته شده است مشکل تا مهر ماه برطرف می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر