آیا میدانستید این لوازم خانگی در دوران بارداری خطرناکند

عصر کالا- نور خورشید، عمده‌ترین منبع طبیعی است که از آن تشعشع می‌گیریم. کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به زنان باردار توصیه کرد که از وسایل برقی و مولد اشعه حداقل نیم مترتا یک متر فاصله بگیرند و هنگام عکسبرداری از محافظ‌های سربی استفاده کنند.

آیا میدانستید این لوازم خانگی در دوران بارداری خطرناکند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تک نازٰ ، علی گورانی در این باره اظهارکرد: ما در دنیایی از تشعشعات زندگی می‌کنیم و بیش از 80 درصد تشعشعاتی که ما را تهدید می‌کند، طبیعی است اما تأثیرات این تشعشعات، برگروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، افراد مسن و زنان باردار بیشتر است و باید به افرادی که در این گروه قرار دارند، آموزش داده شود تا منابع مولد اشعه را بشناسند و نسبت به این امر حساس شوند.

    وی با بیان اینکه نور خورشید، عمده‌ترین منبع طبیعی است که از آن تشعشع می‌گیریم، گفت: کشور ما به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی، تشعشعات نور خورشید بسیار بالایی دارد و بیشتر افراد دچار عارضه‌های پوستی می‌شوند، بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود بین ساعات 10 تا 16 – که زمان اوج تشعشعات خورشید است- تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

    گورانی تصریح کرد: لازم است زنان باردار برای بیرون رفتن در هوای آفتابی از محافظت کننده‌ها مانند کلاه و کرم‌های ضد آفتاب معتبر استفاده کنند. وی به پرتوگیری‌های طبیعی به گاز رادون اشاره کرد و گفت: این گاز درخانه‌هایی که در طبقات زیرزمین قرار دارند و یا تهویه مناسب ندارند، به وجود می‌آید بنابراین لازم است خانه‌ها را به تهویه‌های مناسب تجهیز کرد تا گردش هوا در آن به خوبی انجام شود.

    کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: هرجایی که وسیله الکتریکی روشن باشد در اطراف آن دو میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می‌شود که این میدان‌ها حاوی انرژی هستند و اگر در این میدان‌ها قرار بگیریم انرژی موجود در میدان‌ها بر بدن تأثیر می‌گذارد.

    گورانی افزود: زنان باردار باید از منابع مولد اشعه مانند تلویزیون، رایانه و سایر وسایل برقی فاصله داشته باشند و رعایت فاصله نیم تا یک متری توصیه می‌شود که احتیاط بر این است که این فاصله در مورد وسایلی که الکتروموتور دارند مانند سشوار، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی بیشتر رعایت شود.

    کارشناس پرتوهای وزارت بهداشت با تأکید بر این که مادران تا حدامکان از رفتن به مراکز پزشکی خودداری کنند، گفت: پرتوهای موجود در مراکز درمانی به دلیل وجود دستگاه‌های مختلف بسیار زیاد است و این پرتوها برای زنان باردار خطرناک است بنابراین اگر وارد این مراکز شدند تا حد امکان از اتاق‌هایی که در آن‌ها از اشعه x استفاده می‌شود، فاصله بگیرند و در مواقع لزوم برای رادیولوژی، روپوش‌های محافظ از جنس سرب بپوشند و فقط قسمتی که می‌خواهند از آن عکس بگیرند بدون محافظ باشد.

    گورانی در پایان اظهارکرد: در مواقع عکس‌برداری از دندان، روی شکم و تیروئید باید با محافظ‌ها پوشیده شود تا از پرتوگیری‌های ناشی از عکس‌برداری محافظت شود همچنین مسافرت با هواپیما به علت این که پرتوگیری‌های طبیعی بالا است، توصیه نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر