دلیل گرایش برخی ایرانی‌ها به لوازم خانگی خارجی چیست؟کاستی‌هایی که با شعار حل و فصل نخواهد شد

عصر کالا- در طول سالیان اخیر،صنعت تولید لوازم خانگی با جهش‌ها و توفیقات نسبتاً مطلوبی همراه بوده،لذا همچنان با نقطه مطلوب فاصله‌ای بسیار احساس می شود،نقطه‌ای که در میان مرز انتخاب کالای ایرانی و کالای خارجی تولید داخلی را در اولویت قرار دهد.

دلیل گرایش برخی ایرانی‌ها به لوازم خانگی خارجی چیست؟کاستی‌هایی که با شعار حل و فصل نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، همواره از سوی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی از تولید ملی یا داخلی، به عنوان رُکنِ اساسی توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، کاهش بیکاری و رونق و شکوفایی هر چه بیشتر یاد می شود.

    یکی از مصادیق و جلوه های برجسته توجه به تولید داخلی را می توان در صنعت لوازم خانگی جستجو نمود.

    گردش مالی بالا، ضریب توسعه فرصت‌های شغلی و تقاضای نسبتاً مطلوب از مؤلفه‌هایی به شمار می‌رود که در صورت حصول پیشرفت در این عرصه، عامل و مُسَبب موفقیت‌های بسیار خواهد بود.

    با همه این اوصاف، کم نیستند خانوارهایی که در مقام انتخاب بین تولیدات داخلی و تولیدات خارجی، محصولات و کالاهای آن سوی مرزها را ترجیح می دهند.

    در طول سالیان اخیر به کرات بر ضرورت خرید و تهیه کالاهای داخلی تأکید شده، اما همچنان شاهدیم افراد و گروه‌های اجتماعیِ بسیاری به این توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و به تعبیری اولویت نخست خود را به تهیه لوازم خانگی خارجی متمرکز می کنند.

    در ذیل این گزارش در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران ،تلاش می شود ریشه‌ها و عوامل این میل و گرایش نامیمون مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

    کاظم اسماعیل پور، یکی از فعالانِ اسبق تولید لوازم خانگی، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به ضرورت توجه به ارتقای کیفی محصولات داخلی اظهار داشت: بدون تردید در بخش فرهنگی، اطلاع رسانی و نهادینه ساختن فرهنگ خرید و تهیه کالای ایرانی، کاستی هایی وجود داشته و در حال حاضر نیز در بسیاری از بخش‌ها و عرصه‌های تولیدی، این نارسایی احساس و مشاهده می شود.

    وی افزود: با این وجود می‌طلبد واقع بین بود و به لایه‌های پیدا و پنهان این عارضه با نگاهی عمیق و ژرف‌تر نگریسته شود، در غیر این‌صورت همچنان شاهد میل بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان داخلی به خرید و تهیه کالای خارجی خواهیم بود.

    اسماعیل پور عنوان کرد: به تبع جامعه متقاضی و مصرف کننده نسبت به کیفیت محصولی که خریداری می کند، حساس خواهد بود و این ملاحظه، رویکرد و رویه‌ای غیر منطقی نیز نیست و طبیعتاً این حق مشتری و جامعه است که محصول یا کالایی را برای خرید مد نظر قرار دهد که از حِیثِ کِیفی از ضریب قابل قبول و مطلوبی برخوردار باشد.

    این فعال سابق تولید لوازم خانگی گفت: متأسفانه کیفیت برخی از تولیدات داخلی قابل مقایسه با نمونه های مشابه خارجی نیست و به اعتقاد بنده همین نارسایی به یکی از اصلی ترین دلایل بد نام شدن کالاهای داخلی مُبَدَل شده است.

    وی افزود: اگرچه در طول سالیان اخیر گام‌های بسیار ارزنده‌ای در ارتباط با ارتقای کیفی محصولات داخلی برداشته شده و انصاف حکم می‌کند به این واقعیت اذعان شود که تولیدات متکثر و متعددی در کشور عرضه و ارائه می شود که تا حدود بسیاری با محصولات خارجی تولید شده در کشورهایی صاحب نام ، همچون ایتالیا و فرانسه برابری می کند، اما پایین بودن کِیفیِ برخی محصولات داخلی در سنوات گذشته موجب شکل گیری ذهنیت و تلقی غلط و ناصحیحی شده که همچنان در اذهان و افکار بخشی از خانوارها و گروه های اجتماعی رگه هایی از آن مشاهده می‌شود.

    اسماعیل پور عنوان کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید به عنصر تعیین کننده تنوع ، خلاقیت و نوآوری توجه هر چه بیشتری شود در غیر این‌صورت برای جلب نظر افکار عمومی در خرید و تهیه لوازم خانگی تولید داخلی، به کسب موفقیت چندانی نائل نخواهیم شد.

    وی افزود: با بررسی سیر تحول و پیشرفت صنعت لوزام خانگیِ شرکت های خارجی، به این واقعیت پی می بریم که رشد عرضه و تولید محصولات خانگی در قالب مدل‌ها و رنگ‌های متعدد و متنوع به میزانی شتابان و چشمگیر است که قطعاً در صورت الگوبرداری و البته نوآوری بومی هر چه بیشتر در طراحی لوازم خانگی ایرانی ، شاهد گرایش هر چه بیشتر جامعه مصرف‌کننده به خرید و تهیه چنین محصولاتی خواهیم بود.

    خدمات پس از فروش مطلوب،حلقه مفقوده برخی تولیدات داخلی

    امیر حسین نوروزی زاده، کارشناس بازار، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به نقش حائز اهمیت و برجسته خدمات پس از فروش در ارتقای میل و ترغیب مشتریان نسبت به خرید و تهیه آن (تولیداتی که از خدمات پس از فروش مطلوبی برخوردار است) عنوان کرد: در جهان کنونی و در خیل عظیم، متکثر و متنوع تولیدکنندگان، ربودن گوی سبقت و جلب نظرِ افکار عمومی بسیار سخت و دشوار شده و بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت ها با صرف هزینه‌های کلان و با اتکای به تبلیغات فراگیر تلاش می‌کنند ضریب فروش محصولات خود را افزایش دهند.

    وی افزود: در نقطه مقابل تبلیغات مثبت، تبلیغات منفی وجود دارد که در صورت نمود و ظهور و بروز آن، امکان جلب اعتماد عمومی بسیار سخت و دشوار خواهد شد، زیرا اساساً در عرصه فعالیت های تجاری و اقتصادی، جبران اعتبار مخدوش شده بسیار هزینه بر و سنگین خواهد بود.

    نوروزی زاده گفت: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی در ارائه خدمات پس از فروش قصور یا کم کاری می کنند و یا به تعبیری در بخش خدماتی با نارسایی و مشکلات عدیده ای مواجه هستند که این امر می تواند در انتخاب مردم تأثیرگذار باشد.

    کارشناس بازار عنوان کرد: در صورت ارائه خدمات پس از فروش نامناسب، نه تنها ذهنیت‌ها نسبت به محصول این‌چنینی مُکَدَر می شود، بلکه این تکدر خاطر و تلقی منفی به دیگر عرصه ها، اقلام و کالاهای تولید داخلی نیز تسری می یابد و به واقع باید گفت باعث بروز تبلیغاتی منفی خواهد شد که می‌تواند دیگر ابعاد و عرصه‌های تولیدِ داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.

    وی افزود: بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های تولید لوازم خانگی خارجی، از چنان خدمات پس از فروش قدرتمند و مطمئنی برخوردارند که به واقع همین مؤلفه خطیر ، به ابزاری قدرتمند در جلب افکار و اذهان عمومی ، مُبَدَل شده است.

    نوروزی زاده گفت: قطعاً با الگوبرداری از شرکت های صاحب نام خارجی و نحوه خدمات رسانی آنها قادر خواهیم بود ضریب کسب موفقیت در خرید لوازم خانگی تولید داخل از سوی جامعه مصرف کننده را به میزان ملموسی ارتقاء دهیم و ثمره و بازتاب چنین توفیقی در رونق و اشتغالزایی هر چه بیشتر هویدا خواهد شد.

    کارشناس بازار عنوان کرد: نکته بعدی به امر بِرَندسازی معطوف می شود که متأسفانه در تحقق آن نیز با مشکلات و کاستی‌هایی مواجه هستیم و این در شرایطی است که بسیاری از عناوین و تولیدات خارجی با توجه به مقوله برند سازی، آن‌چنان در اذهان و افکار عمومی رسوخ و رسوب پیدا کرده اند که حتی برخی افراد و گروه‌ها ، علی‌رغم دارا نبودن محصولات برند سازی شده ، اما با نام و آوازه آن آشنا هستند و همین ذهنیت و تصور به مثابه برگ برنده ای است که می تواند ثمرات اقتصادی بسیاری را برای آن شرکت و کاخانه خاص در پی داشته باشد.

    وی در خاتمه یادآور شد :گزارشات موجود نیز حاکی از این واقعیت تلخ است که برخی تولیدکنندگان داخلی با وجود ساخت و ارائه محصولات با کیفیت، به ناچار از عناوین خارجی در نامگذاری ها استفاده می کنند تا به این طریق موفق به جذب مشتری بیشتری شوند که این واقعیت تلخ موید مشکلات عدیده فرهنگی و مدیریتی در حوزه مذکور است که بخش از آن به ناتوانی ما در بِرَند سازی باز می گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر