تمام تولیدات لوازم خانگی روانه بازار می‌شود

کمیابی و گرانی حاصل تقاضای کاذب است

عصر کالا- یک تولید‌کننده بزرگ لوازم خانگی با تاکید بر اینکه روند تولید لوازم خانگی مانند سال های گذشته است، گفت: تقاضای کاذب لوازم خانگی را کمیاب و گران کرد.

کمیابی و گرانی حاصل تقاضای کاذب است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، با شروع التهابات ارزی در ابتدای سال جاری یکی از بازارهای متاثر از این التهابات بازار لوازم خانگی بود، به طوریکه انواع و اقسام  لوازم خانگی در بازار گران و  کمیاب شد. افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار تا آنجا پیش رفته که قیمت یک یخچال و فریزر در بازار بیش از 22 میلیون تومان است. 

    در حالی که فروشندگان لوازم خانگی علت کمیاب شدن لوازم خانگی را براساس اعلام شرکت‌های تولیدی نبود قطعه عنوان می‌کنند اما  برخی مدیران شرکت‌های تولید لوازم خانگی،  وضعیت تولید را خوب و حتی بیش از سال گذشته عنوان می‌کنند و یکی از دلایل وضعیت این بازار را تقاضای زیاد عنوان می‌کنند.

    با توجه به وضعیت بازار لوازم خانگی برای تشریح وضعیت تولید  و بازار لوازم خانگی، گفت‌وگویی با علیرضا موسوی مجد مدیرعامل یکی از برندهای معروف کره‌ای انجام شد که در ادامه آمده است:

    *سوال:  آقای موسوی چه اتفاقی برای تولید لوازم خانگی افتاده که لوازم خانگی در بازار به شدت کمیاب شده است؟ آیا تولید کاهش یافته است و یا عوامل دیگری بر وضعیت بازار تاثیرگذار بوده است؟

    موسوی مجد: هیچ اتفاق خاصی در حوزه لوازم خانگی رخ نداده است و لوازم خانگی به اندازه کافی وجود دارد و هر تعدادی که لوازم خانگی در کارخانه تولید می‌شود وارد بازار می‌شود.

    امسال برای اولین بار است که سطح تعداد کالاهای ساخته شده که در کارخانه نگهداری می‌شد از سطح استاندارد پایین‌تر آمده است ،زیرا تمام لوازم خانگی که امسال در شرکت ساخته شده به بازار عرضه شده است.

    * سوال: شما می‌فرمایید که مشکلی در تولید وجود ندارد، اما مشاهدات ما از بازار نشان می‌دهد که لوازم خانگی در بازار کمیاب شده است؟ و این کمبود در مورد دو برند معروف کره‌ای که یکی از آنها برند تولیدی شما است کاملا مشهود است، در این ارتباط چه توضیحی دارید؟

    موسوی مجد: بازار لوازم خانگی، بازار بزرگی است و در سطح تقاضا، تقاضای کاذب ایجاد شده؛ بنابراین باید سایر برندهای لوازم خانگی هم کمک کنند و کالاهای خود را عرضه کنند تا شاهد کمبود و گرانی در بازار لوازم خانگی نباشیم.

    * سوال: فروشندگان لوازم خانگی دلیل عرضه نکردن لوازم خانگی را عدم تامین  کالا توسط شرکت‌های تولیدی عنوان می‌کنند، ضمن اینکه آنها می‌گویند تولید‌کنندگان لوازم خانگی به علت کمبود قطعه توان تولید ندارند. این موضوع را تایید می‌فرمایید؟

    موسوی مجد: برای کنترل و تنظیم بازار، علی رغم فشارهای خارجی در بخش تامین قطعات، طی 4 ماه گذشته میزان خروجی انبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه طبق اسناد منتشره با افزایش نیز مواجه بوده است.

    *  کمیاب شدن لوازم خانگی حاصل تقاضای کاذب است

    این موضوع که سطح عرضه دچار مشکل است و مردم نمی‌‌توانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند را قبول دارم اما بخشی از این اتفاقات مربوط به ایجاد تقاضای کاذب در بازار است و این تقاضای کاذب منجر به سوء استفاده عده‌ای افراد سودجو شده است. تقاضای کاذبی که ناگهان در ملک، خودرو، ارز، سکه و حتی پوشک نیز شکل گرفت و بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را با دو هدف کسب سود و یا نگرانی از کاهش ارزش پول و کاهش قدرت خرید، به شکل غیر منطقی به این سمت سوق داد.

    * دلیل افزایش قیمت‌ لوازم خانگی در بازار چیست؟ آیا شرکت‌های تولیدی مجاز به افزایش 100 درصدی قیمت‌ها بوده‌اند؟

    موسوی مجد: واحدهای تولیدی باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند و بر این اساس هم تولیدات ما تحت نظارت سازمان حمایت به فروش می‌ رسد و هر گونه افزایش یا کاهشی در عرضه تولیداتمان با هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان حمایت صورت می‌پذیرد.

    * اما نمایندگی‌ها کالایی برای عرضه ندارند؟ و به صراحت این مساله را مطرح می‌کند که شرکت به دلیل مشکلاتی که به دلیل کمبود قطعات دارد تولید را متوقف کرده و کالایی برای عرضه ندارد در این مورد چه توضیحی دارید؟

    موسوی مجد: مجموعه ما به هیچ عنوان عدم عرضه نداشته و تمام اسناد آن موجود و قابل ارائه است و اسناد کاملا مشخص می‌کند که چه تعداد کالا در این شرکت تولید شده و چه تعداد و چگونه این تولیدات در فروشگاه‌های تهران و سایر شهرها توزیع شده است.

    تمامی کالاهای تولیدی کارخانه دارای شماره سریال است و تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد قابل رهگیری است.

    شرکت  تولیدی ما چند نمایندگی رسمی در مناطق مختلف و در سطح شهر دارد که این نمایندگی‌ها کالاهای موجود را عرضه می‌کنند. اما سایر فروشگاه‌هایی که در سطح شهرها مشاهده می‌شود و  برند ما را می‌فروشند از شرکت، لوازم خانگی خریداری می‌کنند و دقیقا برای ما مانند مشتری هستند و نظارت بر عرضه در این فروشگاه ها با سازمان های متولی و اتحادیه مربوطه است.

    در حال حاضر بر اساس اسناد کاملا مشخص است که هر فروشگاه چه تعداد کالا از ما خریداری کرده است و این موضوع کاملا قابل رصد است.

    سوابق فروش در 10 سال گذشته نشان می‌دهد که 5 ماه ابتدای هر سال از فروردین تا مرداد ماه، بازار لوازم خانگی همواره دچار رکود بوده  و هیچ‌گاه تقاضای خرید طی 10 سال گذشته مانند 5 ماه ابتدای امسال نبوده است که مردم برای خرید لوازم خانگی هجوم بیاورند.

    شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی هم بیشتر تولیدات خود را در نیمه دوم سال انجام می‌دهند و این یک روند کارشناسی بوده است.

    هر تولید‌کننده‌ای با برخورداری از تجربیات خود و بررسی بازار فروش در سال‌های قبل اقدام به تولید می‌کند بنابراین طبیعی است که برای تولید امسال هم برحسب شرایط گذشته تصمیم گیری شده است.هیچ تولید‌کننده‌ای به امید افزایش تقاضا، اقدام به افزایش تولید نمی‌کند بلکه همیشه این کار براساس تجربیات گذشته انجام می‌شود.

    امسال هزینه‌ها گران شده و افزایش حقوق و دستمزد و افزایش قیمت نرخ ارز و هزینه‌های حمل نقل را داشته‌ایم اما هیچگونه جای نگرانی برای تامین لوازم خانگی مورد نیاز وجود ندارد و مردم مطئمن باشند هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

    * سوال:  مطالب زیادی در مورد احتکار تولیدات لوازم خانگی توسط تولید کنندگان مطرح می‌شود در این مورد چه پاسخی دارید؟

    موسوی مجد: عرضه نکردن کالاهای تولیدی به بازار برای هیچ تولید‌کننده ای مقرون به صرفه نیست. از طرفی لوازم خانگی یک کالای حجیم است که برای نگهداری آن فضای بزرگ لازم است که قطعا هزینه‌های انبارداری و ...برای تولید‌کننده اقتصادی نیست. فراتر از آن ما برای کسب جایگاه و اعتبار نزد افکارعمومی سال ها هزینه و تلاش می کنیم، لذا هیچ منطقی حکم نمی کند که برای کسب سود مقطعی، موقعیت یک برند معتبر داخلی و بین المللی را با عدم عرضه محصول به بازار به خطر بیندازیم.

    * اثرات تحریم را به حداقل می‌رسانیم

    * تاثیر تحریم‌ها بر تولید چیست؟ برای تامین ارز چه مشکلاتی دارید؟


    موسوی مجد: اگر چه تحریم ها تاثیرات خود را بر تولید و عرضه خواهند گذاشت اما تدبیری اندیشیده شده که اثرات آن به حداقل برسد. در تخصیص ارز تا این لحظه مشکل خاصی نبوده هر چند در شرایط بحرانی موجود موانع و چالش هایی پیش خواهد آمد و مدیریت آن کار سختی است.

    * سوال:  آیا آمار فروش با نصب مطابق است؟

    موسوی مجد: تعداد مشتری‌های ما در سطح شهر معلوم و محدود است و از طرفی تعداد تقاضاهای آن‌ها طی سال‌هایی که با یکدیگر مبادلات مالی داشته‌ایم کاملا مشخص است بنابراین اگر به یکباره درخواست بیشتری برای خرید داشته‌ باشند، آن تقاضای اضافه را برآورده نخواهیم کرد.

    از هر 100 واحد کالایی که توسط شرکت فروخته شده 98 مورد آن نصب شده است. بنابراین وقتی کالا نصب شده است احتکار معنی نمی‌دهد. ضمن اینکه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 108 درصد افزایش عرضه داشته‌ایم. ما در سال جاری طبق آمار رسمی و منتشر شده، با افزایش عرضه و نصب روبه رو بوده ایم.

    * سوال:  چرا تولید را برای تامین نیاز بازار افزایش نمی‌دهید؟

    در شرایط فعلی و شکل گیری تقاضای کاذب هر چقدر تولید را بیشتر کرده و به بازار عرضه کنیم، مردم خریداری می‌کنند در حالی که یک تولید‌کننده باید به فکر آن باشد که بصورت مداوم بتواند تولید خود را حفظ کند. اگر اکنون افزایش تولید دهیم ممکن است این افزایش تولید ما در ماه‌های آینده، بازار را با مشکل مواجه مشکل کند.

    سازمان‌های نظارتی باید سطح عرضه را کنترل کنند زیرا وقتی تقاضا زیاد می‌شود و عرضه کم عده‌ای ممکن است سودجویی کنند.

    * نمی‌دانستم یخچال فریزر 22 میلیون تومان شده است

    * قیمت یک یخچال و فریز دو قلو در حال حاضر در بازار لوزم خانگی 22 میلیون تومان است؟ قیمت واقعی این کالا چقدر است و شرکت شما این کالا را با چه قیمتی عرضه می‌کند؟

    موسوی مجد: قطعا هیچ کدام از محصولات موجود در بازار که با ارز 4200 تومانی تولید شده اند و از مجاری رسمی به فروش می رسند چنین قیمتی ندارند و من هم اطلاع ندارم که قیمت یک یک یخچال فریز در بازار 22 میلیون تومان است. اصلا نباید قیمت آن این قدر بالا باشد.  در حال حاضر قیمت یک یخچال فریزر دو قلو با اعمال 20 تا 25 درصد افزایش قیمت جدید که توسط سازمان حمایت مجوز آن به تولید کنندگان داده شده است حدود 10 میلیون تومان است.

    مردم لوازم خانگی را با قیمت شرکت از کجا خریداری کنند؟

    از فروشگاه ها و نمایندگی های رسمی و در صورتی که به نمایندگی رسمی دسترسی ندارند حتما با فاکتور رسمی کالا را خریداری کنند تا قابل پیگیری باشد. در حال حاضر لیست مصوب و قانونی قیمت های مربوط به شرکت‌های تولید کننده در سایت www.127.ir
    سازمان حمایت موجود است و مردم می‌توانند از آنجا لیست قیمت‌ها را مشاهده کنند و برای خرید خود هزینه‌ بیشتری نپردازند.

    ما روزانه لیست تولید و توزیع لوازم خانگی به فروشگاه‌ها را برای رصد به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سایر دستگاه های نظارتی ارائه می‌ کنیم.

    به گزارش فارس، این روزها به دنبال کمبود و نایاب شدن برخی کالاهای مصرفی مسئولین و تولید‌کنندگان علت عمده این مسئله را ایجاد تقاضای کاذب در بازار عنوان می‌کنند و تقاضای کاذب هم حاصل عدم اطمینان از دسترسی  مناسب و به موقع به کالای مصرفی است بنابراین به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر با استفاده از ابزارهای مناسب این اطمینان را در مردم ایجاد کرد تا در کنار مشکلاتی که برای تامین کالاها و مواد اولیه وجود دارد تقاضای کاذب مزید بر علت نشده و مشکلات را افزایش ندهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر