انتقال دانش اولویت صنعت لوازم خانگی

عصر کالا- صنعت تولید لوازم خانگی به عنوان یکی از گسترده‌ترین صنایع با گردش مالی بالا در ایران است که می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش قابل‌توجهی داشته باشد. این درحالی است که براساس آمارهای موجود این صنعت گسترده با ظرفیت‌های بالا امروز گرفتار واردات بی‌رویه و همچنین قاچاق گسترده شده است.

انتقال دانش اولویت صنعت لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از جام جم ، صنعت تولید لوازم خانگی به عنوان یکی از گسترده‌ترین صنایع با گردش مالی بالا در ایران است که می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش قابل‌توجهی داشته باشد. این درحالی است که براساس آمارهای موجود این صنعت گسترده با ظرفیت‌های بالا امروز گرفتار واردات بی‌رویه و همچنین قاچاق گسترده شده است.
    در این زمینه بسیاری از فعالان صنعتی و همچنین تولیدکنندگان معتقدند توانمندی سازندگان ایرانی آنچنان بالاست که هیچ نیازی به واردات این‌گونه لوازم نیست و باید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی مانع از ورود کالاهای خارجی شویم.

    در این خصوص  با مهدی ولی‌زاده، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت شهاب  انجام شده که در اینجا بازنشر می شود:

    بسیاری از فعالان صنعتی معتقدند رکود گسترده‌ای در صنعت لوازم خانگی وجود دارد؛ شما به عنوان تولیدکننده چه نظری دارید؟

    اعتقاد دارم در بازار لوازم خانگی اصلا رکودی وجود ندارد. افرادی که چنین نظری دارند خودشان در تولید و نیازسنجی بازار دچار مشکل شده‌اند که فروش ندارند. اگر بخواهیم یخچال با فناوری 30 سال پیش تولید کنیم، قطعا فروش نخواهیم داشت. مردم دنبال این نیستند که پولشان را هدر بدهند. بلکه می‌خواهند بهینه هزینه کنند. بنابراین وقتی لوازم خانگی با درجه مصرف انرژی بالا تولید کنیم، قطعا در شرایط فعلی خریداری برای این تولیدات وجود نخواهد داشت. مردم دنبال کالایی هستند که باکیفیت باشد و انرژی کمی مصرف کند و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد.

    به نظر شما چه زمانی باید برای تولید محصولی جدید اقدام کرد؟

    اعتقاد دارم باید هنگامی که یک محصول در اوج است اقدام به تولید محصولی جدید کنیم، نه این‌که مثلا سه دهه یک محصول را به بازار عرضه کنیم و وقتی مردم از آن خسته شدند به دنبال تولید نمونه‌ای جدید باشیم.

    بنابراین شما به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه تاکید دارید؟

    بله، تولیدکنندگان لوازم خانگی اگر تصمیم‌دارند در بازار حضور داشته باشند باید در این زمینه هزینه کنند در غیر این صورت قطعا حذف خواهند شد. این اتفاقی است که در ایران زیاد تجربه شده است.

    برخی عنوان می‌کنند لوازم الکترونیکی در ایران صددرصد تولید می‌شود. شما با این ادعا موافق هستید؟

    خیر؛ یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ادعا کرد صد‌درصد طراحی محصولات الکترونیکی ما ایرانی است و 80 درصد از اجناس در ایران تولید می‌شود که من اعتقاد دارم دروغ است. تقریبا صد درصد لوازم الکترونیکی از خارج وارد می‌شود.

    در کارخانه شما برای تولید سرمایه‌گذاری شده یا این‌که قطعات منفصله وارد می‌کنید و پس از مونتاژ محصول را می‌فروشید؟

    طراحی، ساخت و تولید، ماموریت ماست البته این نیازمند زمان است و باید برای آن هزینه داشته باشیم و زمان را رعایت کنیم. مذاکرات خوبی انجام داده‌ایم که بزودی خط تولید تلویزیون را در ایران راه‌اندازی کنیم. به این ترتیب که خط تولید پنل در ایران راه‌اندازی می‌شود. اول با قطعاتی که از خارج می‌آوریم خط را افتتاح می‌کنیم و پس از آن بومی‌سازی را در برنامه قرار می‌دهیم. براساس تاکید مقام معظم رهبری به دنبال انتقال دانش به داخل ایران هستیم و هرگاه با طرف‌های خارجی مصاحبه می‌کنیم، تاکید داریم باید به‌گونه‌ای با ما همکاری داشته باشند که فناوری به ایران منتقل شود.

    مهم‌ترین توصیه شما به تولیدکنندگان چیست؟

    باید از نگاه دلالی و بازرگانی موجود در کارخانه‌های فعلی دور شویم و به سمت تولید و ساخت برویم تا اشتغال در کشور ایجاد شود. بنابراین نباید لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان با این نگاه اقدام به واردات قطعات منفصله CBU می‌کنند و صرفا با الصاق یک برچسب ساخت ایران خودشان را تولیدکننده مطرح کرده‌اند.

    توافق هسته‌ای چه تاثیری بر تولیدات شما داشت؟

    درباره تاثیر برجام در تولید گرچه گشایش‌هایی بوده، اما هنوز برخی مشکلات وجود دارد. ولی برخی هزینه‌ها کاهش یافته و امنیت ارسال پول ایجاد شده است.

    آیا صادراتی هم دارید؟

    با توجه به تقاضای داخلی ما نمی‌توانیم بازار داخلی را تامین کنیم به همین دلیل زیاد به دنبال بازار خارجی نیستیم.

    نظر شما درباره بروکراسی موجود در فضای کسب و کار چیست؟

    بروکراسی اداری را باید برای تولیدکنندگان بردارند چون در شرایط فعلی بیشتر وقت تولیدکنندگان و صنعتگران در این زمینه از بین می‌رود چون بروکراسی اداری بسیار سنگین است و رونق تولید را تحت‌تاثیر قرار داده است.

    شما موافق واردات لوازم خانگی از خارج هستید؟

    درباره واردات محصولات لوازم خانگی اعتقادی به این ندارم که دست‌انداز برای واردات رسمی ایجاد کنیم، اما باید راهی را برویم که ترکیه رفت. ترکیه مرزهای خود را برای برندهای خوب بازار باز کرد تا در این کشور تولید شود، به این ترتیب کارگر ترکیه سرکار می‌رود و گردش مالی بالایی ایجاد می‌شود. درحالی که متاسفانه در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است و اغلب برندها شوی تبلیغاتی دارند که در ایران تولید می‌کنند. برندهایی که بازار عمده ایران را به دست گرفته‌اند، باید وارد ایران شوند و دانش بیاورند تا بتوانیم تولیدات را با نام ایران به بازارهای منطقه ارسال کنیم.

    جایگاه رسانه‌ها در حمایت از تولیدات ملی چیست؟

    رسانه‌ها به عقیده من باید برای حمایت از تولیدات داخلی امتیاز ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند چون واردکنندگان و خارجی‌ها دارای منابع مالی قوی‌تر و بیشتری نسبت به تولیدکنندگان داخلی هستند درحالی که متاسفانه چنین دیدی در رسانه‌های ایران وجود ندارد.

    در واحد تولیدی شما چند نفر مشغول به کار هستند؟

    درحال حاضر 300 نفر پرسنل داریم که عموما از ایثارگران هشت ‌سال دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر