قائم مقام یک شرکت تولیدی لوازم خانگی خبر داد:

دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی

عصر کالا- قائم مقام یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی گفت:‌ افزایش قیمت ارز و عدم برنامه‌ریزی داخلی و همچنین اثرات روانی تحریم‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، امین منانی قائم‌مقام یک شرکت تولیدی لوازم خانگی داخلی در مورد عوامل مؤثر در افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: افزایش بهای تمام‌شده لوازم خانگی یکی از دلایل اصلی گران شدن لوازم خانگی بود و این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی قصد سودآوری از این افزایش قیمت‌ها را نداشته‌اند.

    این فعال حوزه تولیدات لوازم خانگی افزود: از ابتدای امسال با تغییر در قوانین، ترخیص قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی با مشکل مواجه شد و حتی در مقطعی کالاهای وارداتی قبلی و مانده در گمرکات؛ مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی بر اساس بخشنامه‌های جدید شد که این قبیل مسائل باعث کندی در روند ورود قطعات و تأمین قطعات تولید شد.

    وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت ارز اظهار داشت: تا چند ماه پیش تولیدکنندگان برای ثبت سفارش کالای موردنیاز خود از طریق واردات ارز را به قیمت 3700 تومان خریداری می‌کردند و با پیش‌پرداخت 10 درصد از پول کالای سفارش‌شده از طریق گشایش LC اقدام به واردات کالا می‌کردند، اما هم اکنون باید حداقل ارز را به قیمت 8000 تا 8500 تومان از طریق سامانه نیما پرداخت کنند و تمام بهای کالای موردنظر خود را برای واردات بپردازند و قطعاً با این شیوه دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

    منانی همچنین به مشکلاتی در تأمین مواد اولیه تولید در بخش لوازم خانگی اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از این مواد اولیه داخلی مثل فولاد و آلومینیوم را بر اساس قراردادهای منعقدشده از شرکت‌های داخلی مثل فولاد مبارکه به صورت مستقیم و بدون واسطه تهیه می‌کردیم، اما اکنون برای تأمین این مواد باید از طریق بورس اقدام کنیم.

    این تولیدکننده لوازم خانگی بیان داشت: تأمین مواد اولیه از طریق بورس بستگی به این دارد که این مواد از طریق بورس عرضه شود یا خیر؟ ضمن اینکه حضور واسطه‌ها هم مشکلاتی را برای تأمین از طریق بورس ایجاد کرده است.

    وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون چقدر در قیمت لوازم خانگی تولیدی شرکت مربوطه افزایش قیمت اعمال شده است،‌گفت: به‌طور متوسط 60 درصد افزایش قیمت در محصولاتمان داشته‌ایم.

    منانی اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها در حالی است که هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت رضایت ندارد و از آن استقبال نمی‌کند، زیرا یک تولیدکننده می‌داند که به‌طور طبیعی افزایش قیمت یک کالا به توجه به محدودیت قدرت خرید منجر به کاهش تقاضا می‌شود.

    وی همچنین در پاسخ به این سؤال که ظاهراً بیشتر مشکلات تولید لوازم خانگی ناشی از مسائل داخلی و به اصطلاح تحریم‌های داخلی بوده است، گفت: قطعاً مسائل داخلی تأثیرگذار بوده است، زیرا اگر برنامه‌ریزی منسجم‌تر و از پیش تعیین‌ شده بود و در برنامه‌ریزی‌ها آینده در نظر گرفته می‌شد، مشکلات در بخش تولید لوازم خانگی به حداقل می‌رسید و بسیاری از مشکلات پیش آمده در این بخش قابل پیشگیری بود.

    منانی بیان داشت: البته تحریم‌های بین‌المللی هم بی تأثیر نبوده و مطرح شدن عنوان تحریم‌ها پیشاپیش اثرات روانی بر بخش تولید خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر