رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد؛

نرخ سود سپرده مانع جذب سرمایه در تولید

عصر کالا- رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، نرخ سود سپرده‌ها را مانعی برای جذب سرمایه در بخش تولید دانست و گفت: از مردم نمی‌توان توقع داشت پول را از بانک خارج کرده و کالای داخلی بخرند.

نرخ سود سپرده مانع جذب سرمایه در تولید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، محمدرضا دیانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: بانک مرکزی توان کافی برای نظارت بر تخلفات نظام بانکی و موسسات را ندارد؛ این در حالی است که با نرخ سودی که امروز بانکها به سپرده ها می‌دهند، هیچ انسان عاقلی به سمت سرمایه گذاری در تولید نمی‌رود. از طرف دیگر در بخش مشتریان هم، نمی‌توان توقع داشت مردم پول خود را از بانک خارج کرده و کالای تولید داخل خرید کنند.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به خطرات نرخ سود در اقتصاد کشور، افزود: ما داعش دومی هم داریم که باید از آن غافل نشویم. داعش درونی ما نرخ سود سپره است. خطر این داعش اگر بیشتر از داعش بیرون مرزها نباشد، کمتر از آن هم نیست.

    وی تصریح کرد: امپریالیسم درون ما که تمام اجزای نظام اقتصادی کشور را به مخاطره انداخته، نرخ سود سپرده است و اگر این خطر برطرف نشود، نظام اقتصاد و تولید و اشتغال از هم خواهد پاشید.

    به گفته دیانی، دولت باید با توجه به راهبردها و چشم انداز اقتصاد کشور، به نرخ سود توجه جدی داشته باشد؛ این در حالی است که برخی بانکها، همچنان تا 30 درصد سود پرداخت می‌کنند. از آن طرف برای اینکه توازن داشته باشند، نرخ سود تسهیلات را بالا می‌برند؛ در حالیکه این بالا بودن نرخ سود تسهیلات، منجر به بالا رفتن هزینه تولید و گران شدن محصولات می شود.

    وی اظهار داشت: من سه سال گدایی بانک مرکزی را کردم تا یک خط اعتباری 2 میلیارد تومانی برای توسعه تولید بدهد؛ اما قبول نکرد. در حالی که برای اینکه تجمع های سپرده گذاران موسسات غیر مجاز را جمع کند میلیاردها تومان خط اعتباری اعطا کرده است.

    دیانی در خصوص تهدید دوم اقتصاد و تولید گفت: یارانه ها معضل بعدی اقتصاد کشور است؛ به این معنا که پرداخت این یارانه در اصل کاهش شان مردم کشور است؛ چراکه برای کمک به اقشار ضعیف نباید گداپروری کرد؛ بلکه باید دولت از کارآفرینان کمک میگرفت و برای این اقشار اشتغال ایجاد می‌کرد.

    وی تاکید کرد: رئیس دولت جدید اگر با هماهنگی کامل با مجلس، قوه قضاییه و بانک مرکزی تصمیم به حل معضل یارانه و نرخ سود کند، افکار عمومی اجازه این حرکت را نمیدهد؛ بنابراین دولت باید روی افکار عمومی کار کند و آسیب‌های ناشی از این اشکالات را معرفی نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر