تفاوت تکنولوژی‌ در تلویزیون‌های جدید

عصر کالا- آیا تلویزیون اولد (OLED) امروزه ارزش خرید دارد؟ یا می‌توان کمتر هزینه کرد و همان کیفیت را با تلویزیون‌های نسل قدیم ال‌سی‌دی (LCD) یا تلویزیون‌های ال‌ای‌دی (LED) خریداری کرد؟ تلویزیون‌های QLED چطور؟

تفاوت تکنولوژی‌ در تلویزیون‌های جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد امروزه خرید تلویزیون به‌دلیل مشابهت آنها برای افراد پیچیده شده اما حقیقتا ساختار و تکنولوژی هر یک از این تلویزیون‌ها کاملا با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    طی چند سال اخیر انواع مختلفی از تلویزیون‌ها ظهور کرده‌اند و برخی هم از دور رقابت خارج شده‌اند. ابتدا تلویزیون‌های هوشمند قادر بودند با حجم وسیعی از اپلیکیشن‌ها همخوانی داشته و آنها را به خوبی اجرا کنند. اما امروزه تقریبا اکثر تلویزیون‌ها به دستیار هوشمند صوتی و دیگر ویژگی‌های جذاب مجهز شده‌اند. اما در این میان کیفیت تصاویر همچنان به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز بین تلویزیون‌ها شناخته می‌شود. اولد(OLED)، کیواولد (QLED)، ال‌ای‌دی (LED) و ال‌سی‌دی‌ها امروزه رقابت شدیدی با یکدیگر دارند و از لحاظ تکنولوژی و کیفیت تصاویر ویژگی‌ها و قیمت‌های متفاوتی را به خریداران ارائه می‌دهند. با این حال قابلیت‌های اصلی آنها تقریبا مشابه یکدیگر است.

    امروزه، شاهد پشتیبانی برخی از تلویزیون‌های بازار از تکنولوژی و ویژگی‌های قابل توجهی مانند تصاویر 4K، آHDR و Dolby Vision هستیم که در حال حاضر این دسته از ویژگی‌ها به معیار اصلی در خرید به‌روزترین تلویزیون‌های بازار تبدیل شده‌اند اما این دسته از تکنولوژی‌ها هم تمام ماجرا نیستند. به جای این نام‌ها، بهتر است ذهنتان را کمتر درگیر زرق و برق‌های تبلیغاتی شرکت‌ها کنید و بیشتر روی تفاوت کیفیت تصاویر بین اولدها، ال‌ای‌دی‌ها، ال‌سی‌دی‌ها و QLEDها تمرکز کنید. اما این تلویزیون‌ها چه تفاوت کیفیتی با هم دارند؟

    تلویزیون‌های اولد
    احتمالا شما هم پس از مشاهده تصاویر با استفاده از نمایشگرهای اولد شگفت زده خواهید شد. تصاویر زیبا، پر رنگ، طبیعی و جذاب که احتمالا شما را هم وسوسه می‌کند که تلویزیون پلاسمای قدیمیتان را برای همیشه کنار بگذارید. نمایشگرهای اولد علاوه‌بر باریک بودن، به کاربر این امکان را می‌دهد تا تصاویر را حتی در سطح پیکسلی کنترل کند. در پنل اولد، هر تصویر در اصل بین اجزای نیمه رسانا قرار می‌گیرد و سپس توسط جریان الکتریکی پشتیبانی می‌شوند. به عبارت ساده‌تر هر پیکسل می‌تواند به صورت جداگانه روشن و خاموش شود. این پروسه با استفاده کمتری از برق می‌تواند روشنایی بیشتری تولید و رنگ‌ سیاه مطلق را به بهترین شکل ممکن تولید کند. بنابراین با استفاده از این تلویزیون تصاویری که شامل نقاط تاریک و بسیار روشن می‌شوند، بیشتر از همیشه واقعی جلوه می‌کنند. با استفاده از کنتراست بی‌نهایت این تلویزیون‌ها رنگ‌های سفید کاملا سفید و نقاط تاریک کاملا سیاه نمایش داده می‌شوند. بنابراین از لحاظ کیفیت و واقعی جلوه دادن رنگ‌ها، اولد بی‌نظیر عمل می‌کند.  نقطه ضعف؟ قیمت تلویزیون‌های اولد کمی بالا است و همچنین کسی نمی‌داند تلویزیون‌های اولد تا چه موقع در بازار ماندگار خواهند بود و از دور رقابت خارج نمی‌شوند.

    ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی
    اگر نمی‌توانید هزینه زیادی را صرف خرید تلویزیون‌های اولد کنید، خبر خوب اینکه بسیاری از تولیدکننده‌های مطرح تلویزیون هنوز هم نمایشگرهای ال‌ای‌دی و ال سی‌دی تولید می‌کنند. این دو نوع نمایشگر طبق تصور بسیاری از افراد رقبای یکدیگر هستند اما در اصل حاوی تکنولوژی‌های تقریبا مشابه هستند. در نمایشگرهای ال‌سی‌دی، کریستال‌های مایع وظیفه روشن کردن تمامی پیکسل‌ها را برعهده دارند که در تلویزیون‌های اولد این کار به صورت یکی یکی انجام می‌گرفت. در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی تمامی نور تصاویر توسط یک منبع نور پشتی (بک لایت) تامین می‌شود. نتیجه این پروسه، یکدستی روشنایی در تصاویر و در ادامه تولید تصاویر با کنتراست پایین است. تکنولوژی ال‌سی‌دی کمی از مد افتاده است بنابراین نمی‌توانید به راحتی این نوع تلویزیون را با هر سایزی که می‌خواهید خریداری کنید. در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی، به جای استفاده از سیستم بک لایت یکدست که کنتراست تصاویر را محدود می‌کند، پیکسل‌ها توسط لامپ‌های ال‌ای‌دی نوردهی می‌شوند.

    این ال‌ای‌دی‌ها در پشت پنل یا کناره‌های آن تعبیه می‌شوند که البته قرار گرفتن آنها در کناره‌ها امروزه بیش از پیش دیده می‌شود. این دو نوع تلویزیون یکسری معایب هم دارند که از جمله آنها می‌توان گفت که ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی همچنان نور خود را از منبع خارجی دریافت می‌کنند که این مساله باعث افزایش قطعات داخلی و همچنین سایز نمایشگر می‌شود. اگر تصاویر را در فضای تاریک مشاهده کنید، نور یکدست در تصاویر و نبود جزئیات کافی در سایه‌ها و در نقاط تاریک قابل مشاهده خواهند بود. اما در کل تصاویر در ال‌ای‌دی‌ها معمولا نور مطلوبی دارند و رنگ‌ها به خوبی نشان داده می‌شوند. ضمنا امکان خرید ال‌ای‌دی در سایزهای بسیار متنوع هنوز هم امکان‌پذیر است.

    QLED
    یک تکنولوژی باکیفیت دیگر که به‌تازگی به بازار آمده، QLED است که البته شباهت زیادی به اولدها دارد. پنل‌های QLED در حقیقت با استفاده از تکنولوژی فیلتر رنگ «نقاط کوانتومی» می‌توانند تصاویری بسیار روشن‌تر از تلویزیون‌های اولد نمایش دهند. کیفیت رنگ‌ها و تصاویر در این تلویزیون خارق‌العاده است با این حال سرعت پاسخگویی و کنتراست رنگ مشکی در این تلویزیون به خوبی تلویزیون‌های اولد نیست. تا اینجای کار، QLED به موفقیت نسبی دست پیدا کرده اما این مساله هم می‌تواند تغییر کند. در مراسم CES 2018 یکی از سازندگان تلویزیون‌های QOLED اعلام کرد که این تلویزیون‌ها قرار است مجددا تولید شوند و با استفاده از سیستم نوردهی داخلی قادر خواهند بود تصاویر با روشنی بسیار بالاتری ارائه دهند و این یعنی اولدها همچنان حرف اول را در بازار خواهند زد.

    نتیجه‌گیری
    اکثر برندهای تلویزیون هرآنچه را که در بین مردم محبوب باشد به فروش می‌رسانند. با این حال هیچ کارخانه‌ای نیست که همزمان تلویزیون‌های اولد و QLED را به فروش برساند. این یعنی ال‌جی تولیدکننده پنل‌های QLED و سامسونگ تنها تولیدکننده پنل‌های اولد در دنیا هستند. دیگر برندها نیز از این پنل‌ها تحت لیسانس ال‌جی و سامسونگ استفاده می‌کنند. نوع تلویزیونی که امروز قصد خرید آن را دارید بستگی به مبلغی که پرداخت می‌کنید دارد. بنابراین اگر مبلغ تلویزیون برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید سراغ اولدها بروید و اگر هم به دنبال تصاویر با روشنایی بیشتر هستید می‌توانید QLED را انتخاب کنید. اگر هم می‌خواهید اقتصادی عمل کنید و کنتراست و روشنایی فوق‌العاده بالا برایتان اهمیت ندارد می‌توانید تلویزیون‌های ال‌ای‌دی را در نظر بگیرید و اگر پول کافی ندارید می‌توانید ال‌سی‌دی را انتخاب کنید که امروزه خیلی پیشنهاد نمی‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر