همه چیز درباره نسل آینده تلویزیون‌ها

عصر کالا- به زودی تکنولوژی جدیدی به نام Next Gen TV روانه بازار می‌شود که از نمایش تصاویر ۴K و پهنای باند بالا پشتیبانی می‌کند.

همه چیز درباره نسل آینده تلویزیون‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، احتمالا به زودی شاهد خبرهای بیشتری در مورد تکنولوژی پخش تلویزیون جدید به نام Next Gen TV خواهیم بود؛ تکنولوژی که وعده کیفیت بهتر تصاویر، مقاومت بیش‌تر سیگنال‌ها در برابر تداخل‌ها، قابلیت‌های تعاملی و هشدارهای اضطراری را می‌دهد.

    در واقع تلویزیون‌های Next Gen، مدل تکامل یافته تکنولوژی پخش مبتنی بر هوا ATSC است که در امریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسعه‌دهندگان تصمیم به گسترش آن دارند. در ادامه قصد داریم به توضیحات کامل و جامعی از این تکنولوژی بپردازیم و به سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ دهیم.
    ATSC 3.0 چیست و تفاوت آن در کجاست؟

    در واقع استاندارد تکنولوژی پخش جدید، به روز رسانی شده استاندارد تکنولوژی پخش جاری است؛ بدین معنی که استاندارد ATSC 1.0 با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های جدید به روز رسانی شده است. این تکنولوژی مبتنی بر آی‌پی یا همان پروتکل اینترنتی بوده و هدفش ادغام‌سازی تلویزیون با محتوای اینترنت است.

    در این تکنولوژی از سیستم‌های فشرده‌سازی مدرن‌تری برای پشتیبانی از پهنای باند بالا استفاده شده است؛ این قابلیت پخش‌کنندگان را قادر می‌سازد تا سیگنال‌های 4K UHD یا کانال‌های باکیفیت را در همان فضا ارسال کنند.

    توسعه‌دهندگان قول داده‌اند که سیگنال‌های بهتری را به فرستنده‌ها ارسال کنند که این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بهبود وضعیت سیم‌کشی‌های آپارتمان‌های مسکونی باشد. همچنین قصد دارند طیف وسیع و جدیدی از خدمات را برای بینندگان تلویزیون فراهم آورند. البته پیش‌تر وعده‌های مشابهی داده شده بود اما ظاهرا مصرف‌کنندگان تمایل چندانی به آن نشان نداده بودند.

    یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین دلایلی که شرکت‌های پخش کننده نسبت به تلویزیون Next Gen شور و شوق زیادی نشان می‌دهند، امکان تبلیغات بیشتر است.

    با استفاده از این تکنولوژی، به جای آن که تبلیغات تنها به نمایش محدوده‌ای خاص از سرویس‌دهی درآید، بینندگان شهرهای خاص و همسایه‌های آن نقطه نیز قادر به تماشای آن‌ها خواهند بود.
    وضعیت حریم خصوصی در ATSC 3.0 چگونه خواهد بود؟

    این پرسشی است که FCC تصمیم دارد تا پیش از عرضه Next Gen TV به آن نپردازد. مشخصات این تلویزیون، جزئیاتی از اطلاعات ثبت و جمع شده توسط توسعه‌دهندگان، این که چگونه از آن استفاده می‌کنند یا چگونه از آن محافظت می‌کنند هنوز به بیرون درز نکرده است.

    عرضه این تلویزیون ممکن است به معنی پایان تبلیغات اینترنتی اما حتی آزاردهنده‌تر از آن باشد. علاوه بر این، آیا شما تمایل به مشاهده تبلیغات کالاهایی که پیش‌تر خریده‌اید را دارید؟
    تلویزیون Next Gen چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت؟

    اولین دستگاه‌ها در نیمه اول سال 2018 در آریزونا و فونیکس عرضه خواهند شد. پخش‌کنندگان این شهرها را به عنوان یک بازار آزمایشی انتخاب کرده‌اند تا بازخورد و نحوه استفاده از این تکنولوژی را تعیین کنند.

    در حال حاضر FCC فضایی برای پخش ATSC 3.0 و دستورالعمل‌هایی برای ماندگاری سیگنال‌های ATSC 1.0 در پنج سال آینده را به پخش‌کننده‌ها ارائه نمی‌دهد؛ از این رو پخش‌کننده‌ها خود باید اشتراک گذاری فرستنده را انجام دهند که مشخصات مربوط به آن هنوز در دسترس قرار نگرفته است.

    ارائه گسترده تکنولوژی فوق به استقبال مصرف کنندگان بستگی دارد. استقبال مصرف‌کنندگان نیز به عواملی نظیر قیمت تجهیزات، در دسترس بودن برنامه‌های با وضوح 4K یا نوع تعاملی که وعده داده شده بود، بستگی دارد.

    کره جنوبی در اواسط سال 2017 تکنولوژی ATSC 3.0 را تصویب کرد؛ اما تعداد برنامه‌های 4K هنوز بسیار اندک بود. از این رو تکمیل این فرآیند کمی زمان‌بر شد.
    آیا برای راه‌اندازی این تکنولوژی به تلویزیون یا آنتن جدید نیاز خواهیم داشت؟

    Next Gen TV در فرکانس‌های تلویزیونی موجود پخش خواهد شد؛ بنابراین نیازی به یک آنتن جدید نخواهید داشت. اما از آن جایی که فرمت این تکنولوژی کاملا جدید است، احتمالا به یک تلویزیون جدید یا دستگاه مبدل نیاز خواهید داشت.

    در حال حاضر، تلویزیون یا مبدلی در بازار موجود نیست. البته خیلی زود است که بخواهیم صحبتی از قیمت این تکنولوژی به میان آوریم؛ اما در مورد یک چیز اطمینان داریم و آن این است که دولت بر خلاف دستگاه مبدل آنالوگ به دیجیتال، بابت جعبه مبدل کمک هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

    با توجه به این که تکنولوژی پیشین پنج سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان این گونه برداشت کرد که کاربران دسترسی به شبکه‌های اصلی را از دست نداده‌اند؛ اگر چه انتقال داده به فرستنده ممکن است منجر به کاهش برخی فرکانس‌های پایین شود.

    اما مجموع عملکردهای این تکنولوژی هنوز نیاز به تصمیم‌گیری‌های بیش‌تری دارد و ارائه آن باید به صورت شهر به شهر اجرا شود. از جمله مزایای این تکنولوژی آن است که برای انتقال سیگنال در هوا، نیازی به ایستگاه‌های تلویزیونی ندارد.

    اگر Next Gen TV در دسترس قرار نگیرد، بینندگان بدون تلویزیون‌های جدید یا مبدل‌ها می‌توانند به تماشای کانال‌هایی که از وضوح پایین اما پهنای باند بالا برخوردارند و توسط سیگنال‌های ATSC 3.0 در دسترس قرار می‌گیرند، بنشینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر