نگاه نزدیک

بررسی اجمالی روتر خانگی N۳۰۰RT توتولینک

عصر کالا: امروزه شبکه‌های خانگی به مفهوم آشنایی برای کاربران خانگی تبدیل شده و به‌صورت روزافزون، به تعداد دستگاه‌هایی که برای اتصال به اینترنت به یاری کاربران می آیند، افزوده می‌شود.

بررسی اجمالی روتر خانگی N۳۰۰RT توتولینک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰
  • بررسی اجمالی روتر خانگی N300RT توتولینک
  • بررسی اجمالی روتر خانگی N300RT توتولینک
  • بررسی اجمالی روتر خانگی N300RT توتولینک
  • بررسی اجمالی روتر خانگی N300RT توتولینک
  • بررسی اجمالی روتر خانگی N300RT توتولینک

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آخرین خبر، علیرغم اینکه هم‌اکنون در بازار تجهیزات شبکه مدل‌های متنوعی وجود دارد، سهولت کاربرد و استفاده کاربران از دستگاه‌های مذکور بعنوان دغدغه اصلی تولیدکنندگان، آنان را بصورت مداوم به سمت بهبود مشخصات فنی و رابط کاربری دستگاه‌ها سوق می‌دهد و بازار این محصولات همچنان به تکامل خود ادامه داده و بازیگران جدیدی در عرصه تولید محصولات شبکه وارد می‌شوند. شرکت توتولینک یکی از تازه‌واردهای بازار تجهیزات شبکه کشور است که اگرچه محصولات TOTOLINK سالیان زیادی است که در سراسر دنیا بفروش می‌رسد؛ اما از خردادماه سال 95 توسط شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) به بازار تجهیزات شبکه ایران معرفی شد.

سبد محصولات این شرکت گسترده است، از روتر و اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم گران‌قیمت سری AC که نسبت به روترهای ارزان‌قیمت برای استفاده‌های معمول، پیشرفته‌ترین محصولات در بازار روز دنیا به حساب می‌آیند. عمده محصولات توتولینک در رده تجهیزات شبکه خانگی و اداری "SOHO" قرار دارد و برخی نیز مناسب شبکه سازمان‌های متوسط "SMB" می‌باشد.
در ادامه به صورت اجمالی به معرفی و بررسی روتر ارزان قیمت و پرکاربرد N300RT از تولیدات توتولینک می‌پردازیم. محتویات جعبه شامل روتر، آداپتور، کابل شبکه، دفترچه راهنمای فارسی و انگلیسی، کارت گارانتی گرین و یک عدد شابلون کاغذی جهت مشخص نمودن محل پیچ‌ها برای نصب روی دیوار است. جنس بدنه آن از پلاستیک مات به رنگ سفید است و قسمت روی دستگاه نیز پنل آلومینیومی به رنگ مشکی و خط‌دار پوشانده است. ظاهری زیبا دارد و کیفیت ساخت آن نیز مناسب است.

طراحی محصول

8 عدد نشانگر LED دستگاه به رنگ آبی به گونه‌ای پنهان شده‌اند که زمانی‌که این روترخاموش است، نمی‌توان محل آنها را تشخیص داد، البته اگر کمی دقت کنید، از روی علایم مربوط به هر نشانگر که در کنار آن حک شده می‌توانید به محل نشانگرها پی‌ببرید. گرمای تولید شده توسط سخت‌افزار روتر، حتی هنگامی که مدت زمان زیادی روشن باشد ناچیز است که بیانگر جانمایی صحیح شیارهای تهویه هوا در اطراف و زیر دستگاه می‌باشد. در طراحی شیارهای تهویه هوا، توتولینک از ترفند خلاقانه‌ای بهره‌ برده است؛ پنل آلومینیومی روی دستگاه قابلیت جابجایی دارد. با فشار به سمت پائین محل‌هایی که روی این پنل مشخص شده است، پنل مشکی رنگ مقداری از بدنه دستگاه فاصله می‌گیرد. روی بدنه دستگاه و زیر پنل، شیارهای تهویه هوا وجود دارند و موجب گردش بهتر هوا در داخل روتر می گردند. این نوع طراحی مناسب مواقعی است که دستگاه به دیوار متصل شده باشد. قسمت زیر دستگاه دارای شیارهایی برای اتصال به دیوار است. محل این شیارها را می توانید با استفاده از شابلون کاغذی موجود در بسته‌بندی روی دیوار مشخص کنید.

مشخصات فنی روتر

در قسمت پشت دستگاه، 1 پورت WAN و 4 پورت LAN بهمراه کلید روشن/خاموش روتر وجود دارد و آنتن‌های ثابت 5dBi آن نیز به این قسمت متصل شده‌اند. روتر N300RT از فناوری سخت‌افزاری WPS نیز پشتیبانی می‌کند و کلید مربوط به آن بصورت اشتراکی با کلید Reset در بخش جلوی بدنه دستگاه قرار دارد. پردازنده مرکزی این روتر مدل RTL8196E و ساخت REALTEK است. چیپست کنترل‌کننده سیگنال بی‌سیم این محصول نیز مدل RTL8192E می‌باشد. به کمک چیپست‌های فوق، این روتر قادر است در باند فرکانس 2.4Ghz نرخ انتقال داده‌ای برابر با 300Mbps را ارائه کند؛ همچنین نرخ انتقال داده در هر 5 پورت Rj45 این روتر نیز برابر با 100Mbps است. از آنجا که در محیط های شهری تداخل کانال در باند 2.4Ghz بسیار محتمل است، قابلیت یافتن و انتخاب خودکار کانال آزاد باند 2.4Ghz در محیط مورد استفاده موجب افزایش سرعت انتقال داده بصورت بی‌سیم می‌شود.

فرم‌ور دستگاه کاملا ساده و منطقی به نظر می‌رسد و حاوی نکاتی جهت راهنمایی کاربرانی کم‌تجربه است. گرچه بعد از انجام هر تغییر نیاز به ریست شدن وجود دارد، اما دستگاه بعد از هر تغییر به کاربر پیشنهاد می‌کند سایر تغییرات را نیز اعمال و سپس یکباره روتر را ریست کند تا مجموع تغییرات اعمال گردد.

راه‌اندازی روتر حتی برای کاربران کم تجربه نیز بسیار آسان است. با استفاده از Easy Setup در فرم‌ور روتر به سادگی می‌توان با اینترنت ارتباط برقرار کرد. البته این Wizard برای کاربران کم تجربه است و کاربران متخصص با انتخاب گزینه "Advanced Setup"، می‌توانند تقریبا هر نوع تنظیمی را اعمال نمایند.

سخن پایانی

اگرچه روتر N300RT توتولینک در رده محصولات شبکه مقرون‌به‌صرفه دسته‌بندی می‌شود، اما می‌توان آن ‌را محصولی فراتر از این رده دانست. 6 حالت عملکرد در این روتر، آن ‌را مناسب شبکه‌های کوچک و متوسط با پاسخ به هر نیازی می‌کند. شرکت توتولینک با پیش‌بینی نیاز آینده شبکه‌های کامپیوتری، این روتر را با قابلیت پشتیبانی از IPv6، RADVD و IPTV طراحی کرده تا پاسخگوی نیاز کاربران در آینده نزدیک باشد. از مزیت‌های رقابتی این روتر می‌توان به وجود سیستم نظارت و ایجاد محدودیت‌های زمانی و حجمی بر روی IP و همچنین Mac آدرس اشاره نمود. در مجموع این مدل برای آن دسته از کاربران خانگی که سرویس اینترنت بی‌سیم از ISPها دریافت می‌کنند و همچنین شبکه‌های اداری کوچک که نیازمند روتری با قابلیت‌های Firewall، UPNP، NAT و DMZ هستند، گزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای است. روتر N300RT توتولینک با 36 ماه گارانتی شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) در بازارهای داخلی توزیع و در اختیار کاربران قرار دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر