۹.۴ میلیارد دلار فروش در «دوشنبه سایبری»

عصر کالا- میزان کل خرده فروشی آنلاین در تعطیلات عید شکرگزاری ۲۸.۴ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۹.۴ میلیارد دلار قفط به دوشنبه سایبری تعلق داشته است.

۹.۴ میلیارد دلار فروش در «دوشنبه سایبری»
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، عطش خرید فقط مخصوص به «جمعه سیاه» یا همان بلک‌فرایدی نیست. حالا چند سالی است که دوشنبه سایبری نیز به آن اضافه شده است. این عبارت در سال 2005 توسط مرکز ملی خرده‌فروشی آمریکا ساخته شد اما در سال‌های اخیر، استقبال از آن گسترده شده است.

    ماجرا از این قرار است که اولین دوشنبه بعد از جشن شکرگزاری و جمعه سیاه به عنوان دوشنبه سایبری نام‌گذاری شده که فروشندگان به صورت آنلاین تخفیف‌های عجیب‌وغریب روی محصولات‌شان می‌گذارند.

    از همان سال 2005، این اصطلاح به یک اصطلاح بازاریابی بین‌المللی تبدیل شد که خرده‌فروشان آنلاین در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌دهند.

    میزان خرید در این روز هر سال گسترده‌تر می‌شود و امسال به رکورد 9.4 میلیارد دلاری رسید. بر اساس تحلیل‌ شرکت Adobe، میزان کل خرده فروشی آنلاین در تعطیلات عید شکرگزاری 28.4 میلیارد دلار بوده که از این میزان 9.4 میلیارد دلار قفط به دوشنبه سایبری تعلق داشته است. بر اساس این آمار، 80 وب‌سایت از 100 وب‌سایت بزرگ خرده‌فروشی در آمریکا، یک تریلیون بازدید داشته‌اند. 

    پایگاه داده‌پردازی استاتیستا می‌نویسد: «این بزرگترین میزان فروش آنلاین در کل تاریخ آمریکاست؛ همچنین اولین باری است که فروش گوشی‌های هوشمند از 3 میلیارد دلار عبور کرد.»

    دیگر گزارش‌های شرکت Adobe روایت می‌کند که یکی از اصلی‌ترین دلایل خریداران برای خرید در دوشنبه سایبری، عدم درگیری و فراغت از شلوغی جمعه سیاه است. یک سوم از خریداران آنلاین سهولت مقایسه قیمت محصولات مختلف را دلیل اصلی خرید در این دوشنبه می‌دانند و 40 درصد نیز گفته‌اند که راحتی خرید در 24 ساعت شبانه‌روز برای آن‌ها اولویت اصلی است. 

    تب این خریدها در ایران نیز به واسطه صفحه‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی داغ است. نه تنها خرده‌فروشی‌های داخلی به بهانه این روز روی اجناس‌شان تخفیف می‌گذارند بلکه برخی نیز با واسطه اقدام به خرید و فروش کالا از سایت‌های خارجی می‌کنند.

    زن جوانی که در صفحه تجاری اینستاگرامش فروش‌ دوشنبه‌ سایبری را پوشش می‌دهد، می‌گوید: «من روی هر لیر، 650 تومان کارمزد می‌گذارم. در استانبول زندگی می‌کنم و مشتری‌هایم هر سفارشی داشته باشند از سایت‌های برندها لینکش را برایم می‌فرستند. من هم می‌خرم و بعد به ایران ارسال می‌کنم. هزینه‌های باربری و ... تا ایران را هم روی همان 650 تومان اضافه حساب کرده‌ام. هم برای من سود خوبی دارد و هم مشتری‌ها.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط