«قیمت‌» کالاهای شب عید در کدام بازارها بهتر است؟

عصر کالا- کم تر از ۱۵ روز به سال ۹۶ مانده است؛ ۱۵ روزی که در آن خرید و فروش کالاهای شب عید به اوج خود می رسد.دراین میان یکی از دغدغه های هرساله مردم، قیمت های مرغ،گوشت و میوه است.

«قیمت‌» کالاهای شب عید در کدام بازارها بهتر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر کالا» به نقل ازخبرگزاری خبرآنلاین،در حالی که از نیمه بهمن ماه بازار رنگ و بوی شب عید به خود می گیرد، در میانه اسفند ماه خرید و فروش به اوج خود می رسد. هرساله همزمان با شکل گیری بازار شب عید دولت برای ساماندهی این بازار تمهیداتی می اندیشد. نیمه اسفند ماه بود که مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز 1396 در سراسر کشور خبر داد.

    مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اهداف اجرای این طرح در کشور را تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین و توزیع، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش‌های مردمی عنوان کرد.

    افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی، موضوع ساماندهی بازار و تنظیم مجاری ورودی و خروجی محصولات مختلف، یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان اجرایی کشور را تشکیل داد.

    کنترل و نظارت بر بازار کالا و خدمات به عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکننده است و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در روزهای پایانی سال، تشدید می‌شود. از همین رو خواست مردم این است که دولت با تامین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت به گروه‌های نظارت بر بازار، شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. شرکت بازرگانی دولتی به عنوان بازوی دولت در تامین و واردات کالاهای اساسی نقش بسیار پررنگی در این مقوله خواهد داشت. 

    شرایط بازار شب عید

    محمود حجتی وزیر جهاد‌ کشاورزی در آستانه خریدهای نوروزی گفته بود:« قیمت خرید تضمینی گندم در شورای اقتصاد تصویب شده است.طبق سال‌های گذشته، ستاد تنظیم بازار مصوباتی داشته است. همکاران من هم اقدامات لازم را انجام داده‌اند.»(اینجا)

    وزیر جهاد کشاورزی درباره تامین میوه شب عید امسال نیز تاکید کرده بود که برای تامین میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت.(اینجا)

    درمیان اقلام پرخرید و فروش شب عید، شیرینی‌ هم در نزدیکی سال نو با افزایش تقاضا همراه می شود؛ امسال اما نرخ مصوب اتحادیه برای برخی شیرینی ها از سال 93 تا به امروز تغییر قیمت نداشته است؛ این در حالی است که در برخی قنادی های درجه یک این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب خرید و فروش می شود.

    علی بهرمند-رئیس اتحادیه قنادان- در رابطه با وضعیت قیمت شیرینی شب عید می گوید:« آخرین مصوبه قیمت مربوط به سال 93 بوده است و پس از آن تغییر نکرده است.»

    رئیس اتحادیه قنادان تاکید کرده بود که تولیدکنندگان از روی ناچاری مجبور به پذیرش قیمت‌های سال 93 هستند.

    بنا به گفته او مواد اولیه نسبت به سال 93 افزایش قیمت داشته است. از طرف دیگر هزینه‌های جانبی مانند دستمزد کارگران نیز افزایش قیمت داشته؛ اما در قیمت شیرینی اعمال نشده است. 

    نرخ جدید انواع مواد غذایی

    در میوه و تره بار اما وضعیت بهتر است.اگر رئیس اتحادیه میوه سید حسین مهاجران  از افزایش قیمت پرتقال جنوب در بازار خبر می دهد و می گید: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم پرتقال جنوب بین 4000 تا 10000 تومان، نارنگی بندرعباس 8000 تا 12000 تومان، گریپ فروت بین 2500 تا 30000 تومان، لیموشیرین بین 3000 تا 4000 تومان، پرتقال تامسون شمال آبدار 3000 تومان، کم آب 500 تومان،  سیب درختی سفید 6000 تومان و نوع قرمز آن 5000 تومان است.»

    اما او نرخ هرکیلوگرم سیب درختی درجه دو بین 2500 تا 3000 تومان، موز بین 3800 تا 4200 تومان، کیوی 3500 تا 4500 تومان، خیار 2500 تا 3500 تومان، توت فرنگی گلخانه 15000 تومان، خیار بوته‌ای بین 1500 تا 2500 تومان، پیاز و سیب زمینی 800 تا 1200 تومان، سبزی خوردن 2000 تا 2500 تومان و سبزی جور(پلو، کوکو، آش و قورمه) 1200 تا 2000 تومان اعلام کرده است.

    رئیس اتحادیه میوه و سبزی البته درباره واردات پرتقال به کشور نیز گفته بود:« اگر مردم برای مصرف شب عید خود، میوه‌هایی مانند سیب درختی، خیار و موز را در اولویت قرار می‌دادند و مصرف پرتقال کاهش پیدا می‌کرد نیازی به واردات این محصول نبود که این به نفع کشور هم بود چون ارز خارج نمی‌شد.»

    او از دولت خواسته بود:«انتظار ما این است که در صورت واردات، این امر کنترل شده باشد تا به تولید داخل آسیب وارد نشود؛ محصولات وارداتی در سردخانه‌ها ذخیره شود و اگر شب عید با کمبود این محصول و بحران در بازار مواجه شدیم به بازار تزریق شوند.»(اینجا)

    در همین حال رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی هم ر آستانه تنظیم بازار شب عید می گوید:«با توجه به جوجه ریزی بالا از سوی مرغداران و ذخیره مناسب شرکت پشتیبانی قیمت مرغ از 7 هزار و 500 الی 8 هزار تومان فراتر نخواهد رفت.»

    یوسفی با انتقاد از عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار شب عید تصریح می کند:« با توجه به وضعیت مناسب جوجه ریزی، عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتبانی با نرخ‌های کمتر از 6 هزار تومان مورد رضایت مرغداران نیست چرا که این امر به زیان تولیدکنندگان را در بر خواهد داشت.» (اینجا)

    از سوی دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد ه که هیچ مشکلی برای تامین محصولات پروتئینی مورد نیاز شب عید مردم از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی در تعادل بازار و احمال قیمت‌های منطقی نظارت کنند.

    بنا به گفته حسن رکنی  دولت در تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم و تنش قیمتی این محصول در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است، چرا که هر ساله در بهمن و اسفندماه با تنش‌های قیمتی در زمینه بازار این محصول مواجه بوده‌ایم اما امسال شرایط تولید گوشت گرم و تازه مرغ به وضعیتی رسیده که نیاز داخلی را پوشش می‌دهد و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نیازی به ورود به بازار ندیده است.

    همچنین رییس اتحادیه آجیل و خشکبار فروشان در خصوص وضعیت واردات بادام هندی برای تأمین نیاز بازار شب عید هم خبرداده که طی جلساتی که برای واردات بادام هندی میان اتحادیه و سازمان‌های ذیربط برقرار شده است نتیجه نهایی آن تا اوایل هفته آینده مشخص و تأثیریمستقیمی بر قیمت افزایش یافته این اقلام خواهد گذاشت.

    احمدی همچنین در خصوص نظارت سازمان‌های ذیربط بر روند فعالیت کسبه در نمایشگاه‌های بهاره گفته است:« 200 گرم از اقلام تولیدکنندگان و توزیع کنندگان خشکبار برای قیمت گذاری اخذ شده که بازرسان سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه طبق قیمت نمونه‌های اقلام بر قیمت و کیفیت‌ها نظارت خواهند کرد. »

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر