افزایش قیمت بنزین هیچ تأثیری در قیمت کالا‌های اساسی ندارد

انبار‌های کشور مملو از کالا است

عصر کالا- معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان این که اصلاح و افزایش قیمت بنزین هیچ تأثیری در افزایش قیمت کالا‌های اساسی نخواهد گذاشت گفت: حتی قیمت گوشت وارداتی کاهش یافته و قیمت گوشت داخلی هم رو به کاهش است.

افزایش قیمت بنزین هیچ تأثیری در قیمت کالا‌های اساسی ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از تسنیم، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در حاشیه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران با بیان این که از نظر تأمین کالا‌های اساسی در بازار هیچ مشکلی وجود ندارد گفت: مشاهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های شهر‌ها و مناطق مختلف کشور به خوبی نشان می‌دهد که کالا‌های اساسی همچون برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و سفید به میزان کافی وجود دارد و نگرانی از تأمین آن‌ها نداریم.

    وی افزود: امیدواریم ذخایر کافی موجود در بازار اهرمی باشد برای اصلاح ساختاری سوخت کشور به منظور رساندن منابع ملی در مسیر منافع ملی.

    نرخ بنزین هیچ تأثیری در افزایش قیمت کالا‌های اساسی ندارد
    معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: اصلاح و افزایش قیمت بنزین هیچ تأثیری در افزایش قیمت کالا‌های اساسی نخواهد گذاشت.

    محمدرضا ازبهی در حاشیه جلسه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران افزود: حتی قیمت گوشت وارداتی کاهش یافته و گوشت داخلی هم رو به کاهش است و امیدواریم قیمت نهاد‌ه ها کاهش یابد.
    وی میزان ذخایر کالا‌های اساسی از سال گذشته تاکنون را بالاتر از میزان تکالیف دانست و گفت: خوشبختانه از پارسال تاکنون 7 و نیم میلیون نهاده خریداری شده که بخشی از آن در داخل کشور، بخشی در بنادر و بخشی هم از طریق کشتی‌ها در حال انتقال به کشور است.
    ازبهی خاطر نشان کرد: میزان ذخایر کالا‌ها به گونه‌ای است که ما حتی در پیدا کردن و اجاره کردن انبار برای نگهداری آن‌ها دچار مشکل هستیم.

    انبار‌های کشور مملو از کالا است
    معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: انبار‌های کشور مملو از کالاست، امکان احتکار وجود ندارد و در صورت تخلف، مردم گزارش دهند.

    عباس قبادی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از روز نخست اعلام نرخ جدید بنزین، هر روز جلسه برگزار شده افزود:​ امروز سومین جلسه ستاد تنظیم بازار است و با مجموعه‌ای از اصناف و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای جلسه داشتیم.
    وی ادامه داد: اطلاعاتی در خصوص خودرو‌های تاکسی که سهمیه سوخت برای آن‌ها کم لحاظ شده و یا سهمیه‌ای لحاظ نشده به دستور قائم مقام وزارت صمت جمع آوری می‌شود تا برای این خودرو‌ها سهمیه در نظر گرفته شود.
    قبادی گفت:​ تامین کالای اتحادیه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طریق انبار‌های در سطح کشور انجام می‌شود.

    وی تصریح کرد:در سطح عرضه با انباشت کالا مواجه هستیم و تاکنون افزایش قیمتی گزارش نشده است و روند بازار عادی و ثبات قیمتی در بازار حاکم است.
    وی با اشاره به اینکه بازرسان اتحادیه‌ها در حال بازرسی و نظارت بازار هستند گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف با سامانه 124 تماس بگیرند تا سریعا به تخلفات رسیدگی می‌شود.
    قبادی اضافه کرد: رصد بازار در طی ماه‌های گذشته در دستور کار بوده ضمن اینکه از زمان تعیین نرخ جدید بنزین، رصد بازار روزانه و لحظه‌ای شده است.
    وی افزود: همه فروشگاه‌های زنجیره ای، مکلف هستند تا هرگونه افزایش قیمت را گزارش دهند و اگر کالایی با افزایش قیمت روبرو شد نسبت به تامین آن اقدام کنند.
    معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، همچنین درباره قیمت برنج گفت: برنج در یکسال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته، برنج‌های واردانی ذخیره شده از انبار‌ها به بازار تزریق می‌شود، ضمن اینکه تاکنون هیچگونه افزایش قیمت برنج خارجی گزارش نشده است.

    افزایش دو برابری گشت‌های نظارت بر قیمت کالا‌ها
    معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: از روز آغاز اصلاح قیمت بنزین گشت‌های این سازمان برای نظارت بر قیمت کالا‌ها دو برابر شده است.

    عزیزالله افضلی در حاشیه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه از لحظه اصلاح قیمت بنزین تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر افزایش قیمت کالا‌ها در فروشگاه‌ها گزارش نشده است.
    وی خاطرنشان کرد: البته از لحظه اصلاح قیمت‌ها تماس‌های مردم با سامانه 124، 60 درصد افزایش یافته است که این نه برای قیمت کالا‌ها در فروشگاه‌ها بلکه پرسش از همکاران برای استعلام از میزان سهمیه برخی خودرو‌ها بود.
    وی تاکید کرد: مطمئنا با همکاری دیگر دستگاه‌ها فضای بازار به صورت جدی رصد و از سوء استفاده سودجویان جلوگیری خواهد شد.

    روزانه 30 هزار مورد بازرسی برای کنترل قیمت‌ها انجام می‌شود
    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود به طوریکه روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهد شد.

    حسین مدرس خیابانی در سومین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار با اعلام این خبر افزود: 4 هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور، ​ روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهند داد.
    وی اضافه کرد: درخصوص کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با 15 هزار بازرس در قالب 8 هزار اتحادیه قیمت‌ها را در بازار رصد می‌کند.
    مدرس خیابانی گفت: ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمت‌ها در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در همه استان‌ها نیز قیمت‌ها را به دقت بررسی می‌کنند.
    وی با اشاره به اینکه همه کالا‌ها در بازار فراوان است و هیچ گونه کمبود کالایی در کشور وجود ندارد افزود: در تامین کالا‌های ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد به میزان کافی کالا‌ها ذخیره سازی شده است.
    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه عرضه کالا و ارایه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی نیز ادامه خواهد داشت گفت: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز پشتیبان اجرای این طرح است و تولید کنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.
    مدرس خیابانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از نگرانی ما مربوط به حمل و نقل درون شهری است که برای رفع آن هماهنگی‌هایی با وزارت نفت انجام شده است افزود: باید طوری برنامه ریزی شود تا سهمیه بندی بنزین شامل همه ذی حقان در حوزه حمل و نقل شود.
    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به ضرورت همراهی رسانه‌ها برای اطلاع رسانی مناسب و به موقع به مردم در خصوص تثبت قیمت‌ها و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت اشاره و تصریح کرد: از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم تا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و موجودی کالا‌ها بازدید کنند و به مردم در این زمینه اطمینان خاطر دهند.
    وی گفت: اصناف از جنس مردم هستند و خودشان به ثبات و آرامش بازار کمک کرده و هیچ نگرانی در خصوص بازار از بابت افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
    خیابانی افزود: در این جلسه ابلاغیه و بخشنامه‌های مهمی مطرح شد که سازمان حمایت به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده و شامل تولید و تامین همه کالاهاست.

    وی اضافه کرد: براساس این بخشنامه ها، هیچ کدام از اصناف نباید افزایش قیمت داشته باشند، ضمن اینکه این بخشنامه‌ها به بیش از 96 انجمن تولید و توزیع که مخاطب ما هستند ابلاغ شده است.
    قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که صنف‌های مختلف از این طرح بزرگ حمایت کردند، گفت: صنف آژانس‌ها در خصوص افزایش نداشتن قیمت آژانس‌های مسافربری ابلاغیه‌ای صادر کرده و همه اصناف هم این ابلاغیه را خواهند داشت.

    مدرسی خیابانی افزود: کشور ما در حال حاضر دارای یک ثبات نسبی اقتصادی است و ما این قابلیت را داریم که بیش از مصرف مردم، جنس به بازار تزریق کنیم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
    قائم مقام وزیر صنعت اضافه کرد: بازخورد‌هایی که ما در دو روز اول اجرای طرح افزایش قیمت بنزین دریافت کرده ایم حاکی از برقراری جوی آرام در همه اتحادیه‌ها بوده و توزیع و تامین کالا‌ها به صورت عادی جریان دارد.
    خیابانی گفت: تولید ما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیشتر است و این باعث می‌شود طرح افزایش قیمت بنزین با کمترین تبعات، اجرایی شود.
    وی افزود: طبق آمار اعلام شده، دهک ثروتمند جامعه 10 برابر دهک فقیر جامعه از بنزین یارانه استفاده می‌کنند و دولت قصد دارد با افزایش قیمت بنزین، این جریان وارونه را جبران کند.

    وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری هیچ افزایش نرخ کرایه ندارد
    رئیس اتحادیه وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری تهران گفت: وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری هیچ افزایش نرخی فعلا ندارد.
    محمدی در حاشیه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران افزود: مردم چنانچه افزایش نرخ یا تخلفی را مشاهده کردند به بازرسان این اتحادیه اطلاع دهند.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 لیتر بنزین برای وانت بار‌های کم مصرف و 300 لیتر برای وانت بار‌های پرمصرف در نظر گرفته شده است گفت: مقرر شد تا دو ماه آینده، این سهمیه بر اساس پیمایشی که صورت می‌گیرد، اصلاح شود.

    محمدی با ابراز خرسندی از این تصمیم دولت و سران سه قوه افزود: بنزین متعلق به افرادی است که در سطح شهر، مشغول فعالیت هستند و معیشت خانواده خود را از این طریق تامین می‌کنند نه برای کسانی که از سوخت برای گردش و دور دور کردن استفاده می‌کنند.
    رئیس اتحادیه وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری تهران با تاکید بر اینکه ما به این تصمیمی که گرفته شده، کمک می‌کنیم گفت: در اتحادیه هم در حال حاضر آرامش خاصی برقرار است.
    محمدی با بیان اینکه همکاران ما نگرانی خاصی نداشته باشند افزود: این صنف در تصمیم دولت دیده شده و حتی سهمیه‌هایی برای پیک‌های موتوری مقرر شده است.
    وی گفت: از 5 سال پیش صدور مجوز‌های سیار وانت بار‌ها راکد مانده بود که مقرر شد این جواز‌ها و ساماندهی وانت بار‌ها و پیک موتوری‌ها تحت نظر اتحادیه و بازرسان آن قرار گیرد که تصمیم خوبی بود.
    محمدی افزود: تفاوت افزایش نرخ بنزین که حق طبیعی دهک‌های پایین جامعه است باید به صاحبان اصلی خود برسد و ما از این بابت خوشحالیم.

    همکاری انجمن حمایت از مصرف کنندگان و سازمان حمایت برای نظارت بر بازار
    نائب رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان گفت: با همکاری انجمن و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر وضع بازار به منظور پیشگیری از افزایش قیمت‌ها نظارت خواهد شد.

    نجف پور در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار و در جمع خبرنگاران افزود: انجمن حمایت از مصرف کنندگان، ​ 85 هزار عضو دارد که قرار شد در کنار سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر وضعیت بازار در سراسر کشور نظارت کرده و به شکایات ارسالی مردم به سامانه" 124 دات آی آر " رسیدگی کنند.
    وی تاکید کرد: انجمن حمایت از مصرف کنندگان طبق قانون در ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین ستاد تنظیم بازار استان‌ها بعنوان یک عضو با حق رای فعالیت دارد.

    تخفیف قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره ایی بدون تاثیر از افزایش قیمت بنزین
    رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور گفت: با وجود آنکه قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است، اما تخفیف‌های ویژه و جدید برای مشتریان در این فروشگاه‌ها برای چهارماه پایان سال ادامه خواهد داشت.

    امیر خسرو فخریان در حاشیه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه اغلب خودرو‌هایی که کالا‌ها را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتقل می‌کند گازوئیلی است و این خود در افزایش نیافتن قیمت‌ها موثر است.
    وی گفت: خوشبختانه کالا‌های مورد نیاز مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میزان کافی و حتی بیشتر موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم.
    فخریان تاکید کرد: اگر هموطنان به هر علتی افزایش قیمت و تخلفی در فروشگاه‌ها مشاهده کنند در همان دفاتر و سامانه‌های تعریف شده آن را می‌توانند گزارش کنند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر