علت افزایش قیمت لوازم خانگی

عصر کالا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد سازمان های نظارتی، عوامل گرانی لوازم خانگی را تشریح کرد.

علت افزایش قیمت لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خانه ملت, سیدجواد حسینی کیا با اشاره به گرانی غیرقانونی لوازم خانگی به دنبال افزایش قیمت دلار، اظهار داشت: گرانی غیرقانونی در بازار لوازم خانگی به موارد متعددی بر می گردد، از جمله اینکه نظارت جدی صورت نمی گیرد، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت نظارت بر این بازار را دارند اما شواهد حاکی از آن است که بخش های نظارتی وظیفه خود را به درستی اجرا نمی کنند.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قاچاق کالا، بیان داشت: در زمینه مبارزه با قاچاق تنها شعار داده می شود و با جدیت با قاچاق کالا مبارزه نمی شود و آثار آن با افزایش قیمت در بازار خودنمایی می کند.

    پارادوکس تلخ نوسان نرخ ارز در آغاز سال حمایت از تولید ملی

    نماینده مردم سنقر در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه شعار سال نیز اجرا نمی شود، گفت: امسال سال حمایت از تولید داخلی است اما حمایت قابل قبولی از لوازم خانگی ایرانی صورت نمی گیرد و با نوسانات ارز، شاهد افزایش قیمت تولید داخل هستیم.

    حسینی کیا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تولید داخل به میزان لازم صورت می گیرد، اظهار داشت: بسیاری از کارخانه های داخلی ظرفیت تولید برای نیاز داخل را دارند اما قوانین از جمله نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده به دقت اجرا نمی شود.

    وی گفت: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهایی که چند بخشی هستند با آنچه قانون می گوید مغایرت دارد، به طور مثال در خودرو به این شکل مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود که 9درصد برای خرید فولاد، 9 درصد برای خرید لاستیک و 9 درصد برای تهیه آیین نامه های مورد نیاز خودرو به همین جهت قیمت تمام شده کالا گران تمام می شود.

    سامانه جامع نظارت از تولید تا مصرف وجود ندارد

    این نماینده مجلس تاکید کرد: این روند در شرایطی است که صراحتا قانون گفته که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت شود نه تولید کنند تا قیمت تمام شده گران نشود.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سامانه جامع نظارت از تولید تا مصرف وجود ندارد، گفت: خلاء قانونی برای نظارت بر بازار وجود ندارد اما دولت و نهادهای نظارتی تعریف شده از جمله سازمان تعزیرات حکومتی عزمی در این زمینه ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر