گزارش سی‌ان‌ان از سرنوشت صنعت فرش ایران پس از تحریم‌ها

عصر کالا- شروع تحریم‌های آمریکا صنعت فرش ایران را در مرز نابودی قرار داده است.

گزارش سی‌ان‌ان از سرنوشت صنعت فرش ایران پس از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین؛ صنعت فرش ایران یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی این کشور است که هزاران نفر در آن کار می‌کند و برای کشور میلیون‌ها دلار درآمد دارد. اما حالا تصمیم جدید ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، این بخش از بازار را تهدید به مرگ کرده است.

    ذولانوری یکی از راه اندازان کارگاه تولید فرش در شیراز این رابطه گفت:‌ «نیمی از بافندگان فرش باید به دنبال راه جدیدی برای کسب درآمد باشند.»

    اما پیامدهای این موضوع در اقتصاد ایران هم حس خواهد شد. سنم وکیلی عصو یک پژوهشگاه در لندن چنین نظری دارد:‌ «اقتصاد، صنعت فرش ایران واقعا مهم است. از لحاظ تاریخی این صنعت در ایران بسیار قدرتمند است و افراد زیادی در آن کار می‌کنند.»

    بعد از لغو تحریم‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما در سال 2016، بین مارس 2017 و ژانیوه 2018 ایران از طریق صادرات 336میلیون دلار فرش فروخت و در این میان ایران بیشترین صادرات فرش را به ایالت متخده داشته.

    ذوالانوری که خانواده او برای 6 نسل فرش بافته‎اند ایده بسیار خوبی در رابطه با وضعیت آینده دارند چراکه آنها پیش از این هم این اوضاع را تجربه کرده‌اند.

    تا پیش از سال 2010 این خانواده سالانه 3500متر مربع فرش برای آمریکا تولید می‌کردند. او در این رابطه گفت: «بعد از تحریم‌‎ها تولیدات ما به شدت کاهش پیدا کرد.»

    آنها در این مدت از روش‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کردند  اما سرانجام در سال 2016 وضعیت دوباره خوب شد. او گفت: «واقعا دوره خوبی بود، ما شروع به تولید فرش‌های بزرگتر کردیم و فروش ما به 2هزار متر مربع رسید.»

    در واقع تجارت با آمریکا بسیار خوب شده بود و این خانواده 20 درصد فرش های خود را به این کشور می‌فروختند.

    اکنون، ممکن است همه اینها برای یک بار دیگر نابود شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر