رئیس اتحادیه فرش دستباف ایران خبر داد:

تحریم‌های فرش ۱۰۰ درصد داخلی است

عصر کالا- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: از سال ۱۳۷۴ به این‌طرف باوجود مشکلات داخلی، صادرات فرش به کشورهای هدف تنزل پیداکرده است.

تحریم‌های فرش ۱۰۰ درصد داخلی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: از سال 1374 به این‌طرف باوجود مشکلات داخلی، صادرات فرش به کشورهای هدف تنزل پیداکرده است.

    وی افزود: وضعیت کلی صنعت فرش مناسب نیست و این شرایط ربطی به اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا ندارد.

    * از برند فرش ایرانی تنها یک توهم باقی است

    صنعت فرش یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور است که نقش مهمی در ارزآوری صنایع غیرنفتی دارد. در پایان سال 1395 بیش از 359 میلیون دلار فرش دستباف به حدود 80 کشور جهان صادر شد که نسبت به سال قبل از آن (یعنی 1394) 23 درصد رشد داشت. در سال 96 نیز، ارزش صادرات فرش دستباف 390 میلیون دلار اعلام ‌شده است.

    بر اساس گفته‌ حمید کارگر رئیس اسبق مرکز ملی فرش ایران، افزایش میزان صادرات فرش دستباف ایرانی در سال‌های 1395 و 1396 حاکی از صدرنشینی ایرانی‌ها در تجارت جهانی فرش دستباف است.

    او همچنین در گزارشی که از صادرات فرش دستباف در سال 96 ارائه داد، اعلام کرد: در 11 ماهه سال 1396 بیش از 100 میلیون دلار فرش دستباف به کشور آمریکا صادر شد، درحالی‌که در سال‌های گذشته به علت تحریم‌های آمریکا صادرات فرش دستباف ایران به این کشور به صفر رسیده بود. فرش ایران اکنون بار دیگر مشمول تحریم‌های یک جانبه آمریکا قرار گرفته است.

    احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران به تشریح وضعیت صنعت فرش کشور در شرایط تحریم پرداخته است. است.

    او معتقد است آنچه آینده صنعت فرش دستباف را به خطر می‌اندازد، نه اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، بلکه مسائل و مشکلاتی است که در داخل گریبان‌گیر این صنعت شده است.

    کریمی اصفهانی می‌گوید: از سال 1374 به این طرف، صادرات فرش دستباف به‌مراتب کاهش پیداکرده است و در سال جاری هم صرف نظر از 4 ماه ابتدایی سال که صادرات فرش از ایران به آمریکا پابرجا بود، در ماه‌های پایانی سال، صادرات فرش دستباف اگر کاهش نداشته باشد، نباید انتظار افزایش صادرات داشته باشیم.

    به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اینکه تصور شود، بازار آمریکا مانند گذشته برای صادرات فرش دستباف ایران مناسب است، این‌طور نیست، چراکه در حال حاضر محصولات جدیدی جایگزین فرش ایران در این کشور شده‌اند.

    * تحریم‌های فرش 100 درصد داخلی است

    کریمی اصفهانی می‌گوید: اعتقاد من بر این است که 30 درصد از مشکل صادرات کالاهای تولید داخل ناشی از تحریم‌هاست، اما 70 درصد باقی مشکلات ناشی از موانع داخلی است. در واقع تولید ما دچار تحریم داخلی است. در صنعت فرش وضع به گونه دیگری است؛ من معتقدم تحریم فرش صددرصد داخلی است و مشکلات این صنعت ربطی به آمریکا و تحریم‌های این کشور ندارد. چراکه غیرمستقیم هم می‌شود به بازارهای موردنظر نفوذ کرد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران معتقد است برخی از بخشنامه‌های ابلاغ‌شده کاملاً بی‌منطق است. او می‌گوید: مثل‌اینکه صادرکنندگان مکلف شوند تا ارز حاصل از صادرات خود را ظرف 2 ماه به بازار برگردانند. این امر نه شدنی است و نه منطقی؛ چون در برخی موارد فقط 2 ماه زمان می‌برد تا فرش به مقصد برسد. از طرفی به دلیل رکود جهانی حاکم بر این صنعت، کمتر خریدار ثابت فرش وجود دارد و صادرکنندگان خود اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند یا کالاهایشان را به‌صورت امانت برای فروش به دیگران می‌سپارند.

    کریمی اصفهانی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه تجارت فرش ایرانی وجود دارد، می‌گوید: در تجارت فرش وقتی کالا به فروش نمی‌رسد، یا به کشور برگردانده یا به دیگر کشورها ارسال می‎شود تا به این طریق قدرت مانور صادرکنندگان بالا رود. اما متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که طی 2 سال گذشته فعالان این صنعت با آن مواجه هستند، نحوه مرجوع کردن فرش در گمرک است که به صورت قانونی اجازه داده نمی‌شود و بعضا می‌بینیم در برخی موارد این موضوع با رشوه حل می‌شود.

    معافیت مالیاتی فرش نیاز به بازنگری و شفاف سازی دارد

    به اعتقاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، معافیت مالیاتی اگرچه در حد صفر است، اما نیاز به تسلیم اظهارنامه دارد و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای فعالان فرش کشور ایجاد می‌کند.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در ادامه تصریح می‌کند: زنجیره صادرات و تولید فرش به هم وابسته‌اند و در شرایطی که صادرات این صنعت دچار خلل شده، نمی‌توان انتظار رونق از تولیدات و به‌تبع آن اشتغال‌زایی در کشور را بدون حمایت از صادرات داشت.

    بازارهای جدید را به روی صنعت فرش باز کنیم

    کریمی اصفهانی تأکید می‌کند صنعت فرش یک صنعت مردمی است و هیچ ارتباطی با دولت‌ها ندارد که آمریکا بخواهد آن را تحریم‌ کند. بر این اساس در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا، باید سعی کنیم تا با رفع موانع داخلی، بازارهای جدید را به‌ روی صنعت فرش بازکنیم.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی بیان می‌کند: متأسفانه تاکنون سیاست روشن و شفافی از دولت ندیدیم. قبلاً هم به‌کرات گفته بودیم که دولت فقط یک ارز دارد و آن ارز حاصل از فروش نفت است؛ بنابراین دلیلی ندارد که بخواهد در مابقی کالاها و صادرات غیرنفتی دخالتی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر