امید به رونق بازار لوازم‌خانگی در نیمه دوم سال

عصر کالا- با وجود اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و موانعی که این تحریم‌ها برای صنایع مختلف از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد کرده است، کارشناسان بهبود شرایط تولیدکنندگان، افزایش شمارگان تولید و کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم سال را نوید می‌دهند.

امید به رونق بازار لوازم‌خانگی در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، در روزهای گذشته «پویا فیروزی»، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در اظهار نظری عنوان کرد: نه تنها واردات قطعات لوازم خانگی از کره جنوبی به ایران انجام نمی‌شود، بلکه با وجود اینکه دارو جزو اقلام تحریمی‌نیست، واردات مواد اولیه دارو از کره به ایران نیز انجام نمی‌شود.

    وی گفته بود به عنوان یکی از اعضای اتاق ایران و کره جنوبی، تا آنجا که در این زمینه اطلاع دارم قطعات لوازم خانگی دو برند معروف کره جنوبی به ایران وارد نمی‌شود اما ممکن است سایر برندهای کره‌ای از مسیر غیرمستقیم قطعات لوازم خانگی را به ایران صادر کنند.

    در این زمینه، «علیرضا موسوی‌مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت:‌ بسیاری از شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی، دیگر کاری با کره ای ها ندارند.

    وی با بیان اینکه این شرکت ها راه خود را پیدا کرده اند، خاطرنشان‌کرد: داخلی‌سازی قطعات و دستیابی، یکی از راه‌هایی است که شرکت‌های داخلی برای مقابله با خروج یکباره برندهای کره‌ای از بازار ایران در پیش گرفته‌اند.

    موسوی‌مجد افزود:‌ هرچند تحریم‌ها مشکلاتی برای واردات و تامین قطعات ایجاد کرده، اما دلیل نمی‌شود که شرکت‌ها دست از تلاش بردارند. اکنون بیشتر واحدهای صنعتی فعال در عرصه لوازم خانگی، راه داخلی‌سازی و افزایش عمق ساخت داخل، همچنین تولید محصولات جدید را در پیش گرفته‌اند.

    موسوی‌مجد تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای است که تولید محصولات کنونی شرکت‌ها و محصولات جدید با دور زدن تحریم‌ها، استفاده از تامین‌کنندگان جدید مواد و قطعات و ارتقای داخلی‌سازی در نیمه دوم سال شتاب گرفته و با قدرت اعلام می‌کنیم تا پایان امسال وضعیت بسیار خوبی را در صنعت لوازم خانگی و تامین بازار شاهد خواهیم بود.

    وی پیش‌بینی کرد که در 6 ماهه دوم امسال با افزایش عمق ساخت داخل محصولات، شاهد بهبود شرایط تولیدکنندگان و افزایش شمارگان تولید و کاهش قیمت‌ها باشیم.

    رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران خاطرنشان کرد: جنسی که اکنون در بازارها موجود است، تا شب عید پاسخگوی نیازها است و در شرایط کنونی که ماه محرم آغاز شده و رکود را در بازار شاهدیم فرصت مناسبی برای شرکت‌ها برای ارتقای داخلی‌سازی است.

    وی یادآور شد: شرایط سخت تحریم‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان را به تحرک جدی واداشته و اکنون بسیاری از قطعات از جمله دیودها، مقاومت‌ها، خازن‌ها و غیره که مصارف عمومی دارند را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سایر بازارها تامین می کنند.

    به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 365 هزار و 300 دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 15.6 درصدی نشان می‌دهد.

    در چهار ماه نخست امسال 167 هزار و 400 دستگاه تلویزیون توسط شرکت‌های داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت 27.4 درصدی داشته است.

    تولید ماشین لباسشویی در این مدت با افت 8.4 درصدی به 168 هزار و 100 دستگاه رسید و تولید کولر آبی نیز با رشد 9.7 درصدی در مقایسه با چهار ماهه نخست پارسال به 507 هزار و 800 دستگاه رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر