نسل پنجم تلفن همراه؛

پرچم‌دار اقتصادی عرصه ICT

عصر کالا- براساس گزارش کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ (GSMA) اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که سهم عمده آن، حدود ۳۷۰ میلیارد دلار، برای توسعه نسل پنجم (۵G) خواهد بود. بر همین اساس سهم ۱۴ درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه‌گذاری‌های اپراتورها در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

پرچم‌دار اقتصادی عرصه ICT
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، براساس گزارش کنگره جهانی موبایل در سال 2019 (GSMA) اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال 2025 بیش از 570 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که سهم عمده آن، حدود 370 میلیارد دلار، برای توسعه نسل پنجم (5G) خواهد بود. بر همین اساس سهم 14 درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه‌گذاریهای اپراتورها در سال 2018 به 63 درصد در سال 2025 می‌رسد.

    به گزارش معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، کره جنوبی در میان کشورهای آسیا- اقیانوسیه در راه‌اندازی 5G پیشگام بوده و تا پایان سال 2019، 10 درصد از مشترکانش به شبکه 5G متصل شوند. همچنین براساس اعلام وزیر علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور، 260 هزار نفر برای سرویس 5G ثبت‌نام کرده‌اند.
    براساس این گزارش؛ به جز کره جنوبی، کشورهای استرالیا، گوام، هنگ کنگ، جزایر ماریانای شمالی و فیلیپین تا پایان سال 2019 و 10 کشور دیگر از جمله چین و ژاپن تا پایان سال 2020 شبکه 5G را پیاده‌سازی خواهند کرد.

    در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه فناوری‌ها و سرویس‌های موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه 1.6 تریلیون دلار (معادل 5.03 درصد GDP این منطقه) ارزش اقتصادی در سال 2018 ایجاد کرده، پیش‌بینی شده است شکاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این منطقه در حال کاهش است، تا جایی که در هفت سال آینده، 850 میلیون نفر در این منطقه استفاده از اینترنت موبایل را برای اولین بار تجربه خواهند کرد که در نتیجه آن تعداد کل کاربران اینترنت موبایل در سال 2025 به 2 میلیارد و 700 میلیون نفر یعنی حدود 62 درصد جمعیت این منطقه خواهد رسید.

    براساس گزارش GSMA، نسل پنجم، تکامل اجتناب‌ناپذیر شبکه تلفن همراه است و اگر شرایط مناسبی فراهم شود فرصتهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد از جمله اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف 15 سال آینده حدود 900 میلیارد دلار به اقتصاد منطقه آسیا – اقیانوسیه کمک کند.

    همانگونه که سرعت رو به تکامل فناوری دیجیتالی، زمینه ظهور خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید را فراهم می‌کند و سبک زندگی، کار و ارتباطات مردم را تغییر می‌دهد از سوی دیگر مدل کسب و کار سنتی اپراتورها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و بسیاری از اپراتورها باید به دنبال توسعه کسب و کار خود و کشف راههای جدید کسب درآمد باشند.

    براساس گزارش کنگره جهانی موبایل این تغییرات در حال حاضر حوزه فعالیت رگولاتوری‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. رگولاتوری‌های برخی از کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه در حال مطالعه و بررسی مقررات‌گذاری در زمینه 5G هستند و برخی هم بر موضوعات حیاتی دیگری همچون مقررات‌گذاری در زمینه پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال تمرکز کرده‌اند تا راه را برای دیجیتال سازی جامعه خود هموار کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر