نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم خانگی

علت تبلیغ یک برند کره‌ای در رسانه ملی

عصر کالا- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم خانگی گفت: براساس این طرح تا ۱۵ بهمن ۹۸ به فروشندگان فرصت داده شده تا شناسه کالاهای موجود در مغازه‌های خود را دریافت کنند.

نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از فارس ، مرتضی میری   درباره وضعیت قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: در بخش لوازم خانگی داخلی با توجه به نظارت های انجام شده از سوی سازمان های مربوطه و بخشنامه های سازمان حمایت افزایش قیمتی نداشته ایم اما به روش های دیگر گرانی نامحسوس ایجاد شده است.

    * گرانی نامحسوس لوازم خانگی

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با تاکید بر اینکه قیمت شرکت های تولیدی لوازم خانگی برای مصرف کننده تغییر نکرده است، بیان داشت: اما شرکت های تولید کننده لوازم خانگی داخلی که در گذشته کالاهای خود را به عرضه کنندگان با تخفیف های 5 تا 7 درصدی و همچنین به صورت مدت دار (در ازای چک) عرضه می کردند، اکنون نه تنها آن تخفیف ها را به 2 درصد و حتی صفر رسانده اند، بلکه وجه کالا را به صورت نقد دریافت می کنند و با این روش لوازم خانگی را به خرده فروش ها 7 تا 9 درصد گران تر می فروشند.

    وی با بیان اینکه در 20 ماه گذشته واردات لوازم خانگی ساخته شده ممنوع است، بیان داشت: متاسفانه لوازم خانگی به صورت قاچاق و بدون پرداخت حقوق دولتی وارد کشور می شود و از طریق فروشگاه های مختلف در سطح شهر و یا فضای مجازی عرضه و به فروش می رسد.

    میری در رابطه با با اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی گفت: براساس مذاکرات انجام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا فرصتی به فروشندگان لوازم خانگی داده شود تا کالاهای خود را شناسه دار کنند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه این فرصت تا 15 بهمن ماه سال جاری است، گفت: بر این اساس فروشندگان لوازم خانگی در صورتی که لوازم خانگی که عرضه می کنند دارای شناسه کالا نباشد فرصت دارند با مراجعه به شرکت های لوازم خانگی تولید کننده شناسه کالای خود برای لوازم خانگی موجود در مغازه های خود دریافت کنند تا در صورت مراجعه مأمورین و بازرسین بعد از تاریخ 15 دی ماه 98 با مشکلی مواجه نشوند.

    وی افزود: در مورد سایر لوازم خانگی که بدون شناسه کالا می‌مانند مانند لوازم خانگی که وارد کننده آن مشخص نیست و یا از قبل در مغازه بوده و یا حتی لوازم خانگی که از شهرهای مرزی مانند بانه و ... وارد شده و ممکن است در مغازه ها موجود است فروشندگان می توانند با ارائه مشخصات کامل از جمله شماره سریال این دستگاه ها به اتحادیه لوازم خانگی و اخذ رسید از اتحادیه این اجناس را بعد از تاریخ مذکور در فروشگاه ها خود عرضه کنند.

    میری در پاسخ به این سوال که آیا با این روش و محدودیت در عرضه کالا قاچاق ممکن است دوباره با کمبود لوازم خانگی مواجه شویم، گفت: اتفاقا برای جلوگیری از این موضوع با ارسال نامه ای به معاون وزیر صنعت، معدن و تجار هشدار های لازم را داده ایم.

    * درخواست برای واردات لوازم خانگی

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بیان داشت: در این نامه ذکر شده که با اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی و محدودیت در عرضه لوازم خانگی ممکن است کمبود در بازار بوجود آید و شرکت های داخلی نتوانند کالای جایگزین را به حد وفور عرضه کنند و به دنبال این موضوع افزایش قیمت داشته باشیم.

    میری اظهار داشت: لذا پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی به وزارت صنعت این است که در درجه اول بابت میزان تولید داخلی از شرکت های تولید کننده لوازم خانگی داخلی تعهد اخذ شود و کسری بازار با نظارت وزارت صنعت از طریق واردات به صورت قانونی، هوشمند و کنترل شده تامین شود.

    وی بیان داشت: این موضوع را اتحادیه به وزارت صنعت پیشنهاد داده اما پاسخی دریافت نشده است.

    * علت تبلیغ یک برند لوازم خانگی کره ای در رسانه ملی

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه تولید لوازم خانگی کره ای در کشور متوقف شده به تازگی تبلیغ ماشین لباس شویی یکی از برندهای کره ای در صدا و سیما انجام می شود، گفت: این موضوع از سوی اتحادیه پیگیری شده و به ما اعلام کرده اند از آنجا که صدا و سیما با و شرکت کره ای تولید کننده لوازم خانگی از قبل قرارداد داشته اند و تعدادی از تبلیغات آنها هنوز پخش نشده بود لذا بنا به درخواست شرکت کره ای این تبلیغات هم اکنون در حال پخش است اگرچه دیگر لوازم خانگی این برند کره ای در ایران تولید نمی شود.

    وی با اشاره به تولید جایگزین دو برند کره ای گفت: بخشی از تولیدات شرکت های ایرانی جایگزین برنده های کره ای مانند تلویزیون در بازار عرضه شده و به زودی سایر کالاهای این دو برند وارد بازار خواهد شد که امیدواریم با عرضه تولیدات داخلی این شرکت ها مشکلات مربوط به کمبود و قیمت ها حل شود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر