لوسترهای پرزرق و برق چینی جوانان ماهر را خانه نشین کردند

یک قدم مانده تا تعطیلی کارخانجات تولید لوستر

عصر کالا- یکی از نقاط قوت لوسترهای ایرانی، به کیفیت بالای آن معطوف می شود،اما واردات بی رویه روشنایی های چینی در طول سالیان اخیر،این بازار خاص را با چالش های متعددی روبرو کرده که در صورت عدم تجدید نظری اساسی می تواند به انزوا،انفعال و تخریب ظرفیت های تولید داخلی در این حوزه منتهی شود.

یک قدم مانده تا تعطیلی کارخانجات تولید لوستر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از  «ال کا ایران»، روشنایی منازل،تالارها و اماکن خاصِ عمومی و خصوصی همواره از موضوعاتی به شمار می رود که مورد توجه بخش قابل توجهی از جامعه می باشد و کمتر شخص یا خانواری را می توان یافت که نسبت به آن بی میل یا بی تفاوت باشد.

    در چنین شرایطی با پاسخ مناسب به تقاضای موجود می توان از گردش مالی،اشتغالزایی و رونق این بازار به توفیقات سازنده بسیاری نائل شد.

    علیرغم جذابیت ها و ظرفیت های متعدد و بالقوه موجود در این حوزه،متاسفانه اجناس و محصولات چینی،این عرصه را نیز بی نصیب نگذاشته و بازار مذکور نیز همانند بسیاری از حوزه های دیگر پیامدها و پس لرزه های واردات بی رویه محصولات چینی،دست و  پنجه نرم می کند.

    مصطفی نوبخت،یکی از فعالان عرصه تولید لوستر باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عرضه و توزیع متنوع لوسترهای چینی در بازارکلانشهرهای کشور،اظهار داشت:اگرچه ظاهر این محصولات بسیار زیبا،شکیل و جذاب به نظر می رسد اما متاسفانه کیفیت این اجناس به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.

    وی افزود:علیرغم وجود ضعف های جدی در لوسترهای چینی،متاسفانه بیش از 80 درصد از لوسترهای موجود در بازار کشور از محل تولیدات چینی تامین می شود.

    نوبخت عنوان کرد:یکی از معضلات اساسی پیش روی ما و دیگر فعالان حوزه تولید لوستر،به قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی معطوف می شود تا جایی که قیمت لوسترهای ایرانی 4 تا 5 برابر لوسترهای چینی می باشد و در چنین شرایطی،جامعه مصرف کننده با عنایت به ظاهر جذاب لوسترهای چینی و قیمت بسیار پایین تر آن(در مقایسه با تولیدات داخلی)به خرید تولیدات چینی ترغیب می شود.

    نوبخت گفت:متاسفانه حمایت کافی و جدی از این صنعت نمی شود و اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیز بار مشکلات مرتبط با این عرصه را سنگین تر از گذشته ساخته است.

    وی عنوان کرد:در خصوص معافیت مالیاتی واحدهای تولید لوستر،نیز با مشکلات و موانع بسیاری روبرو هستیم و بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر،ملاک معافیت مالیاتی در حوزه مذکور بر مبنا و اساس ضریب اشتغالزایی نمی باشد،بلکه میزان برق مصرفی ملاک این امر قرار می گیرد که باید در خصوص رویه مذکور، تجدید نظر لازم لحاظ شود.

    نوبخت عنوان کرد:در قالب این رویه،واحدهای تولیدی که مصرف برق آنها بالای 50 آمپر است ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و در صورت مصرف برق پایین تر از میزان اشاره شده واحدهای مذبور از پرداخت ارزش افزوده معاف می شوند.

         از فقدان استحکام لازم تا معضل تهیه اقلام و قطعات مستهلک

    حمید یوسف زاده،یکی از توزیع کنندگان لوستر در استان تهران، با تاکید بر لزوم اجتناب متقاضیان نسبت به خرید تولیدات و محصولات چینی،گفت: اگرچه در برخی اقلام،فاصله کیفی چندانی میان محصولات چینی با محصولات و تولیدات ایرانی وجود ندارد، اما متاسفانه در بخش لوستر،تفاوت های کیفی بسیار مشهود و ملموس است.

    وی افزود:کشور ایران در صنعت مذکور،گمنام و ضعیف نیست و در صورت اتخاذ تدابیر سازنده،می توانیم بسیای از بازارهای مصرف منطقه را به تسخیر خود در آوریم.

    یوسف زاده گفت:متاسفانه کیفیت محصولات چینی به هیچ عنوان مطلوب و رضایت بخش نیست و اساسا استحکام لازم در آن لحاظ نشده،زیرا در بسیاری از محصولات موجود در بازار،به جای استفاده از برنز و برنج از پلاستیک فشرده بهره گیری شده که در چنین شرایطی کیفیت لوسترها به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد.

    این توزیع کننده لوستر در استان تهران عنوان کرد:همین نارسایی ها،ضریب خرابی و استهلاک لوسترهای چینی را به شدت تشدید کرده و اغراق نیست این ادعا که بسیاری از لوسترهای چینی به نوعی یکبار مصرف می باشند و رضایت خریداران از خرید و تهیه آن جلب نمی شود.

    وی افزود:خرابی زود هنگام اجزا و قطعات به کار رفته در لوستر و تهیه مجدد آن برای تعمیر از دیگر معضلاتی است که می طلبد با لحاظ کردن آن،از خرید محصولات چینی در این عرصه اجتناب شود.

    یوسف زاده گفت:متاسفانه هزینه بالای تامین مواد اولیه در صنعت لوستر سازی،فعالان این عرصه را با چالش های عدیده ای مواجه ساخته و همین امر باعث شده تا بی انگیزگی بسیاری در این عرصه ایجاد شود.


    تعدیل نیروی 30 درصدی کارگران کارخانجات تولید لوستر

    چندی پیش،احمد رحمانی،رئیس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور،چینی و لوستر،در گفت و گویی با رسانه ها از تعدیل 30 درصدی نیروی انسانی فعال در کارخانجات تولید لوستر خبر داد.

    به واقع اصلی ترین عامل این تعدیل نیرو را باید در عدم توان کافی برای تامین هزینه های جاری جستجو کرد که بخشی از این نارسایی،ناشی از  پیامدهای رکود حاکم بر اقتصاد کشور می باشد.

    بدون تردید،در صورت توانمندی کافی در تامین هزینه ها،ضرورتی برای تعدیل نیرو یا کاهش ظرفیت های تولیدی احساس نمی شود.

    وی معتقد است از نظر کیفی،لوسترهای ایرانی با نمونه های اروپایی برابری و رقابت می کند.

    با چنین اوصافی،می طلبد دستگاه های ذیربط،با نگاهی ویژه نسبت به تعریف بسته ها و راهکارهای حمایتی از صنعت مذکور مبادرت ورزند،در غیر اینصورت یکی از بخش هایِ توانمندِ صنعتیِ کشور به تدریج با انزوا و نابودی و ورشکستگی مواجه خواهد شد که شاید جبران آن در آینده به سادگی امکان پذیر نباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر