تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه تولید لوازم خانگی را افزایش داد

عصر کالا- عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت:پایه صادرات، گفت‌وگو و مذاکره است. ما باید به کشورهای هدف سفر کرده و صحبت کنیم؛ این یعنی دیپلماسی اقتصادی اما تحریم‌ها کار را به جایی رسانده که حتی به ما ویزا نمی‌دهند.

تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه تولید لوازم خانگی را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایلنا، نوید ایزدپناه در خصوص تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صنعت لوازم آشپزخانه گفت: تیم مارکتینگ ما پس از سال‌ها تلاش، توانسته بود بازار بسیار خوبی در شبه‌جزیره عربستان به دست بیاورد به طوری که سالانه صادرات ما به این منطقه به 20 میلیون دلار رسیده بود. همکاری ما با فروشندگان عربستان تا به آنجا بود که اگر اکنون نیز این رابطه ادامه داشت شاید یک واحد تولیدی در این کشور احداث می‌کردیم اما پس از تیره شدن روابط، این بازار را از دست دادیم.

    وی افزود: هر نوع مکانیزم تحریمی هزینه تولید را افزایش می‌دهد. این محدودیت‌ها باعث بالا رفتن قیمت کالا می‌شود، بطوریکه امروز 20 تا 30 درصد هزینه تولید کالای لوازم خانگی برای مقابله با تحریم‌ها و دور زدن آنهاست. ما در حوزه لوازم آشپزخانه مازاد تولید داریم اما تحریم‌ها اجازه صادرات به ما را نمی‌دهند. برای یک صنعت بالغ، تحریم فرصت نیست بلکه تهدید است. ما برای یک شرکت ترکیه‌ای کالا تولید می‌کردیم اما بعد همان کالا به چهار برابر قیمت به ایران قاچاق می‌شد. نکته دیگر این است که پایه صادرات، گفت‌وگو و مذاکره است. ما باید به کشورهای هدف سفر کرده و صحبت کنیم؛ این یعنی دیپلماسی اقتصادی اما تحریم‌ها کار را به جایی رسانده که حتی به ما ویزا نمی‌دهند.

    ایزدپناه تصریح کرد: از طرف دیگر مشکلات سیستم مالی و اخیرا FATF نیز کار ما را سخت‌تر کرده است. ما برای صادرات موفق نیاز به پاسپورت، سیستم مالی و حمل و نقل قوی داریم تا بتوانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

    وی ادامه داد: من به عنوان متخصص بانکی نمی‌توانم در مورد FATF نظر بدم اما این را می‌توانم بگویم هر مکانیزمی که به ما کمک کند که پول و اسناد مالی را راحت‌تر جابجا کنیم در قیمت تمام شده کالا تاثیر گذار است و باعث خواهد شد تا مصرف کننده هزینه کمتری بپردازد، بحث حقوقی FATF در تخصص ما نیست ما فقط از دولت می‌خواهیم که بحث تبادل مالی آسان‌تر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر