دبیرکل انجمن لوازم خانگی:

برندهای خارجی فضای تبلیغات را قبضه کردند

عصر کالا- دبیرکل انجمن لوازم خانگی ضمن تاکید بر لزوم استفاده‌ جدی کسب و کارها از ابزار بازاریابی و اشاره به بالا بودن هزینه تبلیغات در ایران گفت که برندهای خارجی فضای تبلیغات محیط را قبضه کردند.

برندهای خارجی فضای تبلیغات را قبضه کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا،آرمان خالقی در همایش بین‌المللی بازاریابی نوین با رویکرد بازاریابی دیجیتالی که روز پنج شنبه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد موضوع بازاریابی را یکی از ملزومات تولید دانست و گفت: کسب و کارهای مختلف با توجه به ماهیتی که دارند، در شرایط سخت و در شرایطی که فشارهای بیرونی و محیط نا مساعد کسب و کار به آنها وارد می‌شوند باید به بازاریابی و تبلیغات توجه جدی داشته باشند.

    وی با بیان اینکه رقبای خارجی به خوبی از ابزار تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند اظهار کرد: با وجود آنکه می‌دانیم از رقبای خارجی قطعاً یک قدم عقب تر هستیم، معمولاً زمانی به فکر بازاریابی می‌افتیم که یک بازار محصول را از دست داده‌ایم یا به رقبا واگذار کردیم.
    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: متاسفانه زمانی هم که وارد موضوع تبلیغات و بازاریابی می‌شویم عمدتاً یا کورکورانه است و یا تقلیدی، به طوری که خیلی از  شرکت‌های تبلیغاتی برای مشتریان خود از روی نمونه‌های خارجی تبلیغ می‌سازند و عینان به خورد مخاطب می‌دهند که این موضوع بیانگر این است که ما در تولید محتوا ضعیف عمل می‌کنیم.
    وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که یک واحد تولیدی بخواهد به رکود غلبه کند و اتفاقات امیدوار کننده‌ای را در حوزه فعالیت خود به وجود بیاورد باید در این شرایط سخت به دنبال راهکارهای جدید یا همان بازاریابی باشد، و الا در حالت عادی مشتری خودش تا دم در می‌آید.
    دبیر انجمن لوازم خانگی همچنین با اشاره به نقشی که مارکتینگ می‌تواند در تولید ایفا کنند تصریح کرد: زمانی که مارکتینگ به تحلیل بازار و سلیقه مخاطب می پردازد، حتی ممکن است گاهی به جای مدیران و متخصصان ارشد در خصوص نوع محصولی که باید تولید شود نیز اظهار نظر کند تا بتواند برای کسب و کار خود سود آور باشد.
    خالقی در ادامه با انتقاد از هزینه‌های بسیار بالای تبلیغات محیطی و تبلیغات صدا و سیما گفت: متاسفانه تبلیغات در صدا و سیما بسیار گران است و کسب و کارهای ما نمی‌توانند به سراغ آنها بروند در حالی که می‌بینیم در کشوری مثل ترکیه با تنوع کانال‌های بسیار زیاد و هزینه‌های متناسب موضوع تبلیغات به راحتی قابل پیگیری است ولی در ایران به خاطر ایجاد برخی مافیاها در حوزه تبلیغات عمومی و کنسرسیوم‌هایی که این شرکت‌های انحصاری با هم تشکیل می‌دهند، نرخ انواع تبلیغات به خصوص در صداوسیما و فضاهای شهری بسیار بالا رفته است.
    وی اظهار کرد: برندهای خارجی زمانی که وارد یک کشور می‌شوند برای اینکه بتوانند بازار آن کشور را به دست بیاورند پول بسیار زیادی را خرج تبلیغات می‌کنند و زمانی که به عنوان مثال تابلوهای سطح شهر را به طور سالیانه با ارقام بالا اجاره می‌کنند عملاً نرخ اجاره آنها را افزایش داده و پرداخت هزینه آنها را از توان تولید کنندگان داخلی فراتر می‌برند.
    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: امروز تولید کنندگان ما توان این را ندارند که ماهی120 میلیون تومان برای یک بیلبورد در اتوبان‌های تهران هزینه کنند یا تبلیغات گران قیمت صدا و سیما را مورد استفاده قرار بدهند در حالی که امروز فضای بازاریابی نوین به خصوص بازاریابی دیجیتالی می‌توانند به شدت هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها را کاهش دهند.
    در این همایش غلامرضا سلیمانی-معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران- نیز در موضوع بازاریابی دیجیتال، گفت: ما امروز با نسلی روبرو هستیم که به شدت به تکنولوژی وابستگی دارند و به صفحات موبایل خود بیشتر از بیلبوردهای سطح خیابان نگاه می‌کنند و این نشان می‌دهد که باید روش‌های نوین بازاریابی را جایگزین فرآیندهای سنتی کنیم.
    وی ادامه داد یکی از مشکلاتی که باعث شده تا بازاریابی نوین به شکل جدی پیگیری نشود این است که پارادایم‌های ذهنی مدیران فعلی تغییر نکرده و هنوز به مقوله فروش و بازاریابی به طور سنتی نگاه می‌کنند که این نگاه نیاز به تغییر دارد.
    این مقام دولتی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی بازاریابی نوین، ایجاد رشته‌های تلفیقی بازاریابی و آی تی،آموزش کسب و کارهای کوچک و متوسط و واحدهای مختلف نسبت به استفاده از ابزارهای بازاریابی نوین، حمایت از ارائه دهندگان خدمات سرویس‌های دیجیتالی به تولیدکنندگان و مواردی از این دست را از جمله وظایف دولت در خصوص توسعه بازاریابی‌های دیجیتال دانست که آنها را بر عهده داشته و در حال پیگیری آنها است.
    در پایان این همایش با معرفی مقالات برتر و دانشجویان نخبه و اهدای لوح از آنها تقدیر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر