راهنمای خرید یخچال فریزر

عصر کالا- یخچال فریزر را می توان به جرئت قلب تپنده یک آشپزخانه نامید. یک وسیله پرکاربرد که در طول شبانه روز همه اعضای خانواده سری به آن می زنند.

راهنمای خرید یخچال فریزر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایران جیب, که در خرید یخچال فریزر انتخاب خود را به تعریف و تمجید و اطلاعات بعضا ناکامل فروشندگان محدود نکرده؛ و قبل از خرید دانسته های خود را در باب خرید یخچال تکمیل کنید.

    چه اندازه ای بخرم؟

    یکی از مهم ترین موارد، در خرید یخچال فریزر ابعاد آن است. قبل از خرید، مکان مد نظر برای یخچال را حسابی وارسی و طول، عرض و عمق آن را اندازه گیری کنید. خوشبختانه یخچال ها در اندازه های متفاوت در بازار وجود دارند، و برای هر متراژی، مورد مناسبی خواهید یافت.

    بعد از اندازه گیری محیط مد نظر برای یخچال مطمئن شوید؛ فضای مناسب برای باز شدن در یخچال وجود دارد و دیوار یا کابینتی مانع نخواهد بود. اندازه گیری در ورودی آشپزخانه و همچنین ارتفاع راه پله ها نیز مهم است. همچنین حدود 2-5 سانتی متر فضا از هر طرف برای تهویه یخچال و داغ نکردن و در نتیجه کارایی بهتر موتور در نظر بگیرید.
    پس از اندازه گیری، باید متناسب با نیاز خود به انتخاب اندازه یخچال در بازار اقدام کنید. به عنوان مثال یک یخچال فریزر دو قلو فراتر از نیاز مصرفی یک خانواده دو یا سه نفره است. فضای داخلی یخچال ها را عموما با واحد فوت مکعب که برابر با 28.3 لیتر است؛ اندازه گیری می کنند. یخچال مناسب برای یک خانواده چهار نفره 18 تا 22 فوت مکعب است. تقریبا به ازای هر نفر انسان بالغ در خانه به 4تا 6فوت مکعب فضا برای یخچال نیاز است.

    البته نا گفته نماند که، برخی عادات آشپزی در انتخاب اندازه یا نوع یخچال تاثیر دارند. به عنوان مثال، اگر شما مخالف سرسخت غذاهای منجمد هستید و تا حد امکان از مواد اولیه تازه استفاده می کنید، فریزرهای بزرگ و جا دار گزینه مناسبی برای شما نخواهند بود. یا مثلا، اگر عادت به خرید و مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها دارید، خرید یخچال هایی با محفظه بزرگ میوه و سبزیجات گزینه خوبی برای شما به شمار می رود.

    چه شکلی بخرم؟

    1-ساید بای ساید

    هم اکنون ساید بای ساید ها از محبوبیت بیشتری در میان عموم مردم برخوردارند. این مدل ها توسط خطی عمودی به دو قسمت مساوی یخچال و فریزر تقسیم شده اند، البته در برخی از مدل ها اندازه بزرگ تری برای یخچال در نظر گرفته شده است. این یخچال ها طبقه بندی دارند؛ ولی به دلیل ساختار باریک بدنه نمی توان موادغذایی حجیم را در آن ها نگه داشت. در اغلب ساید با سایدها یخ ساز اتوماتیک و آب سرد کن تعبیه شده است. مصرف برق در ساید با سایدها نسبت به یخچال فریزرهای معمولی بالاتر است.دوقلوها، به لحاظ قیمتی نیز بسیار شبیه ساید بای سایدها هستند. ولی فریزرش شبیه به فریزرهای ساید بای ساید نیست؛ و معمولابه جای طبقه دارای کشو هستند. عموما در سمت بیرونی فریزرهای دوقلو، آبریزی در نظر گرفته نمی شود.

    این نکته را نباید فراموش کنید که ساید بای سایدها به دلیل داشتن دو موتور مجزا مصرف برق بیشتری نسبت به دیگر مدل ها دارند.

    2-فریزر بالا

    این نوع از یخچال فریزرها نوستالژی دوران کودکی ما محسوب می شوند. فریزر با تناسبی کوچک تر از یخچال در بالا قرار دارد. درست است که شاید ظاهر آن خیلی مدرن نباشد، اما هم ارزان تر هستند و هم دسترسی به مواد غذایی در آن راحت تر است. این مدل برای کسانی که فضای یخچال برای شان مهم تر از فریزر است کاملا مناسب است.
    3-یخچال فریزر در فرانسوی French Door یخچال «در فرانسوی» یخچالی با دو در مجزا و یک فریزر کشویی در قسمت پایین است. ظرفیت این یخچال ها بسیار بالاست. اما گران ترین مدل به شمار می روند و معمولا قیمت آن ها از ده میلیون تومان به بالاست. یک مزیت خوب این یخچال ها این است؛ که به هر چیزی که نیاز دارید؛ تنها با باز کردن در بخش مربوط نیازتان برطرف می شود و سرمای بقیه قسمت ها هدر نمی رود.

    4-فریزر پایین

    این مدل ها، معمولا به دو قسمت مساوی یخچال و فریزر تقسیم شده اند؛ و فریزر در قسمت پایینی قرار دارد. تفاوت فریزر پایین ها با فریزر بالاها در داشتن کشو است. فریزر بالاها فاقد کشو هستند، زیرا امکان افتادن کشو وجود دارد. علاوه بر این که اندازه فریزر در مدل های فریزر پایین نیز، بزرگ تر است، یک مزیت دیگر فریزر پایین ها، مجزا قرار دادن بسته ها در کشوهای مختلف است که نظم بهتری را ایجاد خواهد کرد.

    5-یخچال فریزرهای دوقلو

    یخچال فریزر های دوقلو دو دستگاه مجزا از یکدیگر هستند و هنگامی که در کنار هم استفاده می شوند ظاهری شبیه به ساید بای ساید ها دارند.این مدل برای استفاده خانواده هایی با تعداد زیاد مناسب است. همچنین اگر دفعات خریدتان کم و اندازه آن ها زیاد است، گزینه خوبی برای شما محسوب می شود. در نظر داشته باشید برای داشتن یخچال های دوقلو به دلیل جاگیر بودنشان باید آشپزخانه بزرگی داشته باشید. دوقلوها بر خلاف ساید بای سایدها که عمیق اند؛ کم عمق ولی با عرض بیشتر هستند.

    موتور مناسب یخچال

    بهترین و جدیدترین نوع موتورهای یخچال انواع خطی آن ها هستند. این موتورها علاوه بر مصرف برق کم و کارایی بالا، دارای صدای بسیار کمی هستند.

    قابلیت های به کار رفته در یخچال فریزرها چیست؟

    ضد برفک بودن

    نکته بسیار کاربردی و مهم در خرید یخچال فریزرها توجه به «ضدبرفک» بودن آن هاست. زیرا علاوه بر این که احتیاج به زحمت از بین بردن برفک ها و نظافت در اثر آن را از بین می برد، باعث کارایی بهتر و مصرف کمتر انرژی هم می شود.

    door in door

    در یخچال هایی که به این ویژگی مجهز شده اند، یک در بر روی در اصلی تعبیه شده است. با باز کردن در اول به قفسه هایی که در آن می توان بطری های نوشیدنی و آب میوه قرار داد، دسترسی یافت. بنابراین برای دسترسی به نوشیدنی ها لازم نیست در اصلی یخچال باز شود. در نتیجه باز نشدن در اصلی یخچال به طور مداوم باعث کاهش مصرف انرژی یخچال و در دراز مدت باعث کاهش هزینه برق خواهد شد.

    فیلتر تصفیه آب

    این فیلترها آب خروجی از آبریزها را تصفیه کرده و آب سالم تری برای گوارش تولید می کنند.

    فیلتر تصفیه هوا و ضد باکتری

    فیلترهای تصفیه هوا باعث می شوند، از انتشار بوی نامطبوع برخی مواد غذایی و نفوذ آن در دیگر محتویات یخچال جلوگیری شود. این فیلترها معمولا جنسی از کربن دارند و ضمن از بین بردن بوهای نامطبوع، از رشد باکتری ها در یخچال نیز، جلوگیری می کنند.

    محفظه ویژه

    برخی از یخچال ها، قابلیت تنظیم دما دارند. برای مثال می توانید دمای یک محفظه را سرد تر از بقیه یخچال تنظیم کنید.

    موتور اینورتر خطی

    استفاده از موتورهای خطی اینورتر در یخچال های جدید، تاثیر بسیار زیادی در مصرف کمتر انرژی در مقایسه با دستگاه های قدیمی که از کمپرسورهای معمولی استفاده می کنند، دارد.

    یخ ساز

    این ویژگی در اکثر یخچال های امروزی به صورت داخلی وجود دارد. یخ سازهای خارجی هم وجود دارند که روی در قرار می گیرند. هنگام خرید محصولاتی از این دست باید فکری برای لوله آب آن نیز بکنید.

    آبریز

    این قابلیت یکی از محبوب ترین گزینه های موجود دریخچال هاست. زیرا به راحتی دسترسی به آب سرد در هر زمان را فراهم می کند. البته آبریزها دو مدل هستند. درمدل معمولی آن مخزن آب که در یخچال قرار دارد باید به صورت دستی پر شود. آب در این مخزن ها معمولا بو و مزه نامطبوعی می گیرد، مگر این که فیلتر یا درپوش مناسبی داشته باشد. اما آبریزهایی که بر روی ساید بای سایدها قرار دارند به وسیله لوله ای به آب شهری متصل می شوند.

    آبریز آب داغ

    بعضی یخچال ها علاوه بر آبریز سرد، آبریز گرم هم دارند.

    یخچال های هوشمند

    پیشرفت تکنولوژی، روی یخچال ها هم تاثیر گذاشته و آپشن های آن ها را بیشتر کرده است. هم اکنون نسلی جدید از یخچال های هوشمند، با قابلیت اتصال به اینترنت روانه بازار شده اند. فکرش را بکنید، در حین پخت و پز در آشپزخانه بتوانید وبگردی یا حتی به صورت آنلاین بازی کنید. این رویای شیرین با یخچال های هوشمند به واقعیت پیوسته است. یا تصور این که بتوان برای هر کدام از اعضای خانواده پیامی در هنگام استفاده از یخچال گذاشت نیز بسیار جالب است و هزینه بسیاری از مکالمه های تلفنی در صورت نبود شما در خانه را می کاهد. این ویژگی در قابلیت «پیام خانواده» وجود دارد.

    شما می توانید بر روی نمایشگر یخچال برای اعضای خانواده پیام بگذارید یا با همگام سازی تقویم آن ها را از جلسات خود آگاه سازید. همچنین با فناوری تماشای سریع به وسیله نمایشگر یخچال می توانید؛ بدون باز کردن در یخچال از محتویات آن باخبر شوید. این فناوری می تواند در صورت رو به اتمام بودن ماده غذایی خاصی که در یخچال قرار دارد هشدار دهد. دیگر این که به لطف مجهز بودن به دوربین داخلی و اینترنت، حتی زمانی که خارج از منزل هستید و مطمئن نیستید آیا فلان ماده غذایی را در منزل دارید یا نه از طریق گوشی هوشمند خود به دوربین پانورامای داخل یخچال وصل شده و بررسی کنید.

    در هر صورت برای انتخاب هر مدل و داشتن هرگونه قابلیتی باید به جیب مبارک و نیاز خود توجه داشت زیرا گاه اضافه شدن تنها یک قابلیت می تواند میلیون ها تومان بر قیمت وسیله بیفزاید. این در حالی است که اگر مطابق با نیاز خود دست به انتخاب نزده باشید ممکن است خیلی از این قابلیت ها را حتی سال ها استفاده نکنید.

    مصرف انرژی

    در هنگام خرید به میزان برچسب انرژی توجه کنید. هر چقدر میزان مصرف انرژی به A نزدیک تر باشد یعنی دستگاه دارای مصرف انرژی کمتری است.

    گارانتی

    به ویژه در مواقعی که فروشنده اعلام می کند، موتور یخچال چینی نیست، از او بخواهید نوع موتور یخچال و کشور سازنده آن را در فاکتور گواهی کند. همچنین در هنگام خرید یخچال های دیجیتال باید به گارانتی قطعات الکترونیک توجه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر