رییس کمیسیون اقتصادی خبر داد؛

ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی

عصر کالا- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتشار اخباری در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده گفت: مجلس در صورت افزایش قیمت‌ها ورود می‌کند؛ ما امیدواریم تنها موضوع یک خبر غیرکارشناسی باشد اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، مجلس ورود می‌کند.

ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی که از سوی ریاست مجلس مأموریت یافته بود موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی را مورد بررسی قرار دهد، در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در صحن موضوعی در مورد اظهارنظر یکی از مسئولان واحدهای صنفی کشور مطرح شد که ایشان اظهارنظر غیرکارشناسی در مورد قیمت لوازم خانگی داشتند.

    نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: گویا ایشان اعلام کرده بودند که قیمت لوازم خانگی در سال 98، 40 درصد افزایش خواهد یافت لذا بررسی این موضوع از سوی ریاست مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از ظهر امروز پیگیری‌هایی را انجام دادم. خوشبختانه گزارشی که از انجمن لوازم خانگی در طول هفته‌های اخیر در نشست مشترکی که با مجموعه وزارت صنعت داشتم، حاکی از گشایش در صنعت لوازم خانگی است.

    پورابراهیمی افزود: توضیحات مربوط به حوزه وزارت صنعت حاکی از آن است که با توجه به ثبات نسبی که در ماه‌های اخیر در نرخ ارز ایجاد شده، ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید لوازم خانگی از طریق سامانه «نیما» تأمین شده است.

    وی تصریح کرد: مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود عمدتاً از طریق پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های فولاد است که مشکلی برای تأمین مواد اولیه تولید لوازم خانگی ندارند. طبق آماری که در اختیار داریم، کشور سالانه به یک میلیون یخچال نیاز دارد که به بیش از یک میلیون و 100 هزار یخچال توسط کارخانه‌های دولتی تولید می‌شود. همچنین 100 هزار دستگاه یخچال نیز به صورت سالانه صادر می‌شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در تولید ماشین‌آلات، کولر و سایر اقلام نیز گزارش‌های ما نشان‌دهنده این است که علی‌رغم وقفه‌ای که در تابستان به دلیل شوک ارزی اتفاق افتاد، تولید لوازم خانگی، مسیر خود را در فرآیند تولید طی می‌کند و در حال حاضر انبارهای کارخانجات تولید لوازم خانگی شرایط مطلوبی دارد.

    پورابراهیمی اظهار داشت: وضعیت صادرات لوازم خانگی علی‌رغم توقف کوتاه مدت، در حال حاضر وضعیت خوبی است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود 250 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی در سال آینده داشته باشیم. بنابراین دغدغه‌ای که در خصوص این موضوع در تابستان وجود داشت، کاملاً برطرف شده است.

    وی تأکید کرد: با همکاری بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و همچنین تأمین سایر مواد اولیه از پتروشیمی‌های داخلی به صورت مطلوب انجام می‌شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مسیر قیمت‌گذاری نیز در سال آینده مانند امسال خواهد بود بنابراین ایجاد این فضا برای ترغیب مردم برای افزایش خرید جهت خالی شدن انبارهای تولیدکنندگان است.

    به گفته پورابراهیمی، نگرانی در مورد تولید لوازم خانگی وجود ندارد و صادرات لوازم خانگی امسال و سال آینده تقویت خواهد شد، بنابراین اظهارنظر واحد صنفی غیرکارشناسی بوده و مجلس پیگیری می‌کند که مشکلات صنف لوازم خانگی برطرف شود.

    وی تصریح کرد: امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی در این خصوص از نهادهای مربوطه گرفت و قبل از این، جلساتی با نهادهای مختلف داشتیم که لوازم خانگی نیز یکی از موضوعات مورد بررسی بود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خصوص اظهارات اخیر، جلسه‌ای تشکیل نشد و تنها گزارشی از وزارت صنعت و مرتبطین با بازار لوازم خانگی گرفته شد.

    پورابراهیمی افزود: نظارت یکی از وظایف نمایندگان مجلس است که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود. در مورد قیمت لوازم خانگی با توجه به بحث‌هایی که اخیراً مطرح شده است، مجلس در صورت افزایش قیمت‌ها ورود می‌کند؛ امیدوارم تنها موضوع یک خبر غیرکارشناسی باشد اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، مجلس ورود می‌کند.

    وی ادامه داد: برآورد ما این است که از مجموعه نیاز کشور تنها 20 درصد تقاضای لوازم خانگی با برندهای خارجی را دارند ضمن اینکه ما تحت لیسانس شرکت‌های خارجی، در داخل لوازم خانگی تولید می‌کنیم بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بازار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. تولیدات مجموعه کارخانه‌های داخلی، مازاد بر نیازهای داخل است، با برندهای خارجی کار می‌کنند و نیاز بخشی از جامعه به برندهای خارجی را برطرف می‌کنند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاقات ماه‌های اخیر موجب تقویت تولید ملی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر