رشد آرام قیمت‌ها در بازار کامپیوتر

عصر کالا- بازار سخت‌افزار را حالا می‌توان به دو بخش فروش موبایل و محصولاتی به‌جز موبایل تقسیم کرد. بخش‌هایی که هریک حالا با چشمداشت به تقاضای مشتریانشان افزایش و کاهش تعداد فروششان را شماره می‌کنند.

رشد آرام قیمت‌ها در بازار کامپیوتر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، هنوز انتقادات بسیاری مبنی بر اینکه بازار بدون آمادگی وارد فاز اجرای طرح رجیستری شده است، وجود دارد و بازاریان سخت‌افزار در این‌باره معتقدند که بخشی از بازار که خواستار گوشی‌های متفاوتی از برند هستند، حالا دستشان خالی مانده است. کمبود مدل‌هایی که فروشندگان فکر می‌کنند محبوب مصرف‌کنندگان نیستند و وفور یکباره مدل‌هایی که بازار از واردات آنها اشباع شده از دلایل این نابسامانی در بازار است. بهنامی، یکی از فروشندگان بازار سخت‌افزار می‌گوید که تقاضا در بازار سخت‌افزار کم نیست؛ اما برخی کالا کمیاب شده‌اند و مصرف‌کنندگان سردرگم شده‌اند. به گفته او پیش از اینکه به‌طور مثال برای برند اپل شرکت‌های خاصی تعیین شود خریداران با اعلام مشخصات گوشی مورد نظرشان به فروشندگان به چیزی که می‌خواستند می‌رسیدند؛ اما حالا تنها اطلاعاتی که باید داشته باشند این است که فروشنده چه مدل و چه رنگی از گوشی مورد نظرشان را دارد.

    او ادامه می‌دهد: «بازار واردات محصولات اپل در دست شرکت‌هایی است که برخی از آنها در گذشته تنها مادربورد وارد می‌کردند؛ اما حالا صلاحیت واردات گوشی را پیدا کرده‌اند. حالا اکثریت این شرکت‌ها فقط اقدام به وارد کردن آی‌فون 10 کرده‌اند، چراکه فکر می‌کنند سود بازار در این مدل است. از سویی دیگر شرکت‌های دیگر نیز به خوبی در بازار جولان می‌دهند و به افزایش قیمت پرداخته‌اند. این درحالی است که به گفته وزیر قرار بود برخی از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های کره‌ای در بازار ایران خط تولید راه‌اندازی کنند؛ اما از زمانی که این خبر اعلام شد تا‌کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. بهنامی اعلام می‌کند که حالا بسیاری از شرکت‌های خارجی که در بازار ایران حضور دارند کالایشان را گران‌تر از گذشته به فروش می‌رسانند. این درحالی است که واردات کالاهایشان نیز به‌صورت روتین و همیشگی در حال انجام است.

    او می‌گوید به دلیل گرانی محصولات سخت افزاری مردم ترجیح می‌دهند که محصولات خود را بدون گارانتی خریداری کنند. بهنامی اضافه می‌کند: «به‌طور مثال اگر محاسبه کنید آی‌فون 10، هزار دلار است قیمت آن با دلار فعلی 4 میلیون و 200 هزار تومان است. این درحالی است که این گوشی در بازار رسمی به قیمت 5 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت با در نظر گرفتن تعرفه مالیات بر ارزش افزوده هم غیرمنطقی به نظر می‌رسد.» او این سوال را مطرح می‌کند که با همه این محاسبات شرکت‌های واردکننده محصولات اپل از جمله آی‌پد، تبلت و لپ‌تاپ این گرانی را چطور توجیه می‌کنند. «مردم برای یک میلیون پرداخت بیشتر برای خرید یک گوشی باید نیمی از حقوق خود را صرف کنند که چنین چیزی از توان افراد عادی خارج است. این گرانی باعث می‌شود تا هزینه بیشتر از جیب مصرف‌کننده برداشته شود.» گرانی در بازار سخت‌افزار اگرچه موضوع تازه‌ای نیست؛ اما کارشناسان معتقدند که برای کنترل آن تاکنون اجرای طرح‌های جلوگیری از قاچاق کالا نیز کارساز نبوده است. ایجاد رقابت نیاز به کاهش تعرفه واردات یا آزاد‌سازی واردات این کالا دارد. در چنین موقعیتی بازار در رقابت پایا قرار می‌گیرد و برنده واقعی مصرف‌کننده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر