چرا با کاهش نرخ ارز، لوازم خانگی ارزان نشد؟

عصر کالا- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش حجم کالاهای قاچاق در بازار، از ارزان‌تر شدن برخی برندهای قاچاق اروپایی در بازار لوازم خانگی نسبت به کالاهای تولید داخل گلایه کرد.

چرا با کاهش نرخ ارز، لوازم خانگی ارزان نشد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از تسنیم، مرتضی میری  با اشاره به حضور چشمگیر لوازم خانگی قاچاق در بازار اظهار کرد: متاسفانه امروز در بازار شاهد آن هستیم که اجناس و لوازم خانگی قاچاق، به وفور یافت می‌شود و افزایش لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده تا قیمت این کالاها کاهش چشمگیری داشته باشد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود:‌ به عنوان مثال قیمت یک ماشین لباسشویی آلمانی که 5 ماه پیش با قیمتی در حدود 15 میلیون تومان فروخته می‌شد، امروز به 5 تا 9 میلیون تومان رسیده است؛ حتی در شرایطی که لوازم خانگی بخصوص لوازم خانگی خارجی تنها به صورت نقدی فروخته می‌شد، امروز شاهد فروش اقساطی این لوازم خانگی قاچاق با چک یک‌ماهه هم هستیم.

    وی ادامه داد: شما نگاه کنید قیمت یک ماشین ظرفشویی در دبی حدود 500 دلار است که با احتساب قیمت حدود 12 هزار تومانی دلار، قیمت خرید آن در حدود 6 میلیون تومان تمام می‌شود؛ حالا اگر هزینه 300 تا 400 هزار تومانی واردات قاچاق این ماشین ظرفشویی را در نظر بگیریم، قیمت تمام شده آن می‌شود 6 میلیون و 500 هزار تومان و فروشنده نیز هرچه بالاتر از این قیمت بفروشد، می‌شود سودخالص.

    میری با بیان اینکه بعضاً از نظر قیمتی، خرید جنس خارجی قاچاق برای مشتریان این بازار به صرفه‌تر از کالای داخلی است گفت: متاسفانه علی‌رغم کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت لوازم خانگی تولید داخل کاهش نیافته و تولیدکنندگان به دلیل اینکه مدعی هستند ارز تخصیصی به آن‌ها ارز نیمایی است و نرخ ارز در سامانه نیما، کاهش نیافته، هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌های خود ندارند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد: امروز التهابات قبلی که در بازار لوازم خانگی وجود داشت فروکش کرده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد ولی متاسفانه به دلیل آنکه قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پیش از گرانی ارز، 2.5 برابر شده و درآمد مردم و مشتریان ما تناسبی با این افزایش قیمت نداشته است و قدرت خرید آن‌ها به مراتب کاهش داشته، با مشکل پایین بودن قدرت خرید در بازار لوازم خانگی مواجهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر