پای صحبت‌های فروشندگان؛

افت خرید لوازم‌خانگی

عصر کالا- در حالی صحبت‌هایی مبنی بر افزایش نرخ انواع لوازم خانگی مطرح شده است که پایین بودن تقاضا همچنان یکی از مشکلات اصلی این صنف است و آنچه از صحبت‌های فروشندگان برمی‌آید این است که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

افت خرید لوازم‌خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، در هفته‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی مسئولان مربوطه مطرح شد؛ افزایش قیمتی که ظاهرا قرار است به زودی اجرایی شود.

    پس از افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی در چند وقت اخیر، مسائلی تحت عنوان کم کردن میزان تخفیف فروش لوازم خانگی در فروشگاه‌ها سر زبان ها افتاد و برخی از برندها نیز تخفیف‌های 5 تا 10 درصدی را کم کردند. با این حال در بازار گرانی لوازم خانگی به صورت عملی رخ نداده است.

    مسئله‌ای که به تازگی با اعلام سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر افزایش قیمت این محصولات پس از ماه صفر مجددا قوت گرفت.

    به گفته غزنوی، افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده و علاوه بر این، قیمت مواد داخلی به دلیل افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی بالا رفته است، لذا احتمالا به دلیل این تغییرات قیمت لوازم خانگی بعد از ماه صفر افزایش خواهد داشت.

    این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت لوازم خانگی رضایت ندارند و معتقدند به کم شدن تقاضای بیشتر منجر می‌شود.

    از سوی دیگر وضعیت بازار لوازم خانگی ارتباط تنگاتنگی با بازار ارز دارد و از قیمت دلار تاثیر پذیرفته است. در سال 1391، زمانی که به یکباره قیمت دلار جهش قابل توجهی پیدا کرد تقریبا بیشتر لوازم خانگی افزایش چشمگیر قیمت پیدا کردند؛ اتفاقی که تلاطم جدی را در این بازار ایجاد کرد.

    اما شرایط در سال 1392 دستخوش تغییراتی شد. با وجود آنکه باز هم در مقاطعی در آن سال قیمت ها در بازار لوازم خانگی به سمت افزایش حرکت می کرد اما با ثباتی که در بازار ارز ایجاد شد قیمت ها تا حدودی در بازار کنترل و شیب صعودی قیمت ها تقریبا متوقف شد.

    از سال 1393 بازار لوازم خانگی با مسئله دیگری به عنوان "کاهش تقاضا" مواجه شد؛ موضوعی که شاید ریشه آن در فضای اقتصادی به سال های قبل‌تر برمی گشت اما خود را در این مقطع زمانی به شکل معناداری نشان داد.

    حال بار دیگر در سال 1396 بحث افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح شده است و این اتفاق در شرایطی در حال رخ دادن است که به طور کلی وضعیت تقاضا در بازار لوازم خانگی چندان مطلوب نیست و بیشتر فروشندگان از پایین بودن فروش کالا گله‌مند هستند. 

    از طرف دیگر نرخ دلار در هفته‌های اخیر شیب صعودی را طی کرده است و به بیش از 4200 تومان رسیده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قیمت انواع لوازم خانگی از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد در حال حاضر هم این افزایش نرخ دلار مزید بر علتی برای افزایش قیمت لوازم خانگی شود.

    آخرین مشاهدات از بازار لوازم خانگی و فروشندگان این لوازم نشان می‌دهد که همچنان کمبود تقاضا، اصلی‌ترین دغدغه این صنف است و اغلب از آن به عنوان معضل جدی یاد می کنند.

    یکی از فروشندگان لوازم خانگی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت فروش می گوید که در چهار سال اخیر میزان تقاضا شیب نزولی داشته و تقاضا برای لوازم خانگی روز به روز پایین‌تر آمده است. او دلیل اصلی این مسئله را پایین آمدن قدرت خرید و بالا رفتن نرخ ارز عنوان می کند.

    البته فروشنده دیگری، کمی خوش‌بین‌تر است و می‌گوید با نزدیک شدن به پایان سال و بیشتر شدن خرید جهیزیه در این مقطع وضعیت تقاضا روند بهتری پیدا کرده است؛ هر چند به گفته او باز هم در مقایسه با پنج - شش سال پیش میزان خرید افت زیادی داشته است.

    اما در مجموع آنچه از صحبت های فروشندگان لوازم خانگی برمی آید این است که با وجود آنکه وضعیت تقاضا مطلوب نیست شرایط نسبت به سال های 1391 و 1392 بهتر شده است. ولی در حال حاضر شرایط برای افزایش قیمت لوازم خانگی مهیا نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر