مدیرعامل سام الکترونیک:

قیمت های لوازم خانگی براساس نرخ ارزی دریافتی و سودهای قانونی تعیین می شود

عصر کالا- این روزها دیگر خبری از کمبود یا احتکار لوازم خانگی به گوش نمی رسد، چه عاملی باعث ایجاد چنین ثباتی در بازار شده است؟

قیمت های لوازم خانگی براساس نرخ ارزی دریافتی و سودهای قانونی تعیین می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از «ال کا ایران»، کارشناسان معتقدند قیمت گذاری جدید براساس هزینه تولید و حذف دلال ها از بازار، عرضه و تقاضا را به تعادل رسانده و از آنجایی که تولیدکننده ها تا چند ماه آینده مواد اولیه مورد نیاز را دارند تولید با روند گذشته حفظ خواهد شد.

    نزدیک به هشت ماهی است که از آغاز تهدیدها و تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران می گذرد و دیگر از آن التهاب قیمت ها در بازار خبری نیست، در آن دوره لوازم خانگی یکی از عمده محصولاتی بود که با چالش قیمت و عرضه مواجه بود، تا جایی که بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند قیمت بالای مواد اولیه و ... باعث کاهش تولید و در نهایت آسیب به این صنعت خواهد شد، هرچند در آن زمان دولت وعده ارز دولتی با نرخ 4200 تومان هم داده بود، اما روند کند ثبت سفارش و تخصیص ارز باعث شده بود بسیاری از عرضه‌کننده‌های خرد دست به احتکار بزنند یا تولیدات قبلی را با قیمت دلار روز که بیش از 12 هزار تومان بود عرضه کنند، این روند تا شهریورماه 97 ادامه داشت، تا اینکه تصمیم‌های جدید در این بازار گرفته شد، اما چه اتفاقاتی در صنعت لوازم‌خانگی در چند ماه اخیر رخ‌داده که بازار به آرامش نسبی رسیده است، در این رابطه با مسئولان و فعالان این صنعت گفتگو کرده‌ایم که برای آگاهی از وضعیت بازار تا پایان این گزارش را بخوانید.

    رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی امروز به تعادل رسیده است، گفت: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی از نظر تأمین مواد اولیه مشکلی ندارد و تولید تقریباً با همان روند گذشته ادامه دارد و همین مسئله باعث شده تقاضای کاذبی که پیش از این در بازار بود کاهش یابد، در واقع تولید و عرضه به تعادل رسیده که به این معناست که به اندازه ی تقاضا، عرضه وجود دارد، در حالی که پیش از این تقاضا بیش از عرضه داخلی بود و بخشی از آن به سوی خرید کالاهای خارجی سوق پیدا می کرد.

    علیرضا موسوی با بیان اینکه هر تولیدکننده شرایط خاص خود را دارد، افزود: در مجموعه ما که بخشی از قطعات را از کره تأمین می کند تا پایان سال مواد اولیه مورد نیاز را دارد و با همان سطح تولید قبلی فعالیت خواهد کرد  و برای سال آینده نیز برنامه های داریم که روند تولید را در همین سطح ادامه دهیم.

    مدیرعامل سام الکترونیک درباره وضعیت قیمت لوازم خانگی در بازار نیز تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ها براساس قیمت تمام شده و نرخ ارزی دریافتی و سودهای قانونی که سازمان حمایت برای تولید در نظر گرفته تعیین می شود که پس از آن در سامانه 124 ثبت می شود.

    او درباره مشکلات احتمالی بازار لوازم خانگی در کشور، اظهار کرد: از زمانی که سامانه نیما راه افتاده برای واردات مواد اولیه ارز نیمایی دریافت کرده ایم و همین موضوع باعث شد قیمت تأمین مواد اولیه گران‌تر از قبل باشد و همچنین ارزش پول ملی نیز به دلیل افزایش تورم ارز کاهش یافته که نتیجه آن کاهش سرمایه در گردش بوده و واحدهای تولیدی نمی توانند با همان سرمایه قبلی مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند. با این حال امروز سطح تولید حفظ‌شده و قطعات یدکی نیز به اندازه ی تقاضای بازار تأمین می شود، به طور کلی می توان گفت در حال حاضر بازار لوازم خانگی آرام است و اگر همین روند ادامه داشته باشد به ثباتی پایدار خواهد رسید.
    حذف احتکار از بازار

    پیش از این افزایش ناگهانی قیمت کالاها در بازار و تفاوت با قیمت عرضه محصولات در کارخانه باعث شده بود که بسیاری از عرضه کننده های خرد و متوسط به سمت احتکار و گران فروشی سوق پیدا کنند و تولیدکننده ها نیز در آن زمان مجبور بودند با قیمت مصوب محصولات خود را عرضه کنند که بعد با مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار این مشکل حل شد.

    دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران  با بیان اینکه از ابتدای سال 97 که افزایش مجاز قیمت لوازم خانگی 9.6 درصد اعلام شده بود مواد اولیه ای مانند مس، فولاد و آلومینیوم تا پایان تیر 60 درصد افزایش قیمت داشتند، گفت: در آن زمان بحث افزایش نرخ دلار، دستمزد نیروی انسانی بر قیمت تمام شده نیز تأثیر گذاشته بود، همه این مسائل باعث کاهش تولید صنعت لوازم خانگی در یک مقطع زمانی شد و تا ابتدای شهریور ماه نیز ادامه داشت و در آن زمان قیمتی که سازمان حمایت در نظر گرفته بود با قیمت نهایی تولید همخوانی نداشت، از این رو پیشنهاد ما این بود که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قیمت گذاری جدید انجام شود.

    حبیب‌الله انصاری با بیان اینکه کاهش روند تولید در 4 ماه اول 97 بین 30 تا 40 درصد بود، گفت: در آن زمان با وزارت صنعت و سازمان حمایت نامه نگاری کردیم که قیمت گذاری بر مبنای تأثیر مواد اولیه و هزینه ها باشد، در واقع قرار بود واحدها قیمت پیشنهادی خود را برای محصولات ارائه کنند که این موضوع در کار گروه تنظیم بازار به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و  عضویت نمایندگانی از سازمان های دیگر تصویب شد و از آن به بعد واحدها بر اساس قیمت مواد اولیه و سایر هزینه ها، قیمت نهایی محصول خود را تعیین می کردند.

    وی درباره منافع روند جدید قیمت گذاری گفت: در آن زمان بسیاری از فروشندگان احتکار کرده بودند و حتی گرانتر از قیمت فاکتور به مصرف کننده لوازم خانگی می فروختند. از طرف دیگر امروز بحث گران‌فروشی نمی‌تواند مطرح شود، زیرا تولیدکننده‌ها نیاز به سرمایه در گردش دارند و اگر یک کارخانه گران‌تر بفروشد در بازار رقابتی با مشکل تقاضا مواجه خواهد شد.

    انصاری با اشاره به اینکه امروز نیز مشکلاتی همچنان وجود دارد، گفت: الان پروسه طولانی ترخیص کالا و ثبت ارز صادراتی و... باعث شده همچنان گره‌هایی در روند تولید تا عرضه وجود داشته باشد، در بخش مبادلات مالی نیز موانعی وجود دارد که با توجه به اینکه شنیده شده یکی از بانک های چینی در زمینه مبادلات مالی قرار است دوباره فعال شود، به نظر می رسد در آینده مسئله مبادلات مالی حل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر