دخل از تو، خرج از من

عصر کالا- بوی عید که توی کوچه‌های شهر می‌پیچد همه‌‌چیز عوض می‌شود و رنگ و بوی بهار می‌گیرد؛ خانه‌تکانی‌ها شروع می‌شود، جمع و جور کردن و جمع بندی کارها انجام می‌شود و کار خیلی مهم دیگری هم اتفاق می‌افتد. بله...درست فهمیدید.

دخل از تو، خرج از من
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر کالا» به نقل از همشهری،  زمان خرید شب عید از راه می‌رسد. شما در خیابان‌ها خانواده‌هایی را می‌بینید که قطاری دنبال هم راه افتاده‌اند و از این فروشگاه به آن فروشگاه می‌روند. پول می‌شمارند و کارت می‌کشند و چک می‌دهند و خرید می‌کنند. از کیف و کفش و لباس عید گرفته تا لوازم خانگی و پرده و... . اصلا انگار تقویم مالی خانواده‌های ایرانی از دم دمای بهار رسمی می‌شود.

    در این میان اما گاهی بعضی چیزها باعث تلخی می‌شود. می‌توان مردهایی را دید که اخم کرده‌اند و خانم‌هایی که قهر... در این نوشته روی کلام‌مان با خانم‌هاست چرا که معمولا پای ثابت این خریدها هستند. اینکه می‌شود طور دیگری هم به عید و خریدهای عید نگاه کرد و با کمی مراعات‌کردن حتما می‌توان عید بهتری داشت و سالی جدید را شروع کرد. شاید این مراعات‌کردن شروع یک رشد درونی هم باشد. با ما همراه باشید.

    شما ستون خانواده هستید
    همه‌‌چیز از شما شروع می‌شود و دور می‌زند و باز هم به شما ختم می‌شود؛ اینکه بچه‌ها عادت کنند که حتما نزدیک عید خرید کنند یا نه، اینکه عادت کنند چقدر خرید کنند، چه چیزهایی بخرند و با چه قیمت‌هایی و از کجا بخرند. شما به‌عنوان خانم و مادر خانه هستید که تعیین می‌کنید فرهنگ خرید در خانه چگونه شکل بگیرد؛ بچه‌ها برندباز بشوند و کفشی را که می‌توان 50هزار تومان خرید را میلیونی بخرند یا به‌دنبال کیفیت و قیمت مناسب باشند؛

    اینکه به‌دنبال جنس‌های خارجی بروند یا از تولید داخلی حمایت کنند و بگردند و جنس با کیفیت داخلی خریداری کنند. همه اینها به شما برمی‌گردد. حتی اینکه جیب شوهرتان را آنقدر خالی کنند که تهش تار عنکبوت ببندد هم به شما برمی‌گردد. پس لطفا نقش خود را بشناسید و خانواده را به مسیری که درست باشد هدایت کنید.

    هوای همسرتان را داشته باشید
    یکی از خواسته‌های هر مردی این است که پول کافی داشته باشد تا در اختیار همسر و فرزندانش بگذارد و آنها با خیال راحت خرید کنند و اجناسی را که دوست دارند تهیه کنند اما واقعیت این است که در همه جای دنیا به جز قشر مرفه محدودی در جامعه، بقیه مردم از آنها که دستشان بازتر است تا آنها که معیشت تنگ‌تری دارند، همگی در حدود مالی خود باید با دقت، هزینه‌های جاری و خرید خود را مدیریت کنند و اگر با دقت و حساب و کتاب درآمدهای خانوار هزینه نشود به مشکل برمی‌خورند.

    حالا در چنین شرایطی اگر شما به‌عنوان خانم خانه به همسرتان فشار بیاورید و با اصرار و قهر و هزار ترفند و روش دیگر همسرتان را مجبور کنید که بیش از وسعش خرید کند نه‌تنها عاشقانه و محبت‌آمیز نیست بلکه از سر عدل و انصاف هم نیست. پیامبر مهربانی و رحمت، حضرت محمد(ص) هم همواره خانم‌ها را به رعایت وضعیت مالی همسرشان و مدارا با وضعیت مالی همسر توصیه کرده و در حدیثی تامل برانگیز فرموده‌اند: از زنی که با شوهر خود مدارا نکند و از او چیزی را بخواهد که انجام آن در قدرت او نباشد هیچ کاری قبول نخواهد شد و روز قیامت خدا را درحالی‌که بر او غضبناک است ملاقات خواهد کرد.

    مراقب «سیابهار» باشید
    قدیمی‌ها اصطلاحی داشتند به نام «سیابهار»، این سیاه بهار البته بیشتر به نبودن میوه مناسب در ماه‌های اول و دوم بهار اشاره داشت اما واژه مناسبی برای جیب مردها در‌ماه فروردین است. به همان اندازه که کار و کاسبی‌ها در‌ماه اسفند رونق دارد در‌ماه فروردین کساد است، از طرف دیگر کارمندها و حقوق بگیران هم که در‌ ماه اسفند همه پاداش و عیدی و اضافه‌کاری‌هایشان را گرفته‌اند در این‌ماه با حداقل حقوق مواجهند.

    افرادی هم که ساعتی و قراردادی کار می‌کنند به جهت تعطیلات زیاد فروردین با کاهش چشمگیر حقوق مواجه می‌شوند؛ یعنی همسر شما اگر اهل حساب و کتاب دقیق باشد باید کمی از محل رونق اسفند‌ماهش را برای فروردین‌ماه ذخیره کند و کنار بگذارد. پس اگر می‌بینید کمی از پول ته جیبش را ذخیره و سعی می‌کند در خریدهای پیش از عید هزینه نشود مته به خشخاش نگذارید. از سوی دیگر، عید و ابتدای فروردین، ‌ماه مسافرت و مهمانی است. از هزینه‌های سنگین آجیل و میوه و پذیرایی مهمان‌های عید گرفته تا هزینه‌های تفریح و مسافرت، همه و همه باید از همین درآمد اسفند تأمین شود. لطفا کمی جلوتر را هم ببینید و با همسرتان همراه باشید.

    جیب همسرتان به دریا وصل نیست
    تقویم مالی کشور ما معمولا به پایان سال ختم می‌شود و به همین دلیل خیلی از حساب و کتاب‌های مالی دم دمای عید تسویه می‌شود. این تسویه حساب از هر دو طرف دریافت و پرداخت وجود دارد؛ یعنی همانطور که در نزدیکی‌های عید حقوق و پاداش و عیدی و چک‌های مشتریان و... به جیب همسر شما سرازیر می‌شود یک‌سری هزینه‌ها هم از جیب همسرتان می‌رود.

    بانک‌ها در این موقع از سال به‌شدت فعال می‌شوند و یاد وصول همه مطالباتشان می‌افتند، طلبکاران به‌دنبال بستن حساب خود هستند و خلاصه همه می‌خواهند حسابشان را تسویه کنند. در چنین شرایطی هر چند ممکن است ورودی‌های مالی همسر شما در آخر سال زیاد باشد، خرج‌های او هم زیاد می‌شود و از این جهت بهتر است کمی هوای او را داشته باشید و همانطور که آمار ورودی‌ها را می‌گیرید هوای خروجی‌های مالی را هم داشته باشید.

    برای خرید هیچ‌وقت دیر نمی‌شود
    این درست است که همه عادت دارند خریدهایشان را نزدیک عید و در‌ماه اسفند انجام دهند اما باور کنید مجبور نیستید همه خریدهایتان را در این‌ماه انجام دهید. با کمی تدبیر و مدیریت می‌توانید از خریدکردن‌هایتان لذت بیشتری ببرید و با آرامش بیشتری خرید کنید. همه خریدهایتان را روی کاغذ بنویسید و فهرست کنید. بعد اولویت‌ها را مشخص کنید. بعضی اجناس پیش از عید در بورس فروش هستند و شما با گزینه‌های بهتر و بیشتری در خریدتان روبه‌رو خواهید بود.

    خرید این اقلام پیش از عید احساس تازگی و نوشدن بهار را هم تقویت می‌کند و حس خوبی به شما و خانواده‌تان می‌دهد. اما خریدهای سنگین را به ماه‌های بعد موکول کنید. هیچ دلیلی ندارد حالا اگر خانه‌تکانی کرده‌اید فرش و موکت و پرده‌تان را هم عوض کنید. ضمن اینکه بازار دم عید، زمینه سودجویی بعضی فروشندگان را هم فراهم می‌کند تا کالای ارزان قیمت خود را به چندین برابر قیمت بفروشند و در ماه‌های بعدی می‌توانید با دقت و آرامش بیشتری خریدتان را انجام بدهید. تازه این خبر خوش را هم به شما بدهم که به‌دلیل کسادی بازار در ماه‌های بعد از عید می‌توانید تخفیف‌های خیلی خوبی برای خریدهایتان بگیرید.

    دو قطبی خرید بیشتر یا آرامش بیشتر
    مردها دوست دارند پیش از عید همراه شما از خریدکردن برای همسر و فرزندانشان لذت ببرند. حتما خودتان هم این احساس را تجربه کرده‌اید که در آغاز فرایند خرید، معمولا مردها خلق و خوی خوشی دارند و سرحال و سرخوشند اما کم‌کم وقتی خرید طولانی می‌شود و دماسنج جیب آقایان به سمت صفر می‌رود اخلاقشان هم عوض می‌شود و بدخلق می‌شوند.طولانی شدن فرایند خرید هم می‌تواند مردها را از شرایط عادی‌شان دور کند.

    شما باید ظرفیت خرید خود و خانواده را مشخص کنید و براساس همین ظرفیت و هوشمندانه در هنگام خرید عمل کنید تا خلق و خوی همسرتان خوب بماند و تنگ نشود. پس دقت کنید اگر می‌خواهید همسرتان در هنگام خریدکردن و پس از آن در دوران عید سرحال و خوش‌اخلاق بماند مراعات جیبش را بکنید و هوای حوصله او را هم داشته باشید. برای مردان جیب خالی یعنی دغدغه و استرس و فشار و بی‌حوصلگی و جیبی که مبلغی پس‌انداز در آن مانده باشد یعنی آرامش و امنیت و ابتکار عمل. حالا دیگر تصمیم با خودتان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر