گرانی دلار، بهانه بی‌ربط گرانی لوازم‌خانگی

عصر کالا- گرچه نرخ دلار در هفته‌های اخیر روند افزایشی داشته و به هر حال روی قیمت کالاهایی که با نرخ رشد یافته دلار وارد می‌شوند اثر خواهد گذاشت، اما افزایش قیمت کالاهایی که در انبار هستند و با نرخ قبلی دلار وارد شده‌اند بی‌ربط است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان باید در این زمینه پاسخگوی بازار مصرف و برخورد با گران‌فروشان باشد.

گرانی دلار، بهانه بی‌ربط گرانی لوازم‌خانگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، حدود سه هفته از زمانی که نرخ دلار سر به افزایش گذاشت و به مرز 4000 تومان نزدیک شد، می‌گذرد و آثار مختلفی که روی وجوه متنوع اقتصاد ایران گذاشت. از استقبال صادرکنندگانی مانند فعالان معدنی که مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنند گرفته تا واکنش هایی که بازار کالا های مصرفی به این پدیده داشتند.

    اما در این میان و در کنار آثار منطقی افزایش دلار، آثار روانی آن نیز وجود دارد و حتی می توان مواردی را دید کرد که این افزایش قیمت دلار را بهانه قرار دادند تا کالاهای مصرفی خود را در حالی که ارتباط چندانی با افزایش دلار ندارند با قیمتی بالاتر از قیمت حقیقی به فروش برسانند.

    از جمله گروه کالاهایی که افزایش توجیه ناپذیری را در روز های اخیر داشته‌اند، لوازم خانگی هستند. صنعت لوازم خانگی در سال‌های اخیر در رکود به سر برده که همین امر باعث شده لوازم خانگی تولید داخل و کالاهای وارداتی عمدتا با انباشت کالا در انبارها مواجه شوند و این یعنی حتی اگر افزایش نرخ دلار اثر مستقیم بر این گروه کالایی داشته باشد، عرضه لوازم خانگی از داخل انبارها صورت می‌گیرد که هزینه تولید آن بر مبنای نرخ سابق دلار بوده، نه نرخ افزایش یافته آن.

    علاوه بر این، مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی حکایت از افزایش قیمت این محصولات دارد و رئیس اتحادیه فروشنگان لوازم خانگی نیز افزایش قیمت متاثر از افزایش نرخ دلار را در هفته گذشته تایید کرده و در این باره گفته که قیمت لوازم خانگی وارداتی در هفته‌های اخیر پنج تا شش درصد افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت به بالا رفتن نرخ دلار مرتبط است و قیمت کالاهای مواد اولیه تولید داخل هم مانند فولاد، مس و محصولات کارخانه‌های مادر افزایش یافته و تولیدکنندگانی که این مواد را خریداری می کنند می‌گویند به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه مجبور هستند که کالاهایشان را گران کنند.

    گرانی ناشی از دلار غیرمنطقی است و رکود را تشدید می‌کند

    طحان پور در همین رابطه با غیر قابل قبول دانستن این افزایش قیمت اظهار کرد که گران شدن کالاها پس از بالا رفتن نرخ ارز برای اقتصاد ما تبدیل به یک عادت شده است و تاثیر آن هم در بازار منفی است، شاید گردش کاذبی در بازار ایجاد کند اما رکود را تشدید خواهد کرد و باعث می‌شود مردم به جای خرید کالای جدید ترجیح می‌دهند وسایل قدیمی‌شان را تعمیر کنند. ما به عنوان اتحادیه این افزایش قیمت را قابل قبول نمی‌دانیم، چراکه وقتی کالایی در انبار است و قبل از گران شدن دلار وارد شده است نباید قیمت آن افزایش پیدا کند.

    رئیس اتحادیه فروشنگان لوازم خانگی در بخشی دیگر از سخنان خود موضوع خود را درباره این گرانی ها کمی دقیق تر و اعلام کرد که برخی از افزایش قیمت‌ها ناشی از این بود که برخی عرضه‌کنندگان لوازم خانگی تخفیفات خود را حذف کردند که البته به نظر ما حذف این تخفیفات فعلا اثر مناسبی در بازار ندارد و این‌ موضوع را به آن‌ها ابلاغ کرده‌ایم. همچنین برخی دیگر نیز افزایش قیمت را به خاطر افزایش نرخ دلار داشتند که مجموع این افزایش‌های صورت گرفته باعث بالا رفتن قیمت چهار تا هفت درصدی لوازم خانگی شد که علاوه بر تذکری که به اعضای اتحادیه داده شد، لیست آن‌ها را نیز در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار خواهیم داد.

    اگر گران‌فروشی کنید، نرخ‌ها را دستوری می‌کنیم

    در همین رابطه سید محمود نوابی - رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان - نیز اعلام کرد که هنوز از این گرانی ها گزارش دقیقی نرسیده اما اگر گرانی لوازم خانگی خارج از تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رخ داده باشد، قطعا با آن برخورد می‌شود تا جایی که لوازم خانگی را از گروه کالایی دو به گروه کالایی یک برگردانده و مشمول قیمت گذاری تکلیفی می‌شود.

    وی همچنین وظیفه نظارت بر بازار را صرفا منحصر به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان ندانست و عنوان کرد که در این زمینه همه دستگاه‌های درگیر یعنی اتاق اصناف و اتحادیه فروشندگان باید نظارت خود را اعمال کنند و البته نظارت عالی هم بر عهده ما در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان است.

    ولی به هر حال به نظر می‌رسد که برای کنترل بازار در زمان‌هایی مانند افزایش نرخ دلار باید تدابیری اندیشیده شود تا موج‌های روانی نتواند این چنین، قیمت ها را در بازار مصرف آشفته کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر