قیمت ظروف یکبار مصرف در آستانه تاسوعا و عاشورا

عصر کالا- بیشترین تقاضای ظروف یکبار مصرف در ماه محرم است که هیات‌ها و تکایا برای صرف نذورات از آن‌ استفاده می‌کنند، ‌ اما امسال فروشندگان می‌گویند "کمی کاهش تقاضا داشته‌اند که علت اصلی آن افزایش چشمگیر قیمت‌هاست".

قیمت ظروف یکبار مصرف در آستانه تاسوعا و عاشورا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا؛ امروز (سه‌شنبه)، یک ‌روز مانده به تاسوعا، بازار خرید ظروف یکبار مصرف شلوغ‌تر از قبل است. اما فروشندگان می‌گویند نسبت به سال‌های گذشته تقاضای ظروف یکبار مصرف در این ماه کاهش جزئی داشته است که علت اصلی آن افزایش قیمت چشمگیر محصولات پلاستیکی است.

    فروشندگان همچنین می‌گویند این مدت شاهد کاهش دوره‌ای انواع محصولات پلاستیکی در بازار بودند و در هر دوره بعضی از محصولات را به سختی در بازار پیدا می‌کردند. از سوی دیگر افزایش چشمگیر قیمت این محصولات، مغازه‌داران را نیز برای تهیه ظروف پلاستیکی دچار مشکل کرده است؛ موضوعی که دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف هم آن را تایید کرده و می‌گوید "به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه و ترس از اتهام احتکار، قیمت این محصولات دو تا سه برابر افزایش یافته است".

    در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، مشاهدات از قیمت ظروف یکبار مصرف در بازار حاکی از این است که هر قطعه ظروف «تک پرس آلومینیمی» بیش از سه برابر ظرف «تک پرس فومی» فروخته می‌شود. به طوریکه بسته 300 تایی ظرف «تک‌پرس فومی» 62 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی هر عدد 206 تومان. همچنین هر عدد ظرف «تک پرس آلومینیمی» 700 تومان است که به گفته فروشندگان، ‌ هر چه تعداد بیشتری خریداری شود قیمت ظرف آلومینیومی ارزان‌تر حساب می‌شود.

    ‌ «لیوان یکبار مصرف پلاستیکی» که پرمصرف‌ترین ظرف یکبار مصرف در این ایام است در بسته‌های 500 تایی به قیمت 28 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی دانه‌ای 56 تومان. همچنین «لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی» که به گفته دست‌اندرکاران زیان کمتری نیز برای محیط زیست دارد، دانه‌ای 230 تومان و در بسته‌های 50 تایی 11 هزار و 500 تومان است.

    «قاشق و چنگال پلاستیکی»، هر کدام در بسته‌های جداگانه 100 تایی 8000 تومان قیمت دارد که برای این محصولات جایگزین گیاهی به قیمت بسته‌ای 2500 تومان در بازار عرضه می‌شود که در هر بسته آن 12 عدد موجود است.

    بشقاب یکبار مصرف نیز که معمولا استفاده کمتری در این ایام دارد، در بسته‌های 25 تایی در دو طرح شیشه‌ای و سفید موجود است. قیمت هر بسته «بشقاب پلاستیکی سفید» 10 هزار تومان و هر بسته «بشقاب پلاستیکی شیشه‌ای» 5000 تومان است.

    البته در بازار مصرف ظروفی هم عرضه می شوند که به اصطلاح کالای زیرپله‌ای خوانده می‌شوند و به دلیل نداشتن مجوز استاندارد و پروانه ساخت ارزان‌تر هستند. اما تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بازار این محصول به خریداران توصیه می‌کنند محصولاتی را بخرند که پروانه ساخت دارند، چراکه این برچسب نشان‌دهنده این است که ظروف، مورد تایید اداره کل نظارت غذا و مواد آشامیدنی وزارت بهداشت است.

    همچنین درخصوص احتمال مضر بودن مصرف غذای داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی، باید در نظر داشت که مسئولیت این کالا با توجه به نام آن این است که غذا را از محل طبخ تا منزل منتقل کند در نتیجه نگه داشتن غذا یا گرم کردن غذا با این ظروف در مایکروفر درست نیست و این کالا حد و درجه حرارت مصرف دارد که روی پروانه ساخت آن ذکر شده است.

    موضوع دیگری که در صنعت پلاستیک به آن تاکید می‌شود این است که پلاستیک ثروت مولدی است که نباید از بین برود؛ لذا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که پلاستیک زباله نیست و ظروف یکبار مصرفی که در ایام محرم استفاده می شود می‌تواند به صنعت بازیافت برگردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر