آیا یک روبات می‌تواند نخست وزیر شود؟‌

عصر کالا- آیا روبات‌ها می‌توانند به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شوند و اداره یک کشور یا حتی جهان را برعهده بگیرند؟

آیا یک روبات می‌تواند نخست وزیر شود؟‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایران، این سؤالی است که به تازگی ذهن بسیاری از مردم جهان را به خود مشغول کرده است و بسیاری بر این اعتقاد هستند که در آینده‌ای نه چندان دور سیستم‌های هوشمندی همچون روبات‌ها به درجه‌ای از هوشمندی و قابلیت کاربردی می‌رسند که حتی می‌توان با خیال راحت اداره یک کشور یا حتی جهان را برعهده بگیرند و از پس وظیفه‌ای همچون مملکت‌داری برآیند.

    اما آیا واقعاً این فرضیه روزی به واقعیت پیوسته و ما می‌توانیم حضور روبات‌ها را در پست‌های کلیدی همچون نخست‌وزیری مشاهده کنیم.

    در پاسخ به این سؤال «زولتان ایستوان» یکی از محققان آینده نگر در حوزه مذاهب می‌گوید: واقعیت این است که هر کاری که انسان بتواند انجام دهد قطعاً یک ماشین هوشمند نیز می‌تواند آن را به گونه‌ای چشمگیرتر انجام دهد.

    وی در عین حال افزود: در برخی از مقاطع تاریخی می‌توان روباتی هوشمند ساخت که از مغز انسان بهتر کار کرده و اداره یک کشور، جهان و حتی یک سیاره را در دست گرفته و این وظیفه خطیر را به نحو احسن انجام دهد.

    این ژورنالیست امریکایی تصریح کرد: صحبت در خصوص اداره یک کشور منافع افراد را در پذیرفتن چنین امر خطیری روشن‌تر می‌کند؛ این در حالی است که یک روبات الگوریتم‌های بهتری را ارائه کرده و اهدافی فردی در خصوص ایفای وظیفه خود ندارد.

    ایستوان گفت: هوش مصنوعی می‌تواند برنامه‌ریزی شده و همانند یک بلندگوی هوشمند و بی‌طرف از حقوق مردم خود دفاع کند. این در حالی است که قطعاً یک ماشین هوشمند قادر خواهد بود میلیون‌ها و میلیون‌ها رأی و نظر رأی دهندگان خود را به واقعیت نزدیک‌تر کرده و با تکیه بر دموکراسی از حقوق آنها دفاع کند.

    علی رغم حمایت این ژورنالیست امریکایی از حضور هوش مصنوعی در کرسی‌هایی همانند نخست‌وزیری و رهبری جهانی، باید این نکته را در نظر گرفت که این ماشین‌های هوشمند به هیچ وجه احساس نداشته و با حس همدردی و دلسوزی با انسان‌ها بیگانه هستند. همین نقطه ضعف نیز باعث شده است که بسیاری از محققین آینده نگر مخالف حضور روبات‌ها و هوش مصنوعی در عرصه رهبری  باشند.‌

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر