دستبندهای ردگیر سلامتی و ساعت های هوشمند

عصر کالا- بسیاری اعتقاد داشتند ساعت های هوشمند گجت های جنجالی بعدی هستند و به زودی زندگی کاربران را تحت شعاع خود می گیرند، اما هرچه بیشتر گذشت ناکارآمدی این ابزارها بیشتر نمایان شد.

دستبندهای ردگیر سلامتی و ساعت های هوشمند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از  ایسکانیوز، حالا دیگر حتی خود تولید کنندگان هم تمایل چندانی به ساخت مدل جدید ساعت های هوشمند پیشین خود ندارند و به نظر می رسد این ابزارها با شکل و خصوصیات فعلی، هنوز آمادگی ایجاد شگفتی در بازار را ندارند.

    در مقابل اما دستبندهای سلامتی را داریم که به جای تلاش برای انجام وظایف تلفن های هوشمند به شکل الکن، روی چند عملکرد خاص و کاربردی در حوزه ی ورزش و سلامتی تمرکز کرده و همان ها را هم کاملاً قابل قبول انجام می دهند.

    بر همین اساس است که آمار فروش ساعت های هوشمند ظرف یک سال اخیر از 5.6 میلیون به 2.7 میلیون واحد کاهش یافته است، یعنی چیزی حدود نصف، آن هم در حالی که دستبندهای سلامتی به لطف عملکرد مناسب و جذابیت های خود به شکل همزمان با رشد میزان فروش مواجه بوده اند.

    با توجه به استقبال کاربران از دستبندهای ردگیر سلامتی و تنوع روزافزون آنها فرصت را مغتنم شماردیم تا به بهانه ی فرا رسیدن تعطیلات آغاز سال نو، راهنمای خرید بهترین ابزارهای پوشیدنی در آغاز سال 96 را پیش چشمتان قرار دهیم.

    راهنمای انتخاب ابزارهای پوشیدنی

    بازار ابزارهای پوشیدنی در مدت اخیر تغییر و تحول بسیاری را تجربه کرده است. Fitbit مدتی پیش شرکت Pebble را خریداری کرد(تاثیرات این ادغام روی بازار را اینجا مطالعه کنید)، Whitings به مالیک نوکیا درآمد، Jawbone تولید دستبندهای سلامتی را کنار گذاشت و شرکت های متعددی از جمله موتورولا، توسعه ی ابزارهای پوشیدنی خود را متوقف کردند.

    با چنین تغییرات گسترده ای، حالا بیشتر از هر زمان لازم است بدانیم هنگام خرید یک ابزار پوشیدنی چه سوال هایی باید در ذهن داشته باشیم.

    کاربر اندروید هستید یا آیفون؟

    بله این موضوع حتی هنگام خرید ساعت های هوشمند هم تا حدی اثر گذار است. برای مثال اپل واچ تنها در صورتی که آیفون داشته باشید قابل استفاده خواهد بود و بهترین تجربه کاربری ابزارهای مبتنی بر Android Wear هم در موبایل های اندرویدی رقم می خورد. البته برخی مدل ها با آیفون هم کار می کنند اما همگام کردن آنها با یکدیگر دشوار تر است و امکانات دستگاه هم، نسبت به استفاده با موبایل اندرویدی محدود تر خواهد بود.

    سیستم عامل تایزن هم سومین انتخاب موجود برای ساعت های هوشمند به حساب می آید که با هردو پلتفرم اندروید و iOS کار می کند، اما باید توجه داشته باشید که در این حالت هم، امکانات دستگاه برای مثال نسبت به استفاده از اپل واچ با آیفون محدود تر است.

    در مورد دستبندهای سلامتی، محدودیت به مراتب کمتر است و بیشتر این ابزارها با هر دو پلتفرم اندروید و iOS به خوبی کار می کنند، اما موارد استثنایی هم وجود دارد.

    حاضر هستید ابزار خود را به شکل مسمتر شارژ کنید؟

    حتی گران قیمت ترین ساعت های هوشمند هم عموماً نمی توانند با هر شارژ بیشتر از 2 یا 3 روز کاربر را همراهی کنند، یعنی همان مشکلی که در تلفن های هوشمند هم گریبان کاربران را گرفته است.

    اما تفاوت اینجاست که شارژ کردن تلفن هوشمند به مراتب از ابزار پوشیدنی ساده تر است و لازم نیست هربار دستگاه را پیش از اتصال به شارژر، از مچ دست خود باز کنید.

    اگر این موضوع برای شما آزار دهنده نیست، به راحتی می توانید ابزارهایی مثل اپل واچ، ساعت های هوشمند مبتنی بر اندروید پوشیدنی یا ساعت های سامسونگ که سیستم عامل تایزن دارند را تهیه کنید.

    در غیر این صورت، شاید خرید یک دستبند سلامتی با عمر باتری طولانی تر برای شما انتخاب بهتری باشد، خصوصاً محصولات Pebble که از این نظر شهره هستند. البته باید توجه داشته باشید همانطور که اشاره کردیم این شرکت با فیت بیت ادغام شده و در نتیجه، آینده ی پشتیبانی از محصولاتش فعلاً نامعلوم است.

    به فعالیت های ورزشی علاقه مند هستید؟

    هرچند بیشتر دستبندهای ردگیر سلامتی روی ثبت فعالیت های ورزشی کاربر تمرکز دارند، اما عملکرد برخی از آنها در این زمینه بهتر است. در این میان نام فیت بیت را به خاطر داشته باشید که مشهور ترین تولید کننده در این بخش به حساب می آید و گارمین هم برای کاربردهای تخصصی تر، ابزارهای جذابی تولید کرده است.

    البته ساعت های هوشمند جذاب مثل اپل واچ و ساعت های هوشمند اندرویدی (خصوصاً مبتنی بر Android Wear 2.0) هم قادر هستند تاحدی این کار را انجام دهند، اما به شکل بسیار محدود تر.

    اگر به عنوان یک کاربر عادی گاهی زمان خود را صرف فعالیت هایی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا می کنید، امکانات ساعت هوشمند برای شما کافی خواهد بود، اما برای کاربران ورزشکار و آنهایی که به شکل جدی و منظم تر فعال هستند، خرید دستبند ورزشی را پیشنهاد می کنیم.

    در این صورت محصولی با عمر باتری مناسب تر در اختیار دارید که امکانات آن بر اساس نیازهای شما طراحی شده و استفاده از این امکانات هم نسبت به ساعت های هوشمند (که برای کاربردهای عمومی تر ساخته شده اند) راحت تر خواهد بود.

    می خواهید دستبند خود را برای شنا همراه داشته باشید؟

    بیشتر دستبندهای ورزشی در مقابل پاشیدن آب و باران و تماس با عرق بدن مقاوم هستند، اما تعداد آنهایی که برای شنا هم مناسب باشند محدود تر است. برای این منظور باید نشانه ای مثل 3ATM یا 5ATM و هر عنوان دیگری که به ضد آب بودن دستگاه اشاره دارد بین اطلاعات محصول درج شده باشد.

    برخی از ابزارهای پوشیدنی ضد آب اینها هستند:

    Apple Watch Series 2

    Fitbit Flex 2

    Withings Steel HR

    Misfit Ray

    Garmin Vivoactive HR

    Garmin Forerunner 235

    The Pebble 2

    Pebble Time

    Time Steel

    البته باید توجه داشته باشید که همه ی ابزارهای ضد آب (از جمله 3 مدل آخر) الزاماً قابلیت ثبت فعالیت شنای کاربر را ندارند. برای این منظور، تهیه کردن یکی از مدل های زیر را توصیه می کنیم:

    Garmin Vivoactive HR

    Garmin Fenix 3 HR

    Garmin Forerunner 735XT

    Apple Watch Series 2

    Misfit Ray

    Withings Steel HR

    Fitbit Flex 2

    ابزارهای پوشیدنی با قابلیت برقراری تماس تلفنی

    برخی ابزارهای پوشیدنی مثل Gear S3 Frontier سامسونگ و LG Watch Sport از سیم کارت پشتیبانی می کنند و می توانند عملکرد تلفن های موبایل را تا حدی انجام دهند.

    البته باید توجه داشته باشید که وجود چنین قابلیتی برای مواقع اضطراری و به شکل موقتی سودمند خواهد بود، اما حداقل در حال حاضر جایگزین کردن کامل موبایل با ساعت هوشمند چندان امکان پذیر نیست و برقراری تماس انرژی زیادی از باتری نه چندان پر ظرفیت دستگاه را مصرف می کند.

    بهترین ساعت هوشمند بازار در حال حاضر به انتخاب دیجیاتو

    برای کاربران اندروید: سامسونگ گیر اس 3

    برای کاربران آیفون: اپل واچ سری 1

    اگر کاربر آیفون هستید انتخاب ساده خواهد بود. اپل واچ سری 1 (بررسی دیجیاتو) همه ی آنچه از یک ساعت هوشمند بر می آید را برای شما انجام می دهد، مگر اینکه بخواهید هنگام شنا کردن هم ساعت را همراه ببرید یا ساعت شما برای استقلال هرچه بیشتر از تلفن هوشمند، GPS داخلی داشته باشد. در این صورت، باید تهیه ی نسل دوم این محصول را در نظر بگیرید.

    کاربران موبایل های مبتنی بر اندروید اما انتخاب دشوار تری در پیش دارند. هرچند Android Wear 2.0 که نخستین بار با LG Watch Style و Sport به بازار عرضه شد امکانات جدید و متنوع بیشتری دارد، اما هنوز هم بهترین تجربه کاربری در این بخش به Gear S33 سامسونگ تعلق دارد که به سیستم عامل تایزن مجهز شده است.

    البته باید اشاره کنیم که استفاده از این ساعت هوشمند جذاب با اپلیکیشن اختصاصی سامسونگ انجام می شود و باید دستگاه را به همین روش با تلفن هوشمند خود همگام کنید؛ موضوعی که برای ساعت های مجهز به اندروید پوشیدنی ساده تر و عموماً به شکل خودکار انجام می گیرد.

    برخی خدمات گوگل هم در این سیستم عامل وجود ندارد و امکانات اندروید پوشیدنی در مجموع کامل تر به نظر می رسد، اما با این وجود هنوز هیچ یک از روش های تعامل با ساعت هوشمند به اندازه ی چرخاندن حلقه ی اطراف نمایشگر دلچسب نیست و به نظر می رسد شرکت کره ای بهترین روش را برای این منظور ابداع کرده باشد.

    بهترین ردگیرهای سلامتی حال حاضر به انتخاب دیجیاتو

    بیشتر دستبندهای ردگیر سلامتی از قابلیت های اساسی مثل ثبت تعداد قدم های کاربر، فاصله ی طِی شده، میزان کالری مصرف شده و نظارت بر کیفیت خواب کاربر پشتیبانی می کنند. برخی مدل ها علاوه بر این می توانند ضربان قلب را هم شمارش کنند یا تمرینات تنفسی در اختیار کاربر قرار دهند یا هر قابلیت اختصاصی دیگری که تولید کننده توسعه داده باشد.

    اما به طور کلی می توان گفت محصولات Fitbit برای بیشتر کاربرانی که می خواهند استفاده از دستبندهای سلامتی را آغاز کنند بهترین گزینه به حساب می آید. این شرکت مشهور ترین تولید کننده ی دستبندهای سلامتی است و بخش عمده ی فروش بازار را در اختیار خود دارد. بر همین اساس اگر اطرافیان شما دستبند سلامتی داشته باشند، به احتمال زیاد یکی از محصولات فیت بیت را انتخاب کرده اند.

    اینکه اطرافیان شما چه ابزاری را استفاده می کنند از این جهت اهمیت دارد که اگر شما هم محصولی از پلتفرم مشابه را خریداری کنید، به راحتی می توانید فعالیت های کاربران دیگر را در آن مشاهده کنید و برای رقابت با آنها و فعالیت بیشتر تشویق شوید.

    اگر بین خرید ساعت هوشمند یا دستبند ردگیر سلامتی مردد هستید، Fitbit Blaze محصولی است که تلاش می کند هر دو را در خود داشته باشد

    محصولات دیگر

    اگر پیش از این هم فعالیت مستمر ورزشی داشته اید و به دنیای گجت های ورزشی تازه وارد نیستید، احتمال دارد کاربر یکی از محصولات گارمین باشید که دیگر تولید کننده ی مشهور چنین ابزارهایی به حساب می آید.

    در این صورت توصیه می کنیم به جای خرید محصولات فیت بیت، برای هرچه تکمیل تر شدن پلتفرم خود، یکی از دستبندهای گارمین را تهیه کنید.

    اگر محصول دوم را می پسندید، محصولات Whithings خصوصاً مدل Steel HR را هم در نظر داشته باشید که نسبت به محصول گارمین طراحی زیباتری دارد. البته این شرکت مدتی پیش به تملک نوکیا درآمد و به همین دلیل ممکن است از این به بعد در زمینه ی فروش یا پشتیبانی از محصولات خود با محدودیت هایی مواجه شود.

    بهترین ابزارهای مجهز به GPS

    اگر به شکل مستمر در فضای بیرون فعالیت ورزشی دارید، بهترین انتخاب این است که یک ابزار مجهز به GPS تهیه کنید. در این حالت دیگر لازم نیست تلفن هوشمند خود را هم هنگام فعالیت هایی مثل پیاده روی یا دویدن همراه ببرید و دستبند قادر است عملکرد خود را به شکل کاملاً مستقل انجام دهد. علاوه بر این، در صورت وجود GPS دقت ابزار شما هم برای ثبت جزئیاتی مثل فاصله ی طی شده، سرعت حرکت و موارد اینچنینی بالاتر خواهد بود.

    Garmin Fenix 3 HR هم برای کاربران چند رشته ای انتخاب بسیار جذابی به حساب می آید، اما باید توجه داشته باشید که این محصول مدت زیادی است در بازار حضور دارد و به زودی با مدل جدیدتر Fenix 55 جایگزین خواهد شد.

    همه ی این ابزارها تا عمق حداقل 50 متر در مقابل آب مقاوم هستند، پروفایل های متنوعی برای رشته های ورزشی مختلف دارند، جزئیات حیاتی مثل ضربان قلب، تعداد قدم ها و کیفیت خواب شما را ثبت می کنند و نوتیفیکیشن های موبایل های مبتنی بر اندروید یا iOS را روی نمایشگر خود نمایش می دهند.

    بهترین کامپیوتر دوچرخه مجهز به GPS

    اگر دوچرخه سواری می کنید، خرید یک کامپیوتر دوچرخه ی مجهز به GPS برای شما سودمند ترین انتخاب خواهد بود. حتی در صورت تمایل می توانید برای ثبت جزئیات بیشتری مثل آهنگ رکاب زدن، حسگرهای جانبی بیشتری را هم به این ابزارها متصل نمایید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر