رشد کند بازار جهانی ساعت‌های هوشمند

عصر کالا- وقتی ساعت‌های هوشمند برای اولین بار وارد بازار محصولات دیجیتال شدند، به‌عنوان نسل جدیدی از دستگاه‌های دیجیتال که قرار است زندگی روزمره مصرف‌کنندگانشان را تغییر بدهند شناخته می‌شدند.

رشد کند بازار جهانی ساعت‌های هوشمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، درست به همین دلیل هم بود که برندهای معتبر دنیای تکنولوژی، ارائه‌دهندگان خدمات و البته فعالان عرصه سلامت و درمان خود را برای سرمایه‌گذاری در این بازار جدید آماده کرده بودند. در واقع آنها معتقد بودند که ساعت‌های هوشمند می‌توانند دیدگاه بهتری از عادات رایج افراد در اختیارشان قرار داده و به این ترتیب به شناسایی بهتر نیاز و سلیقه کاربران کمک کنند. با این حال اما زمانی که بازار ساعت‌های هوشمند رشد سریع اولیه خودش را تجربه کرد، این علاقه و تمایل فروکش کرد. این اتفاق به دنبال نارضایتی نسبی کاربران این محصول از کمبود امکانات و قابلیت‌های متفاوت مانند امکان ارتباط LTE و داشتن اپلیکیشن‌های خاص و ویژه برای آنها، رخ داد. با این حال اما کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که بازار ساعت‌های هوشمند در سال‌های بعد احتمالا شاهد امکانات جدید و قابلیت‌های پیشرفته‌تری خواهد بود که در نهایت به رشد تقاضا و صادرات جهانی این محصولات منجر خواهد شد. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع ساعت هوشمند با متوسط نرخ رشد سالانه 18 درصدی تا سال 2021 به 70 میلیون دستگاه خواهد رسید.
    با این حال اما ساعت‌های هوشمند به بعضی عوامل برای ایجاد نوعی تقاضای منطقی از سوی مصرف‌کنندگان و کاربران وابسته هستند. تا آن زمان روند رشد بازار ساعت‌های هوشمند همچنان کند خواهد بود، چون مصرف‌کنندگان منتظر تولیدکنندگانی هستند که بتوانند محصولاتی را با امکان کار کردن مستقل از موبایل‌های هوشمند و امکانات مفید و کاربردی‌تر تولید کنند.  بعضی از تولیدکنندگان معتقدند که نباید ساعت‌های هوشمند را به محصولی برای جایگزینی با موبایل‌های هوشمند تبدیل کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرکت‌های تولیدکننده باید به فکر مدیریت بهتر روند تولید برای کاهش قیمت نهایی محصول، ارائه کارکردهای مفید و بهتر و امکانات به‌روز و کاربردی‌تر باشند. با این اوصاف است که هنوز فرصت برای ورود تولیدکنندگان جدید و تولید محصولات بهتر و کاربردی‌تر در این بازار وجود دارد. به‌طور کلی اما بررسی‌های BI Intelligence نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید ساعت‌های هوشمند تا زمان ارائه امکانات و قابلیت‌های بهتر روی این محصولات، چندان بالا نخواهد رفت. در نهایت اما این بازار روند رشد را هر چند به صورت کند در پیش گرفته است.
    در میان شرکت‌های تولیدکننده فعال در بازار ساعت‌های هوشمند، اپل با سهم بازار بیشتر در سراسر دنیا پیشتاز است. این در حالی است که ساعت‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ویر هم به سرعت رشد می‌کنند و سهم بیشتری از این بازار را به خودشان اختصاص می‌دهند.  تناسب اندام و سلامتی همچنان مهم‌ترین بخش کاربردی بازار ساعت‌های هوشمند است که به فعالان بخش سلامت و درمان برای بررسی‌های آماری و عادات رایج کاربران کمک می‌کنند. درست به همین دلیل هم هست که ورود ساعت‌های هوشمند به بازار کمک زیادی به رشد بازار طراحی اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب اندام کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود وضعیت بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال‌های آینده رو به رشد باشد، اما احتمالا سرعت این رشد چندان هم زیاد نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر