از قلم و کاغذ دیجیتالی تا واقعیت مجازی

۶ ابزار تکنولوژی در خدمت هنرمندان

عصر کالا- هنر و تکنولوژی نقاط مشترک بسیاری دارند.

۶ ابزار تکنولوژی در خدمت هنرمندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، هردو آنها قادرند مرزهای محدودیت را جابه‌جا کرده و همواره نگرش انسان‌ها نسبت دنیای پیرامون را تغییر دهند و در پایان هم محصولی جدید را برایمان خلق کنند. هنرمندان و افراد خلاق شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند چراکه در حرفه خود همواره به دنبال کشف ابزار و تکنولوژی‌های جدید به‌منظور ارتقای خلاقیت در آثارشان هستند. این کار می‌تواند هم از طریق ابزار موجود در محیط یا با استفاده از ابزارهای خلاقانه انجام بگیرد. در اینجا سعی داریم 6 نوآوری شاخص را که به هنرمندان در کنترل محیط و پروسه خلاقیت کمک می‌کنند به شما معرفی کنیم.

     

    دیجیتالی شدن قلم و کاغذ

    طراحان سراسر دنیا برای دستیابی به امکانات و انعطاف‌پذیری مورد نیاز در خلق تصاویر، از تبلت‌های جدید از جمله تبلت Cintiq استفاده می‌کنند. قلم و دکمه‌های این دستگاه که از سوی شرکت ژاپنی Wacom تولید شده، از تنظیمات خاصی برخوردار است در نتیجه هر طراح می‌تواند از این تبلت و ابزار آن با تنظیمات دلخواه و مد نظر خودش استفاده کند.  این قلم «Pro Pen» قادر است تا 2هزار درجه فشار متفاوت را هنگام رسم تشخیص دهد بنابراین کنترل فشار دلخواه قلم توسط طراح با دقت فوق‌العاده بالایی انجام می‌شود.

    نمایشگاه محصولات پروژه Lennox

    این نمایشگاه شامل نقاشی‌های کاملا متفاوتی می‌شود. نقاشی‌های این نمایشگاه تلفیقی جالب از هنر و تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد هستند که با استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی جلوه‌های متفاوتی از خود را به نمایش می‌گذارند.  برای مثال یکی از آثار هنرمند اهل ایالت مونترال آمریکا، با تغییرات دما عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌داد. مثلا هنگامی که با استفاده از دستگاه گرمادهی مدل CBX27UH به این نقاشی گرما انتقال داده می‌شد، لایه‌های ترموکرومیک نقاشی رنگ خود را از دست می‌دادند و در نتیجه طرح اصلی نقاشی از زیر این لایه‌های محو شده نمایان می‌شد. زمانی هم که با استفاده از دستگاه مدل SL18XP1 شرکت Lennoxبه نقاشی باد سرد انتقال داده می‌شد، رنگ‌های محو شده دوباره نمایان می‌شدند و بازدیدکنندگان طرح کاملا متفاوتی از همان اثر هنری را مشاهده می‌کردند.

     

    پرینت‌ سه‌بعدی

    در تولید انیمیشن‌های سبک استاپ موشن (Stop-Motion)، برای تولید هر ثانیه انیمیشن، 24 فریم متفاوت نیاز است. یعنی برای تولد یک انیمیشن یک دقیقه‌ای باید 1400 فریم جداگانه ضبط شود. خوشبختانه تکنولوژی پرینت سه‌بعدی این مراحل را تا حدی آسان کرده است. با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی هنرمندان می‌توانند جزئیات کاراکتر و چهره آن را در هر فریم با جزئیات و تفاوت‌های بیشتری خلق کنند و همچنین با بهره‌گیری از این پرینترها می‌توان مدل‌ها را به‌صورت تمام رنگی پرینت گرفت و دیگر نیازی به رنگ آمیزی کاراکترها بعد از پرینت نخواهد بود.

    واقعیت مجازی

    ابزار واقعیت مجازی هم راهی جدید برای تجربه هنر است و هم به هنرمندان کنترل بیشتری در نمایش آثارشان به علاقه‌مندان می‌دهد. نمایشگاه‌هایی مانند گالری Renwick در واشنگتن و NEW Meuseumدر نیویورک اخیرا به‌دنبال استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند تا از این طریق آثار را به‌شکل سه‌بعدی و ملموس‌تر به بازدیدکنندگان ارائه کنند.  برنامه‌هایی مانند Tilt Brush 3D گوگل و اپلیکیشن‌های طراحی HTC Vive به هنرمندان وطراحان امکان رسم آثار به شکل سه‌بعدی در دنیای واقعیت مجازی را می‌دهند. نتایج به‌دست‌آمده از این نوع طراحی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند و در آینده نزدیک موجب جذب علاقه‌مندان متعددی خواهند شد.

     

    روباتی با قابلیت طراحی

    Julian Adenauer و Michael Hassدو هنرمند اهل برلین اخیرا روباتی با نام Vertwalker ساخته‌اند که قادر است اشکال مختلفی طراحی کند. این روبات که یک قلم رنگی در دست دارد، با دریافت برنامه و دستورات می‌تواند با الگوهای خاصی دست خود را حرکت دهد و حتی به صداهای پیرامون واکنش نشان داده و به سمت آنها حرکت کند. نتایج به‌دست آمده از نقاشی‌های این روبات بسیار گرافیکی و فراتر از حد تصور هستند.

    دفتر نقاشی دیجیتال

    هنرمندان خلاق در سراسر دنیا مدت‌ها است که علاقه و تمایلی زیادی به استفاده از محصولات شرکت Moleskine در جهت تسهیل و گسترش آثارشان نشان می‌دهند. اما مهاجرت به دنیای دیجیتال برای همه افراد کار آسانی نیست. به همین دلیل نوت‌بوک هوشمند Moleskine می‌تواند این امر را برای این دسته از هنرمندان آسان و ممکن کند. این دفتر طراحی هوشمند با بهره‌گیری از تکنیک‌های شرکت ADOBE به هنرمندان این امکان را می‌دهد که طرح‌های رسم شده با دست را به فایل‌های دیجیتال تبدیل کنند. ضمنا امکان ایجاد تغییرات در طرح‌ها حتی پس از انتقال آنها به کامپیوتر هم وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر