دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی:

ظرفیت‌ کارخانجات تولید لوازم‌خانگی، پاسخگوی نیاز داخل است

عصر کالا- دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: محصولات ایرانی در حال جایگزینی لوازم‌خانگی خارجی بوده و اکنون ظرفیت‌های نصب‌شده در بسیاری محصولات پاسخگوی نیاز داخل است.

ظرفیت‌ کارخانجات تولید لوازم‌خانگی، پاسخگوی نیاز داخل است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، سیدعباس هاشمی افزود: با خروج شرکت‌های بزرگ کره‌ای ال. ‌جی و سامسونگ از کشورمان، شرکای داخلی آنها بیکار ننشستند و در فاصله‌ای که بیم خروج آنها از ایران وجود داشت، به فکر جایگزینی محصولات به‌ویژه در گروه یخچال فریزر و ماشین لباسشویی افتادند.

    به گفته وی، بخشی زیادی از تولیدات این دو شرکت با جایگزینی تامین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیزات از طرف‌های کره‌ای به سایر تامین‌کنندگان خارجی برطرف شد؛ با این حال هنوز تولیدات آنها به روال عادی و روان گذشته بازنگشته است.

    این مقام صنفی بیان‌داشت:‌ خروج کره‌ای‌ها از ایران با تولد یک سری واحدهای جدید تولیدی در کشورمان همزمان شد که در مقیاس وسیع به تولید یخچال، لباسشویی، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و اسپلیت اقدام کردند.

    وی درخصوص کیفیت محصولات جایگزین کره‌ای، خاطرنشان کرد: از آنجایی که پلتفرم‌ها بر اساس همان پلتفرم محصولات کره‌ای تولید می‌شود، باید مواد اولیه در همان اندازه کیفی باشد تا تولید شکل بگیرد، البته در برخی موارد نیز شرکت‌ها مجبور به ایجاد قالب‌های جدید شدند.

    هاشمی ادامه‌داد:‌ اکنون در برخی لوازم خانگی نظیر یخچال‌فریزر، رادیاتورهای گرمایشی، پکیج، دستگاه‌های تهویه مطبوع، بخاری و همه وسایل گازسوز ظرفیت‌های نصب شده تولیدات داخلی جوابگوی 100 درصد نیاز بازار داخلی است، این مهم در لباسشویی بیش از 90 درصد است اما در ماشین ظرفشویی، اسپلیت یونیت، اتو، سشوار و غیره باید بیشتر کار شود.

    لزوم تامین ارز واحدهای تولیدی

    وی تاکید کرد: اکنون نگرانی اصلی، تامین نشدن ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی است و هنوز حرکت امیدبخشی در این زمینه از سوی بانک مرکزی شاهد نیستیم؛ هر چند می دانیم که بانک مرکزی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد.

    دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه واردکنندگان، ارز حاصل از صادرات را یافته اند، خواستار تسریع ساز و کار دسترسی به این ارز از سامانه نیما  شد.

    وی یادآور ‌شد: تامین ارز برای 30 درصد اقلام، مورد نیاز صنعت لوازم‌خانگی است که به طور متوسط سالیانه رقمی بین 1.5 تا 1.6 میلیارد دلار می شود که بیشتر برای اقلامی مانند تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اسپلیت یونیت اسفاده می‌شود.

    هاشمی خاطرنشان‌کرد: سال گذشته و با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، بیش از 250 میلیون دلار در ارزبری صنعت لوازم خانگی صرفه جویی شد، با این حال تامین نشدن ارز موجب کاهش تولید، کاهش عرضه به بازار، افزایش قیمت ها و رونق قاچاق می شود.

    پیشتر «حسین مدرس خیابانی» ‌ سرپرست وزارت صنعت گفت: با هماهنگی بانک مرکزی ارز لازم برای تأمین مواد اولیه لوازم‌خانگی در خردادماه تا حدودی تامین شد و این روند تا پایان سال تداوم می‌یابد.

    وی افزود:‌ اکنون ظرفیت تولید 20 میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای امسال تولید 12 میلیون انواع لوازم خانگی هدف‌گذاری شده است.

    به گزارش ایرنا، در دو ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال در تولید ماشین لباسشویی افزایش 150 درصدی و در تولید تلویزیون رشد 50 درصدی به ثبت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر