قاچاق گسترده لوازم خانگی در استان‌های غربی و جنوبی

ابهام در چگونگی ورود کالای قاچاق به کشور

عصر کالا- سخنگوی انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه کالای قاچاق سراسر کشور را فرا گرفته گفت: قاچاق لوازم خانگی در برخی استان‌ها به ۹۵درصد رسیده و هرچه به سمت غرب و جنوب می‌رویم این معضل فراگیرتر می‌شود.

قاچاق گسترده لوازم خانگی در استان‌های غربی و جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از اقتصادآنلاین ، حمیدرضا غزنوی   با اشاره به قاچاق گسترده لوازم خانگی به کشور اظهار کرد: قاچاق در صنعت لوازم خانگی بسیار گسترده شده و هرچه به سمت استان‌های غربی و جنوبی پیش می‌رویم وجود قاچاق لوازم خانگی بیشتر می‌شود و حتی در برخی استان‌ها به 95درصد نیز می‌رسد، به طور مثال 85درصد بازار زنجان و 90درصد بازار کردستان را کالای قاچاق تشکیل داده یعنی هرچه از مرکز کشور به سمت جنوب و غرب پیش می‌رویم با کالای قاچاق بیشتری روبه رو می‌شویم.

    او درباره دلایل این معضل توضیح داد: از آنجا که حدود 70درصد بازار ایران را لوازم خانگی وارداتی تشکیل می‌داد، با ممنوعیت واردات و خالی شدن بازار از لوازم خانگی خارجی و نیز عدم حمایت کافی از تولیدکننده داخلی راه برای قاچاق به کشور باز شد.

    غزنوی با بیان اینکه خارجی‌ها با قاچاق به ایران سعی در حفظ برند خود دارند، درباره قیمت کالا‌های قاچاق تصریح کرد: علاوه بر این، کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند با کالاهای داخلی فاصله قیمتی معناداری دارند و بسیار ارزان‌تر هستند چراکه کشورهای خارجی برای عرضه برند‌ خود در ایران هزینه بسیاری کردند و با ممنوعیت واردات و تحریم، حالا بهترین راه برای ورود دوباره کالاهایشان به ایران مبادی قاچاق است.

    این فعال صنفی ادامه داد: از آنجا که قاچاقچیان حقوق ورودی، ارزش افزوده و تعرفه نمی‌دهند می‌توانند رقابت نابرابری با تولیدکننده داشته باشند، اما به طور حتم در آینده بسیار نزدیک با ادامه این روند تولیدکننده ضربه سنگینی از قاچاق خواهد خورد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کالا‌ها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند گفت: بهتر است من در مورد این موضوع اظهار نظر نکنم و خبرنگاران خودشان پیگیر باشند.

    غزنوی با تاکید بر اینکه اگرچه به ما حمله نظامی نشد اما قاچاق ضربه بدی به اقتصاد کشور وارد کرد، گفت: معاون اقتصادی وزیر کشور از ما مشورت خواستند تا برای جلوگیری از این معضل راهکار‌هایی ارائه دهیم اما الان دیگر برای این کار دیر است چرا که تولید بسیار نحیف شده و برای رقابت با قاچاق جانی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر