لنز هوشمند برای درمان صدمات چشمی

عصر کالا- محققان دانشگاه گنت در بلژیک موفق به ساخت لنز چشمی مجهز به عنبیه مصنوعی شدند که فعالیت انبساط و انقباض مردمک چشم را کنترل می‌کند.

لنز هوشمند برای درمان صدمات چشمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دیلی‌میل، دکتر هربرت دی‌اسمت، متخصص حسگرهای هوشمند از دانشگاه گنت عنوان کرد: ساخت عنبیه مصنوعی بخشی از پروژه‌ای بزرگتر برای تولید لنزهای هوشمند چشمی است که در اوج این فناوری هر لنز به تجهیزات الکترونیک مثل باتری، آنتن و حسگرهای شیمیایی مجهز خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: هدف از تولید لنز چشمی هوشمند درمان بیمارانی است که از سرطان یا صدمات حاد چشمی دچار عدم واکنش‌پذیری مردمک چشم شده‌اند. این بیماران به علت عدم پاسخگویی مردمک چشم در واکنش با شدت نور محیط اغلب نمی‌توانند در زیر آفتاب حاضر شوند و نور شدید محیط باعث درد شدید در چشمانشان می‌شود.

    رایج‌ترین روش برای جلوگیری از مشکلات بینایی در بیماران مبتلا به آسیب عنبیه استفاده از عینک آفتابی در روز است، هرچند که استفاده از عینک آفتابی همواره با مشکلاتی همراه است.

    محققان معتقدند بهترین روش برای درمان عنبیه آسیب‌دیده استفاده از لنزهای هوشمند با قابلیت تقلید عملکرد طبیعی عنبیه در واکنش به تغییرات نور محیط است.

    لنز هوشمند درمانی از سه قطعه دوار با کنترل الکترونیکی ساخته شده که در واکنش به شدت نور محیط سوراخ مردمک مصنوعی را باز یا تنگ می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی