چرا صادرات از واردات جا ماند؟

عصر کالا- رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است که افزایش واردات در ۹ ماهه امسال به تولیدات با کیفیت کمک کرده است. اما در همین بازه زمانی صادرات حدود سه درصد افت داشته است که مهمترین دلایل آن عدم حمایت‌ها و عدم تخصیص مشوق‌های صادراتی صادرکنندگان بوده است.

چرا صادرات از واردات جا ماند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، آمارها از وضعیت تجارت خارجی ایران در 9 ماهه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات با افت و واردات با رشد همراه بوده است. کارشناسان دلایل مختلفی را برای این اتفاق مطرح می‌کنند؛ برخی نسبت به افزایش واردات احساس نگرانی می‌کنند و برخی هم معتقدند افزایش واردات لزوما بر اقتصاد تاثیر منفی ندارد.

    در این زمینه رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید دارد که افزایش واردات تاثیر مثبتی به دنبال داشته و به تولیدات با کیفیت کمک کرده است، اما از آنچه باید نگران بود، کاهش صادرات است. 

    محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در 9 ماهه امسال 2.8 درصد افت صادرات داشته ایم، ولی در واردات 18.5 درصد رشد کردیم. رشد واردات‌مان نیز به دلیل رونق گرفتن بخش صنعت بوده است، چراکه 85 درصد کالاهای وارداتی‌مان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است. 

    رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه رشد واردات اتفاق مثبتی بوده است، ادامه داد: دلیل این رشد به رونق گرفتن صنعت و تولید و همچنین به وارد کردن کالاهای با کیفیت ارتباط دارد، چرا که در زمان تحریم‌ها بیشتر واردات‌مان از پنج کشور بود و بیشتر کالاها از چین و هند وارد می‌شد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: با توجه به اینکه در سبد وارداتی‌مان در میان پنج کشور اول، کره جنوبی و آلمان قرار دارند، بنابراین واردات با کیفیت از این کشورها باعث افزایش واردات هم شده است و در واقع این افزایش به نوعی مطلوب است، چرا که کیفیت کالاها رشد کرده است و در مقابل تولیدات با کیفیت و همچنین صادرات بهتر هم داشته ایم.

    لاهوتی ادامه داد: بنابراین رشد واردات اشکال نیست، چراکه ما سهم خارجی‌مان در تجارت جهانی نسبت به حجم اقتصادی مان بسیار کم است و باید بین سه تا چهار برابر رشد کنیم. تجارت، جاده دو طرفه است و ما در بخش واردات رشد داشته‌ایم و این اشکال نیست، اشکال این است که چرا در بخش صادرات رشد نداشته‌ایم.

    هزینه بالا، جلوی افزایش صادرات را گرفته است

    رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: موضوعی که همه به آن واقف هستند این است که قیمت تمام شده کالاهای ایرانی اجازه رشد را از صادرات گرفته است که دلایل عمده‌ای دارد؛ مسائل مربوط به حمل و نقل، نرخ تسهیلات گران قیمت و مسئله نرخ ارز از جمله این دلایل است. 

    وی درباره وضعیت مطلوب نرخ ارز برای صادرکنندگان اظهار کرد: صادرکنندگان معتقدند که نرخ ارز باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند و افزایش هیجانی نرخ ارز به نفع صادرکنندگان نیست. امسال در هدف‌گذاری‌ها 21 درصد رشد برای صادرات در نظر گرفته شده اما در 9 ماهه حدود سه درصد رشدمان کمتر بوده است که این به دلیل عدم حمایت‌ها و ناتوانی در پرداخت مشوق‌های صادراتی بوده است.

    لاهوتی خاطرنشان کرد: سال گذشته کمتر از 12 درصد از میزان بودجه‌ای که قرار بود در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد، محقق شد و امسال هم هیچ مبلغی اختصاص پیدا نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر