رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران:

رشد تعرفه واردات در عراق، صادرات محصولات غذایی ایران را کند کرد

عصر کالا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: افزایش تعرفه های واردات کالا در عراق، روند صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به این کشور را کند کرد.

رشد تعرفه واردات در عراق، صادرات محصولات غذایی ایران را کند کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, کاوه زرگران اضافه کرد: تا هفت ماه نخست پارسال صادرات محصولات غذایی و کشاورزی روندی رو به افزایش داشت اما بعد از مهرماه، روندی نزولی به خود گرفت.

    وی با بیان اینکه کشور عراق بازار اصلی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به شمار می آید، گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی، برای حضور در بازار عراق نیاز به تعامل ها و حمایت های سیاسی دولت دارد.
    وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بخشی از این کاهش صادرات را جبران کرده است، گفت: به عبارتی دیگر با اینکه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در 11 ماه نخست پارسال کاهش یافت، افزایش نرخ ارز باعث شده ارزش صادرات این محصولات به عراق پوشش داده شود.
    رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال 96 را 13 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار گمرک صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته 6 میلیون و 130 هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 930 میلیون دلار بوده است.
    به گفته زرگران، صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن پنج درصد به لحاظ وزنی و چهار درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.
    وی اضافه کرد: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال 96 در حالی به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده که صادرات این گروه از محصولات غیرنفتی در این دوره به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، هنگ کنگ، آلمان، ترکیه، روسیه و هند افزایش یافته است.

    ** کاهش هشت درصدی صادرات پسته
    رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از این گفت و گو، به کاهش هشت درصدی صادرات پسته در 11 ماه نخست پارسال اشاره کرد و افزود: کاهش صادرات پسته نگران کننده است زیرا در سال قبل از آن (95) هم کاهش زیادی در صادرات پسته نسبت به سال 1394 داشتیم.
    زرگران در این مورد اظهار کرد: رقیبان جدید در بازارهای جهانی پسته به وجود آمده اند که قیمت تمام شده آنها پایین تر از محصولات ایرانی است.
    وی ادامه داد: کمتر بودن قیمت تمام شده، باعث می شود این رقیبان پسته ایران سهم بیشتری از بازارهای بین المللی را کسب کنند.
    صادرات محصول پسته در سال گذشته، 130 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 175 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به سال 95، هفت هزار تن به لحاظ وزنی و بیش از 96 میلیون دلار به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر