مدیر کل توسعه خدمات بازرگانی خبر داد:

کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ حمل کالاهای صادراتی در آینده نزدیک

عصر کالا- مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه یکی از راه‌های افزایش رقابت در بازار صادراتی کاهش هزینه‌های صادراتی حمل و نقل است، گفت: در آینده نزدیک، هزینه حمل کالاهای صادراتی با کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد.

کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ حمل کالاهای صادراتی در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، فرهاد نوری  در پاسخ به این سوال که سازمان توسعه تجارت ایران برای رفع مشکلات صادرکنندگان و بهبود فرآیندهای صادراتی کشور چه اقداماتی انجام داده است، گفت:  این سازمان اقدام به اجرای پروژه‌های کلیدی در راستای توسعه صادرات کرده است که این پروژه‌ها تحت عناوینی نظیر توسعه نام و نشان تجاری (برند)، تحلیل هزینه -  فایده ترانزیت کشور، ساماندهی تعرفه‌های ترجیحی با مقاصد مهم صادراتی است.

    مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت افزود: راهبردهای 21 شرکت موفق در امر توسعه صادرات، تدوین شناسنامه ملی زعفران، الزامات استاندارد سازی کالاهای صادراتی ،‌ ایجاد تعادل در تراز تجاری با شناسایی پروژه‌های مشترک با کشور هدف، راهکارهای کاهش هزینه‌های حمل کالای صادراتی، نرخ ارز و تأثیر آن بر صادرات، راهکارهای افزایش اثربخشی مشوق‌های صادراتی، بهبود روابط کارگزاری بانکی در حوزه صادرات‌، تأمین مالی صادرات با تسهیلات ارزان قیمت و امثال آن از دیگر پروژه‌هایی است که در این راستا اجرا شده است.

    وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها کاهش هزینه‌های حمل و بازارسانی کالاهای صادراتی است، چرا که اصولا رقابت پذیری کالاهای ایرانی در مقاصد هدف در مقایسه با کالاهای سایر کشورها، علاوه بر کیفیت و تبلیغات و بازاریابی، ‌نیازمند کاهش هزینه‌های مترتب بر صادرات نظیر هزینه‌های تأمین مالی و هزینه حمل و نقل است.

    نوری اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران با اجرای این پروژه اقدام به شناسایی مهمترین عوامل موثر بر افزایش هزینه‌های حمل صادراتی کرده است و در کنار مشکلات ساختاری نظیر کمبود کانتینریخچال‌دار برای حمل جاده‌ای و کمبود ناوگان هوایی باری، در مورد حمل دریایی ، یکی از این ایستگاه‌های هزینه، موضوع حقوق، عوارض و تعرفه های بندری است.

    مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی اظهار داشت: حسب اطلاع واصله از صادرکنندگان و شرکت‌های کشتیرانی، هزینه‌‌های بندری کشور در مقایسه با بنادر هم‌ردیف، بالاتربوده و توان رقابتی ما را کاهش می‌دهد . این هزینه ها شامل تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر، هزینه‌های انبارداری، انتقال در محوطه‌های بنادر و هزینه‌ها و عوارض مترتب برکشتی‌های حامل بار صادراتی است.

    وی بیان داشت: سازمان توسعه تجارت ضمن آنالیز هزینه‌های مذکور و مطالعه تطبیقی با کشورهای منطقه نظیر عمان، امارات متحده عربی، پاکستان و کشورهای دیگر طرف تجاری نظیر چین و کشورهای شرق آفریقا، موارد را احصاء و در جلساتی با دستگاه‌های ذیربط مورد تحلیل قرار داده است و نهایتاً با تصویب موضوع در شورای‌عالی صادرات مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به کاهش این هزینه ها و عوارض اقدام کرده و نتایج به شورای‌عالی صادرات گزارش شود.

    نوری اظهار داشت: در آینده نزدیک، هزینه حمل کالاهای صادراتی با کاهش 15 الی 20 درصدی مواجه خواهد شد.

    مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی اظهار داشت: از دیگر راهکارهای کاهش هزینه‌های حمل صادراتی، ساماندهی خطوط منظم حمل دریایی به مقاصد کشورهای حوزه خزر و خلیج فارس است که در سازمان توسعه تجارت در حال اجرا است.

    وی بیان داشت: همچنین تسهیلات و مشوق‌های جبرانی جهت پوشش هزینه های حمل هوایی نیز تنظیم و تدوین شده است که به محض تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، وفق بسته حمایت از صادرات ابلاغی ستاد اقتصاد مقاومتی، نسبت به پرداخت آن اقدام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر