صادرات ۳۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

عصر کالا- مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف از صادرات ۳۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف از سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: فرش دستباف علاوه بر اشتغال زایی، درآمدزایی و ارزآوری بسیاری برای کشور دارد.

صادرات ۳۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، عبدالله بهرامی  با بیان اینکه فرش دستباف 70 نوع شغل را در برمی‌گیرد گفت: صادرات فرش دستباف درآمدزایی و ارزآوری بالایی برای کشور دارد.

    وی تهیه و توزیع مواد اولیه را از جمله مشکلات فرش دستباف عنوان کرد و گفت: با وجود آنکه پشم داخلی ما بهترین کیفیت و ارزش افزوده را دارد ولی به دلیل نبود فرآوری مناسب و شبکه جمع آوری ناچاریم این محصول را به شکل خام از خارج وارد کنیم.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ادامه داد: امروز ترکیه به دلیل توسعه صنعت نساجی و اصلاح نژاد دام از توانمندی بالایی در صنعت نساجی برخوردار است، ولی ما با داشتن ظرفیت‌های بالا در تولید پشم و ابریشم نتوانستیم سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش داشته باشیم.

    بهرامی درباره تعداد بافندگان فرش دستباف در کشور گفت: بر اساس آمارها یک میلیون بافنده فرش در کشور فعالیت دارند که برخی از آنها به دلیل نبود بیمه، عدم دسترسی به تسهیلات و وام بانکی و موانع پیش‌روی راه اندازی کارگاه فرش دچار مشکلات معیشتی شده و از این بخش خارج شده و به مشاغل دیگر روی آوردند.

    وی نبود نگاه بازاریابی و بازارسازی را از دیگر مشکلات صادرات فرش ایران اعلام کرد و گفت: بیشتر رقبای ما به فروش اینترنتی روی آوردند و متناسب با سلیقه مصرف کننده و تقاضای بازار پیش‌ می‌روند ولی صادرکنندگان داخلی ما با مشکلات متعددی مواجه هستند.

    وی در پایان صنعت فرش دستباف را مکمل بخش‌های کشاورزی و دامداری دانست و بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان این صنعت در حوزه تامین مواداولیه ارزان و با کیفیت تاکید کرد.

    به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز ملی فرش ایران صادرات فرش دستباف در 11 ماهه سال گذشته از نظر وزنی 18 درصد کاهش و از نظر ارزشی 20 درصد افزایش داشته است که نشان دهنده کیفی‌تر شدن صادرات فرش‌های دستباف ایرانی و گرایش بازارهای بین‌المللی به سمت فرش‌های نفیس ایرانی است.

    بر اساس آمارها 29 کشور عمده خریدار فرش دستباف ایران هستند که 13 کشور آسیایی، 11 کشور اروپایی، چهار کشور آمریکایی و یک کشور آفریقایی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر